Newbie spørgsmål
Fra : Erik Jakobsen

Dato : 09-03-07 09:21

Hej.

Jeg har lige fået mig en diskstation, der kører linux.

Der er en mysql database i den, og jeg har hentet sidste nye phpmyadmin,
som jeg har udpakket og lagt over, hvor det skal være.

Jeg kan logge på med http://mit_domæne/phpMyAdmin.

Men jeg får at vide, at systemet er pivåben, og det er jo ikke så smart.

Jeg har googlet en del, og fundet nogle anvisninger, men jeg kan
alligevel ikke få det til at fungere.

Jeg kan finde config.default.php, men ikke config.php og heller ikke
config.inc.php.

Hvordan kan jeg sætte userid og password ?

Fra : Nikolaj Svendsen

Dato : 09-03-07 13:41

Dette spørgsmål hører inde i nyhedsgruppen med mysql database

Fra : Erik Jakobsen

Dato : 09-03-07 14:17

Nikolaj Svendsen wrote:
> Dette spørgsmål hører inde i nyhedsgruppen med mysql database

Og kan du også fortælle, hvad den hedder ?. Jeg søgte, men fandt ikke
noget med mysql

Fra : Martin Rasmussen

Dato : 09-03-07 17:00

"Erik Jakobsen" <erik_ja@mail.tele.dk> wrote in message
> Og kan du også fortælle, hvad den hedder ?. Jeg søgte, men fandt ikke
> noget med mysql

dk.edb.database

Martin Rasmussen

Fra : Erik Jakobsen

Dato : 09-03-07 20:56

Martin Rasmussen wrote:
> "Erik Jakobsen" <erik_ja@mail.tele.dk> wrote in message
>
> dk.edb.database

Tak Martin!

Fra : Arne Feldborg

Dato : 11-03-07 19:19

"Nikolaj Svendsen" <nikolaj@logtech.dk> skrev Fri, 9 Mar 2007 13:41:29
+0100

>Dette spørgsmål hører inde i nyhedsgruppen med mysql database

Hvori begrunder du det.?

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Janus

Dato : 11-03-07 18:50

On 9 Mar., 20:55, Erik Jakobsen <erik...@mail.tele.dk> wrote:

> Tak Martin!

Du kan eventuelt sikre din phpMyadmin med noget .htaccess-beskyttelse,
for at undgå, at man bare kan koble sig direkte på dit phpMyadmin.
I så fald, hører spørgsmålet til her i gruppen.

Eller du bruge en database-klient der installeres lokalt på computeren
istedet for phpMyadmin.
F.eks "MySQL Administrator " og "MySQL Query Browser" som kan
downloades her:
http://dev.mysql.com/downloads/gui-tools/5.0.html

--
Janus
- Har selv netop købt en diskstation

Fra : Erik Jakobsen

Dato : 12-03-07 14:52

Janus wrote:

> [...]
> istedet for phpMyadmin.
> F.eks "MySQL Administrator " og "MySQL Query Browser" som kan

Hi Janus.

Jeg troede ikke, at der kom mere til tråden her, men så opdagede jeg, at
du havde lagt noget her

Hvordan laves det med .htaccess ?

Jeg vil se nærmere på de 2 databseklienter.

Hvilken DS har du købt ?.

Min er en Synology DS-101J

Erik

Fra : Arne Feldborg

Dato : 13-03-07 00:12

Erik Jakobsen <erik_ja@mail.tele.dk> skrev Fri, 09 Mar 2007 09:20:46
+0100

>Men jeg får at vide, at systemet er pivåben, og det er jo ikke så smart.

Det du ser er formentlig bare PhpMyadmins normale standardadvarsel i nye
instalationer der endnu ikke er konfigurerede.

Nu kender jeg ikke meget til PhpMyAdmin på Linux, men der burde i
princippet ikke være nogen forskel i forhold til Windows.

Det du skal gøre er, lave en kopi af "config.default.php" og kalde den
"config.inc.php".

I denne fil skal du så finde det sted hvor der står:
/**
* Server(s) configuration
*/

og lidt længere nede:

$cfg['Servers'][$i]['auth_type'] = 'config';
// Authentication method (config, http or cookie based)?
$cfg['Servers'][$i]['user'] = 'root';
// MySQL user

det skal - før du igen prøver at starte PhpMyAdmin - rettes til:

$cfg['Servers'][$i]['auth_type'] = 'http';
// Authentication method (config, http or cookie based)?
$cfg['Servers'][$i]['user'] = 'root';
// MySQL user

Så vil PhpMyAdmin selv bede dig indtaste et password næste gang du åbner
den. Og sørg så for at huske hvilket password du har brugt, for ellers
får du ingen adgang næste gang du prøver.!

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Erik Jakobsen

Dato : 13-03-07 05:31

> [...]
> den. Og sørg så for at huske hvilket password du har brugt, for ellers
> får du ingen adgang næste gang du prøver.!

Hej Arne. Tak for dit svar.

Jeg vil modificere filen.

Fra : Janus

Dato : 14-03-07 13:41

On 12 Mar., 14:52, Erik Jakobsen <erik...@mail.tele.dk> wrote:

> Hvordan laves det med .htaccess ?
>
> Jeg vil se nærmere på de 2 databseklienter.
>
> Hvilken DS har du købt ?.
>
> Min er en Synology DS-101J
>
> Erik

Jeg har købt en DS-106e.

Der er ikke mulighed for at bruge .htaccess på Synology's
DiskStations, har jeg så efterfølgende fundet ud af.
De vil vist prøve at åbne for det i en senere firmwareopdatering.

Ellers er http://www.synology.com/enu/forum/ din ven.
Her kan du blandt andet læse om hvordan du får tilpasset phpMyAdmin
til dit behov. Der er en del indlæg i forummet om lige netop det emne.
--
Janus

Fra : Erik Jakobsen

Dato : 14-03-07 14:59

Janus wrote:

> [...]
> Her kan du blandt andet læse om hvordan du får tilpasset phpMyAdmin
> til dit behov. Der er en del indlæg i forummet om lige netop det emne.

Ok Janus.

Tillykke med din DS.

Ok med .htaccess. Det er der så ikke noget at gøre ved.
Jeg kender det udmærkede forum.

Erik