Problem med sortering
Fra : bo

Dato : 10-03-07 11:46

Har denne streng:

Set rs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
strSQL = "SELECT * FROM link where race = 's';"
strDSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver
(*.mdb)};DBQ="&Server.MapPath("../../db/db.mdb")

Problemet er denne: strSQL = "SELECT * FROM link where race =
's';"

Jeg vil gerne have at den bare skal sortere race efter
forbogstavet, men det vil denne ikke - den vil have et helt navn:
Feks: schæferhund, colliie eller andre racer.

Kan man sortere kun på forbogstavet?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-03-07 13:26

bo skrev:

> strSQL = "SELECT * FROM link where race = 's';"

Her vælger du links hvor værdien i feltet race er præcis "s". Hvis
du vil have racer der begynder med s skal du skrive:

   strSQL = "SELECT * FROM link where race LIKE 's%';"

> Jeg vil gerne have at den bare skal sortere race efter
> forbogstavet, men det vil denne ikke

Du har ingen sortering i ovenstående (sortering og udvælgelse er to
forskellige ting). Hvis du vil sortere efter race, ser det sådan
ud:

   SELECT *
   FROM link
   ORDER BY race

> Kan man sortere kun på forbogstavet?

Ja, men det er formentlig ikke det du er ude efter.

Hvis du vil sortere - ikke udvælge - efter første bogstav og intet
andet, kan du bruge en funktion der klipper det første bogstav ud:

   SELECT *
   FROM link
   ORDER BY LEFT(race, 1)
--