ASUS CUV4 vs. 6 pin AUX (speciallist sp.)
Fra : Kent Oldhøj

Dato : 11-03-07 09:08

Jeg har et ældre ASUS CUV4 motherboard. Maskinen det sidder i har jeg
opgraderet med et Radeon 9800 Pro grafikkort, så maskinen kan køre World Of
Warcraft. Virker sådan set fint, bortset fra at min 230W Enermax PSU virker
temmelig anstrengt.

Så jeg har investeret i en NorthQ 4001AT strømforsyning, idet jeg nøje
tjekkede at den havde 20 pins motherboard stik. Men desværre savner den et
6 pins AUX stik, som mit motherboard tilsyneladende kræver

http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/connectors.html#aux

Jeg har nu 2 spørgsmål:

1) Er det overhovedet nødvendigt med det 6 pins AUX kabel?

Som jeg kan læse mig frem til, så blev det primært benyttet til at forsyne
ekstra features på bundkortet med strøm. F.eks. SCSI interface, onboard
modems o.lign. Mit motherboard er basis udgaven i en serie hvor der bl.a.
findes udgaver med SCSI o.a., så det kunne tænkes at mit motherboard kører
fint uden. Jeg har skrevet til ASUS, men de kan være længe om at svare...

2) Nogen der kender til en adapter eller kan levere en god vejledning til
hvordan jeg selv kan lave kablet? Jeg har jo selve connectoren fra min
Enermax strømforsyning, er ret fingernem, men har kun den mest basale viden
om strøm, kabelkoder osv.

Nu troede jeg lige jeg skulle bruge min søndag på at skifte PSU, modde
grafikkort og generelt støjdæmpe computeren.... men nej.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 11-03-07 18:12

"Kent Oldhøj" <oldhoj@FJERNESgmail.com> wrote in

> 1) Er det overhovedet nødvendigt med det 6 pins AUX kabel?

Efter en hel del googlen og spørgen i forskellige fora, var min konklusion
at det med stor sandsynlighed ikke var nødvendigt med 6 pins AUX kablet i
mit tilfælde, og det med 100% sikkerhed ikke ville skade at prøve.

Som sagt, så gjort. Kører nu stabilt på 3. time.