Q: Kabling - forskellen mellem cat 5, cat ~
Fra : Nikolaj K

Dato : 01-07-01 22:15

Hej gruppe
Jeg har fået en rulle cat 5 kabel foræret, og vil gerne bruge dette til at
lave et netværk i min lejlighed. Jeg er dog lidt i tvivl om hvor godt cat 5
er fremtidssikret fremfor eksempelvis cat 5E og cat 6. Hvad er forskellen
mellem cat 5, cat5e og cat 6? Bør jeg benytte en af de to sidstnævnte
fremfor cat 5 ved kabling af min lejlighed?

Med venlig hilsen
Nikolaj K

Fra : Andreas

Dato : 01-07-01 22:56

On Sun, 1 Jul 2001 23:14:41 +0200, "Nikolaj K"
<No.email@sorrrrrrrrry.com> wrote:

> [...]
>mellem cat 5, cat5e og cat 6? Bør jeg benytte en af de to sidstnævnte
>fremfor cat 5 ved kabling af min lejlighed?

Hej Nikolaj K

Nedenstående link giver svar på et par af dine spørgsdmål. Ihvertfald
dem der angår kabeltyperne.

--
Med Venlig Hilsen - Best Regards
Andreas

Fra : Joergen M. Joergense~

Dato : 02-07-01 10:54

> [...]
> Med Venlig Hilsen - Best Regards
> Andreas
> Please visit the International Tibet Support Network at
¨
Hvilket link, da ikke det til tibet?
Jørgen

Fra : Mads

Dato : 02-07-01 17:21

billig reklamre for hans side...

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 02-07-01 20:25

Hej Nicolaj

Her er en "kort" beskrivelse af de nævnte cat. og for øvrigt arbejdes der
med Cat7....
Taget fra en beskrivelse på nettet.

Håber du kan bruge det.

MVH
Thomas J.

The limits of Category 5.
Category 5 cabling is good, solid cable for 100-Mbps LANs. Right now there¹s
a good chance you don't have anything in your network that Category 5 can't
handle. Of course, that will change in the future.

The Category 5 standard has been around since 1991, so it's had time to
become well established in the industry. You'll find existing Category 5
installations everywhere you go.The big questions are: What can Category 5
cable do, and what can't it do?

If you still have a lot of 10-Mbps equipment, Category 5 cabling will serve
your needs for quite a while. It also handles 100-Mbps Fast Ethernet
transmissions very well.

But if you're already running up against the performance limits of a
100-Mbps network, you'll probably be thinking about upgrading at least parts
of your system fairly soon. You're probably considering full-duplex right
now, and Gigabit Ethernet is on your horizon. That may mean upgrading your
cable and network to Enhanced Category 5 (CAT5e) or higher.

Category 5e: the new, improved Category 5.
Category 5e, or Enhanced Category 5, is the recently ratified standard
designed to make the world safe for full-duplex Fast Ethernet. The main
differences between Category 5 and Category 5e can be found in the
specifi-cations. The performance requirements have been raised slightly in
the new standard (see the Buyer's Guide below). With these improvements, you
should be able to expect problem-free, full-duplex, 4-pair Ethernet
transmissions over your UTP.

It's likely that most new installations will require Category 5e cabling and
components. Many manufacturers began selling Category 5e cable some time
ago, but pre-ratification cables might not meet all the requirements of the
final standard. Shop carefully, and call Black Box Technical Support for
advice before you make a major cabling investment.

Proposed Category 6.
Although Category 6 is still just a proposed standard, many vendors are
already offering Category 6 compatible products. However, Category 6
components from different vendors may not be compatible with each other, so
you must choose a single vendor for all your Category 6 components,
including jacks, patch cable, and patch panels.

Fra : Nikolaj K

Dato : 02-07-01 20:28

> Håber du kan bruge det.

Hej Thomas
Super - det var lige det jeg manglede.

Med venlig hilsen
Nikolaj

Fra : Arne Keller

Dato : 06-07-01 20:43

On Mon, 2 Jul 2001 21:25:00 +0200, "Thomas Jørgensen"
<cfp11058@vip.cybercity.dk> wrote:

Snip

Den sendte beskrivelse er en ret dårlig beskrivelse, nogle steder
direkte forkert.
Jeg vil prøve at kommentere under hvert afsnit.

Jeg er netop nu ret godt opdateret da jeg sidder netop og forbereder
mig til det næste møde i WG 3 som arbejder med kablingstandarder.

> [...]
>a good chance you don't have anything in your network that Category 5 can't
>handle. Of course, that will change in the future.

Cat 5 er efter min og mange andre professionelle kablingfolks mening
dødt, cat5 E produkter koster det samme og har i alle komplette
systemer afløst Cat 5.

Der er i den senere tid blevet udført en del tests af forskellige som
viser at cat 5 installationer kan have store problemer med 100Mbps
ethernet. Der kan være ret store pakketab med helt op til 50% længere
overførselstid end en fejlfri forbindelse.

> [...]
>installations everywhere you go.The big questions are: What can Category 5

Det er rigtigt cat 5 er 10 år gammel teknik.

> [...]
>now, and Gigabit Ethernet is on your horizon. That may mean upgrading your
>cable and network to Enhanced Category 5 (CAT5e) or higher.

Hvis man skal opgradere sin kabling skal man installere den højst
tilgængelige categori.

>Category 5e: the new, improved Category 5.

Cat 5E er ikke en ny forbedret kabling.
Cat 5E er en 10 år gammel teknik som har fået foretaget et par
reparationer som var helt nødvendige for funktionen.

Præcis som hvis jeg havde en 10 år gamme og nedslidt bil som blandt
andet ikke kunne bremse.
Efter at jeg havde fået udskiftet bremserne kunne jeg nu påstå at have
en ny forbedret bil ?

> [...]
>the new standard (see the Buyer's Guide below). With these improvements, you
>should be able to expect problem-free, full-duplex, 4-pair Ethernet

Nogenlunde rigtigt.

> [...]
>final standard. Shop carefully, and call Black Box Technical Support for
>advice before you make a major cabling investment.

Det må forventes at alle installationer der installeres idag får behov
for Cat 6.
Det er rigtigt at man skal tænke sig om når man køber, køb altid
komplette systemer som garanterer ydeevnen.

> [...]
>you must choose a single vendor for all your Category 6 components,
>including jacks, patch cable, and patch panels.

Rigtigt, Cat 6 standarden er dog så komplet idag at nogle leverandører
skriftligt garanterer at deres kabelsystemer vil overholde den
kommende standard, hvilket sikrer kundens investering.

Cat 7 er også på vej men selvom standarden på kablet ligger fast er
der stor tvivl om konnektoren.
Alcatel havde lavet et forslag til en RJ 45 lignende konnektor, den er
dog nu forkastet da den ikke kunne leve op til kravene.
Derfor ved man ikke hvordan konnektoren bliver, ligesom der ikke
findes mulighed for at teste cat 7.

Det bedste råd er efter min mening derfor at lave Cat 6 installationer
fra en af de førende leverandører som garanterer ydeevnen.
Der er også en stribe nye standarder på vej fra IEEE beregnet til Cat
6 kabling.

Hvilket valg man vil tage i et privat hjem er dog afhængigt af mange
ting.
- I et nyt hus ville jeg helt klart installare et proffesionelt cat 6
system, og forrente det sammen med de øvrige installationer i huset.
Det ville give god fornuft at vælge et kabelsystem med en lang
levetid.
- Til et eksisterende hus eller lejlighed hvor man selv udfører
installationerne, kan der være fornuft i at vælge billigere produkter.
Hvis man selv udfører installationen er det jo også billigt at skifte
den ud.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Nikolaj Kloster

Dato : 12-07-01 15:26

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message

Klip : En rigtig god beskrivelse

Hej Arne
Tusind tak for din glimrende beskrivelse, som var yderst informativ og
interressant læsning - nu har jeg noget at gå efter. Perfekt!

Med venlig hilsen
Nikolaj

Fra : SirEL

Dato : 02-07-01 22:30

en hurtig gennemgang af typerne...

Cat. 5 = 100mbit (som var den gamle standart hos LK. blev kaldt LexCom100)

Cat. 5E = 125mbit (er ny standart hos LK. og kaldes LexCom125)

Cat. 6 = 250mbit (er ny standart hos LK. og kaldes LexCom250)

// SirEL

Fra : Arne Keller

Dato : 06-07-01 20:02

On Mon, 2 Jul 2001 23:30:01 +0200, "SirEL" <SirEL@wallin123.dk> wrote:

Hej

Der er ofte misforståelser mellem Mhz ogf Mbps.

>en hurtig gennemgang af typerne...
>
>Cat. 5 = 100mbit (som var den gamle standart hos LK. blev kaldt LexCom100)

Cat 5= 100Mhz det er f.eks muligt at køre 155Mbps ATM

>Cat. 5E = 125mbit (er ny standart hos LK. og kaldes LexCom125)

Cat 5E= 100Mhz der f.eks mulighed for at køre 1000Mbps Ethernet

>Cat. 6 = 250mbit (er ny standart hos LK. og kaldes LexCom250)

Cat 6= 250Mhz det er f.eks muligta t køre 1000Mbps Ethernet og 1.2Gbps
ATM

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 06-07-01 20:17

Hej arne@kellernet.org (Arne Keller)

>Cat 5= 100Mhz det er f.eks muligt at køre 155Mbps ATM

På forhånd vil jeg lige sige at jeg intet ved om kabler, så nu spø'r
jeg altså dumt. Var det ikke mere rigtigt at skrive op til 100MHz
istedet for = 100MHz?

Der er vel intet krav om den frekvens, men blot at den ikke
overskrides, eller er der noget dæmpning/isolering whatever der er
optimeret til denne frekvens?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Arne Keller

Dato : 06-07-01 20:43

Hej Lars

>På forhånd vil jeg lige sige at jeg intet ved om kabler, så nu spø'r
>jeg altså dumt. Var det ikke mere rigtigt at skrive op til 100MHz
>istedet for = 100MHz?

Det er ikke så dumt, det er jo helt rigtigt
Det helt rigtige er vel at sige at Cat5 har en båndbredde på 100Mhz.

>Der er vel intet krav om den frekvens, men blot at den ikke
>overskrides, eller er der noget dæmpning/isolering whatever der er
>optimeret til denne frekvens?

Så vidt jeg husker ligger 100Base-TX på ca. 70Mhz.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 06-07-01 21:16

Hej arne@kellernet.org (Arne Keller)

>Det er ikke så dumt, det er jo helt rigtigt
>Det helt rigtige er vel at sige at Cat5 har en båndbredde på 100Mhz.

Jo, men det kan også let forveksles med bitraten, som jo også kan
forsvares at kalde båndbredde, et eller andet sted vel egentlig mere
end den frekvens signalerne transmitteres med (altså et eller andet
fysisk fænomen).

Kigger man på hvor man benytter ordet "båndbredde" i mange andre
sammenhænge, ses at man ofte benytter det om netto-resultatet (antal
bits pr. sekund).

Så man bør i hvert fald specificere om man mener båndbredde på selve
kablets fysiske specifikationer eller det der transmitteres via dem.

Korrekt?

>Så vidt jeg husker ligger 100Base-TX på ca. 70Mhz.

Jo, men er der forskel på parsnoningens effekt i forhold til signalets
modulering. Hmm, jeg kommer i tvivl om man kan sige det, hvad er det
helt konkret modulering betyder på almindeligt dansk?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Arne Keller

Dato : 06-07-01 21:37

On Fri, 06 Jul 2001 22:15:48 +0200, Lars Kim Lund <larskim@mail.com>
wrote:

> [...]
>forsvares at kalde båndbredde, et eller andet sted vel egentlig mere
>end den frekvens signalerne transmitteres med (altså et eller andet

Kablet har en båndbredde på 100Mhz og er fløjtende ligeglad med hvad
du sender bare ud holder dig indenfor denne analoge båndbredde.

>Kigger man på hvor man benytter ordet "båndbredde" i mange andre
>sammenhænge, ses at man ofte benytter det om netto-resultatet (antal
>bits pr. sekund).

En given applikation har en båndbredde som opgives i bps.

>Så man bør i hvert fald specificere om man mener båndbredde på selve
>kablets fysiske specifikationer eller det der transmitteres via dem.

Det er umuligt at opgive et kabels båndbredde i bps, da denne
båndbredde ikke er kendt før kabelsystemet er forældet.

Se f.eks cat 5, da det kom havde det en max hastighed på 100Mbps men
idag kan man på de bedste af disse kabelsystemer transmittere
1000Mbps.

Det er ikke sikkert at jeg vil anvende kablet til datatransmission,
men måske til audio, video eller antenne, her taler vi om analoge
applikationer.

>Korrekt?

Tja
Jeg ser kabelsystemet som et universelt medie som også kan bruges til
datatransmission. Du ser nok mest kabelsystemet som et medie til at
flytte din datatrafik, derfor er forskellene vel naturlige ?

>Jo, men er der forskel på parsnoningens effekt i forhold til signalets
>modulering. Hmm, jeg kommer i tvivl om man kan sige det, hvad er det
>helt konkret modulering betyder på almindeligt dansk?

Jeg forstår ikke helt hvad det er du spørger om, men det behøver ikke
at være den skyld

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 06-07-01 22:31

Hej arne@kellernet.org (Arne Keller)

>Jeg forstår ikke helt hvad det er du spørger om, men det behøver ikke
>at være den skyld

Det var et kluntet forsøg på at spørge hvad modulation betyder?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Arne Keller

Dato : 06-07-01 22:47

On Fri, 06 Jul 2001 23:31:08 +0200, Lars Kim Lund <larskim@mail.com>
wrote:

>Hej arne@kellernet.org (Arne Keller)

>Det var et kluntet forsøg på at spørge hvad modulation betyder?

Det må vi nok slå op i en ordbog, jeg tør ikke skrive forklaringen.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 06-07-01 23:03

Hej arne@kellernet.org (Arne Keller)

>Det må vi nok slå op i en ordbog, jeg tør ikke skrive forklaringen.

"MODULATION
is a prescribed method of encoding digital (or analog) signals on a
different waveform (the carrier signal). Once encoded, the original
signal may be recovered by an inverse process, demodulation.
Modulation is performed to adapt the signal to a different frequency
range (and medium) than that of the original signal."

Sakset fra dslreports. Det er lidt abstrakt, synes jeg.

http://www.dxing.com/modesand.htm

Er rimelig god, men den tager udgangspunkt i lyd (audio).

Benyttes modulation til andet end modems i netværkssammenhænge?
Hvilken form for modulation benyttes fx. i et modem?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 07-07-01 14:40

"Lars Kim Lund" <larskim@mail.com> wrote:

> Hvilken form for modulation benyttes fx. i et modem?

Mindst en......

Sorry jeg kunne ikke lade være....

I et desktop modem til brug på PSTN linier bruges ofte V.34, V.32bis, V.32,
V.22bis, V.22, V.23, V.21, V.8 eller V.8bis

V.90 modemet som er meget udbredt i dag er lidt specielt. I den analoge ende
sendes der med V.34 og modtages G.711PCM og i den digitale ende er det
omvendt...

God Weekend.

- Ulrik Lunddahl