styringsgruppen skal selv indtaste nyheder~
Fra : JEK

Dato : 11-03-07 09:54

denne forespørgsel har været postet i webdesign.html
men jeg blev henvist til serverside.php

Hej i gruppen

På denne cross side
http://www.mimicross-danmark.dk/
skal styringsgruppen SELV kunne indtaste nyheder på siden (ca. 8 personer)
således at
webmasteren ikke "dør" i opdateringer - nogle forslag
hvordan sådan en opgave løses ?

Med venlig hilsen og på forhånd tak for hjælpen.

JEK

p.s. selvom siderne ender på .php har jeg p.t. ikke et døjt forstand på
selve php "sproget" har valgt server med php efter at have nærlæse
diverse indlæg i nyhedsgrupperne at man har flere muligheder med
php end asp.

Fra : Brian Nielsen

Dato : 11-03-07 22:55

Hej Mit forslag er at du går på bibloteket og låner eller køber (Lav dit
eget CMS med Dreamweaver 8, med PHP og Mysql) den fåes i forskelige udgaver
men det kræver selvfølig at du bruger Dreamweaver. Den har jeg haft stor
glæde af

Mvh Brian Nielsen

Fra : Jesper H

Dato : 12-03-07 12:16

On 11 Mar., 09:53, "JEK" <k...@sport.dk> wrote:
> [...]
> selve php "sproget" har valgt server med php efter at have nærlæse
> diverse indlæg i nyhedsgrupperne at man har flere muligheder med

Hehe, det er skam et kendt problem, at webmastere dør i opdateringer.
Oftest vil man gerne, at andre end een selv kan opdatere, men helst
uden at få fuld adgang til hjemmesiden, og helst uden at de behøver at
vide noget om HTML, osv..

PHP kan løse dette problem, og dette kalder man så et CMS-system. Du
kan finde nogle færdiglavede rundt omkring på nettet, og du kan også
lave et selv, f.eks. ud fra den af Brian anviste bog (som jeg dog ikke
kender).

Princippet er:
Du laver et web-interface, hvor de (evt.) kan logge ind, og rette i
siderne. Web-interfacet laves i PHP, og ideen er, at når en bruger har
lavet en side, gemmes denne i en database, f.eks. mySQL. På din side
laver du en PHP-side, som så kan hente indholdet fra databasen, og
vise det.

Det er lidt svært at forklare, men du kan se et eksempel på en side,
hvor indholdet er baseret på en database, her:
http://fdf.dk/landsdel1/
Her er hver enkelt artikel en postering i databasen, som PHP så
henter, laver om til HTML, og sender til brugerens internet browser.

Jeg tror nok, at webbyen.dk (jeg har intet med dem at gøre) er bygget
på samme princip: Her kan brugere lave en hjemmeside, som de kan
redigere vha. et CMS system (kræver ingen installation på deres
computer), og så kan andre se deres side.

Held og lykke med det

Mvh
Jesper
--