NAS ?
Fra : Jørn

Dato : 11-03-07 07:41

Hej!

Istedet for at skrotte en af familiens PCer, kunne jeg tænke mig at at
opbygge et såkaldt NAS-hjemmenetværk, nu er jeg imidlettid kun lige blevet
opmærksom på emnet, og er mest interesseret i evt. link desang., mest for at
lære mere omkring NAS og brugen af en alm. PC til formålet ?

Jørn.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 11-03-07 17:02

"Jørn" <jornhansen_2@hotmail.com> wrote in

> [...]
> blevet opmærksom på emnet, og er mest interesseret i evt. link
> desang., mest for at lære mere omkring NAS og brugen af en alm. PC til

Der findes en fiks og gratis FreeBSD baseret distribution til netop at lave
en gammel pc om til en NAS.

Se mere på www.freenas.org
"FreeNAS is a free NAS (Network-Attached Storage) server, supporting: CIFS
(samba), FTP, NFS, AFP, RSYNC, iSCSI protocols, S.M.A.R.T., local user
authentication, Software RAID (0,1,5) with a Full WEB configuration
interface. FreeNAS takes less than 32MB once installed on Compact Flash,
hard drive or USB key. "

Har kun hørt godt om det - så det var måske værd at kigge nærmere på, men
har ikke selv erfaringer med det.

Selv har jeg en Synology DS-101 NAS som jeg snart sælger da jeg skifter til
en mini-itx maskine som skal køre et par ting som Synologyen ikke rigtig
kan køre. Og så kan mini-itx'en lige så godt køre de services som NAS'en
kørte før i stedet for at have dem begge stående.

/flemming