e-mails afsending fungerer ikke fra egen s~
Fra : Lars

Dato : 09-03-07 06:00

Mine emails programmer i både asp og php bliver ikke
sendt ud i verden når de fyres af fra min egen server.
Flytter jeg programmerne til en server ude i byen, så
fungerer de udmætket.
Jeg kører w2000 prof. og har et domaenenavn hos
domaeneshop. og en dyndns peger til mit lille private
netværk, og kører ellers udmærket http og ftp.

Jeg tror at min smtp virtuelle server er sat forkert op,
men erkender at jeg ikke rigtig forstår hvad en sådan
laver og hvilke egenskaber, som skal sættes. Hos
domaeneshop.dk kan man lave C-records. Heller ikke
dette forstår jeg.
Har købt bogen W2000 netværk, men kan stadig ikke få
sendt nogle emails.
Kan nogen skære ud i pap for mig, hvad jeg skal gøre eller
måske henvise til en god beskrivelse for meget dumme dummies.

--
Mvh. Lars

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 09-03-07 17:14

Lars wrote:
> Kan nogen skære ud i pap for mig, hvad jeg skal gøre eller
> måske henvise til en god beskrivelse for meget dumme dummies.

Er serveren på nettet? Og vel at mærke på et net,
der tillader udgående post andet end til din
ISPs mailserver?

Mogens
--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : Lars

Dato : 09-03-07 18:20

> Er serveren på nettet? Og vel at mærke på et net,
> der tillader udgående post andet end til din
> ISPs mailserver?

Det troede jeg da, men hvordan kontrollerer jeg det.
Port 80, 25 mm er åben og jeg har ikke problemer med
HTTP opslag.

--
Mvh. Lars

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 09-03-07 19:36

Lars wrote:
> Det troede jeg da, men hvordan kontrollerer jeg det.
> Port 80, 25 mm er åben og jeg har ikke problemer med
> HTTP opslag.

Find MX for en-eller-anden (ikke din ISP), og prøv
at telnette til port 25 på den maskine.

Mogens

--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : Lars

Dato : 09-03-07 22:17

> Find MX for en-eller-anden (ikke din ISP), og prøv
> at telnette til port 25 på den maskine.
>
> Mogens

Det ved jeg ikke hvordan man gør? Kan du lave en bedre
beskrivelse af det foreslåede. Jeg har ikke forstået det med
MX og dens funktion.

--
Mvh. Lars

Fra : ShutEye

Dato : 09-03-07 19:42

> Det troede jeg da, men hvordan kontrollerer jeg det.
> Port 80, 25 mm er åben og jeg har ikke problemer med
> HTTP opslag.

HTTP port 80 er _ud_ af huset.
Er der åbent på 25 _ind_ ?

Fra : Lars

Dato : 09-03-07 22:15

> HTTP port 80 er _ud_ af huset.

Jeg har en router og her forwardes alt til 80, 21 og 25 til
min maskine.

HTTP/port 80 og FTP/21 opslag udefra fungerer udmærket.

> Er der åbent på 25 _ind_ ?
Hvordan kontrollerer jeg det.

Hilsen Lars

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 09-03-07 23:08

Lars wrote:
> Hvordan kontrollerer jeg det.

Uinteressant; dit problem er ud (den kan også være,
at der er lukket ind, men det er en anden historie).

Find en, du vil sende en mail til,
fx på example@example.com

Åbn et command prompt vindue.

Dér skal du skrive kommandoen nslookup

Skriv "set type=mx"

Skriv "example.com" Det duer ikke, men prøv med
et rigtigt navn i stedet for. Så får du noget i retning
af:

example.com mail exchanger = 10 mail.example.com

så skriver du

set type=a
mail.example.com

Address: 192.168.4.1

Så kan du lukke nslookup, og i et command prompt
vindue skrive:

telnet 192.168.4.1 25

Får du svar tilbage à la:

Trying 192.168.4.1...
Connected to mail.example.com (192.168.4.1).
Escape character is '^]'.
220 mail.example.com ESMTP Sendmail 8.13.1/8.13.1; Fri, 9 Mar 2007
23:04:38 +0100

er der hul igennem. Hvis den bare hænger er der ikke hul ud
til port 25. Mange ISP'er lukker for dette.

Mogens

--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : Lars

Dato : 09-03-07 23:57

> [...]
> et rigtigt navn i stedet for. Så får du noget i retning
> af:
>
> example.com mail exchanger = 10 mail.example.com

Jeg skriver "dyndns.com"
og så får jeg følgende:

Server: UnKnown
Address: 192.168.15.1 (com er min routers IP)

DNS request times out.
timeout was 2 seconds.
DNS request times out.
timeout was 2 seconds.
*** Request to UnKnown timed-out

--
Mvh. Lars

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 10-03-07 09:46

Lars wrote:
> Server: UnKnown
> Address: 192.168.15.1 (com er min routers IP)
>
> DNS request times out.
> timeout was 2 seconds.
> DNS request times out.
> timeout was 2 seconds.

Kører din router en DNS server?

Mogens

--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : Lars

Dato : 10-03-07 06:39

> Åbn et command prompt vindue.
>
> Dér skal du skrive kommandoen nslookup

Jeg glemte at sige/skrive at lige
Efter at have skrevet nsloopup så svaret med
*** Can't find server name for address 192.169.15.1: non-existent domain
*** Default servers are not available
Default server: UnKnown
Address: 192.168.15.1

--
Mvh. Lars

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 10-03-07 09:40

Lars wrote:
> *** Can't find server name for address 192.169.15.1: non-existent domain
> *** Default servers are not available
> Default server: UnKnown
> Address: 192.168.15.1

Jeg går ud fra at 169 er en skrivefejl?

Der er ikke noget underligt at der ikke
er reverse DNS på 192.168.15.1

Mogens

--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : Lars

Dato : 10-03-07 23:23

> Jeg går ud fra at 169 er en skrivefejl?

Ja, det er helt korekt.

--
Mvh. Lars

Fra : Lars

Dato : 12-03-07 11:31

Jeg har lavet lidt eksperimenter. Først i vort netværk
som router til nettet. og så med min maskine direkte
mod nettet uden om routeren.
Det viser sig at mails går flot igennem når min maskine er
direkte, medens der ikke sker noget med routeren mellem
min maskine og nettet.

Så, nu skal jeg finde ud af hvorfor routeren bremser mine
mails og hvordan jeg får denne indstillet, hvis muligt.
Finder jeg ikke ud af det, så starter jeg en ny tråd.
Tak for hjælpen. Jeg kom da et lille stykke af vejen med
de givne infoer.

--
Mvh. Lars