Internet Explorer 7 fucker siden helt op!
Fra : Dennis Møller

Dato : 10-03-07 01:32

Hej alle sammen!

Jeg har for nylig postet et spørgsmål vedrørende highlight på en
række af celler. Det blev løst med lidt javascript, der ændrer
class'en på cellerne - smart!
Nå, men i den forbindelse blev jeg anbefalet at validere mine
koder for at sikre, mine sider bliver vist, som jeg vil have det.
Det havde jeg imidlertid i forvejen gået længe og overvejet, så
jeg sprang ud i det. Nu validerer min side:
www.ragu.dk
med 0 fejl i XHTML 1.0 Strict hele vejen igennem - lækkert!
Derudover validerer min CSS også (dog med undtagelse af nogle
farver, den ikke mener findes - men det har næppe noget med sagen
at gøre?).
Siden vises korrekt i IE6 og FireFox 2.0.0.2. Men i IE7 går det
helt galt! Hvorfor i alverden dog det? Mine sider validerer jo så
flot *hulk hulk* ...

Mvh.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-03-07 07:57

Dennis Møller skrev:

> Derudover validerer min CSS også (dog med undtagelse af nogle
> farver, den ikke mener findes - men det har næppe noget med sagen
> at gøre?).

Du skal nok ikke så meget tænke på farverne som på de der
scrollbar-fiduser. Det er dem der ikke findes.

--
Bertel

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 10-03-07 12:06

Dennis Møller skrev:
> [...]
> Siden vises korrekt i IE6 og FireFox 2.0.0.2. Men i IE7 går det
> helt galt! Hvorfor i alverden dog det? Mine sider validerer jo så

100 procent korrekt HTML-kode og CSS-kode kan sagtens
være både logisk og semantisk forkert. Det er for eksempel
semantisk forkert at bruge tabeller til positionering af
en websides elementer.

Den eneste forskel jeg kan se på visningen af siden
i FF og IE7 er, at teksten i td#main er centreret i den sidste.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Birger Sørensen

Dato : 10-03-07 13:53

Dennis Møller wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> Siden vises korrekt i IE6 og FireFox 2.0.0.2. Men i IE7 går det
> helt galt! Hvorfor i alverden dog det? Mine sider validerer jo så

Ja da.. Tingene hopper noget rundt, alt efter hvilken rækkefølge
eller hvor mange gange man vælger dem...

Forskellige browsere har forskellige måder at tolke tingene på.
Specielt omkring tabeller og CSS positionering har de hver deres
måde at beregne hvor hvad skal være, og det er IMHO umuligt at
skrive noget der tolkes som man forestiller sig det, af alle
browsere...
Din side anvender en tabel til sidelayout - tabeller er til visning
af data, så det er principielt forkert - derfor er det ikke
underligt at din vises forskelligt...

At din side validerer rigtigt, er ingen garanti for at den hverken
virker eller ser ud som du har forventet - kun at den ikke
indeholder ulovlige tags, ikke mangler paramtre eller lukning af
tags osv. osv. Det er heller ingen garanti for at alle browsere
forstår din kode.
W3C anbefalinger overholdes ikke af ret mange sider - desværre
heller ikke af ret mange browsere...

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-03-07 16:32

Birger Sørensen wrote:

> W3C anbefalinger overholdes ikke af ret mange sider - desværre
> heller ikke af ret mange browsere...

Det afhænger helt af, hvordan du definerer "ret mange browsere".

Hvis du mener aktive enheder på nettet, har du ret, da IE [1] som bekendt
sidder på majoriteten af brugte browsere.

Men hvis du kigger på udbudet af browsere som valgmuligheder, så overholder
flertallet da standarden ganske fint. Kun IE og især de ældre versioner [2]
har problemer.

1) i hvert falt op til og med version 6 har problemer med overholdelse af de
af W3C anbefalede standarder.

2) jeg medregner bevidst ikke NN4.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-03-07 18:47

Dennis Møller skrev:

> Siden vises korrekt i IE6 og FireFox 2.0.0.2. Men i IE7 går det
> helt galt! Hvorfor i alverden dog det? Mine sider validerer jo så
> flot *hulk hulk* ...

Du bruger en xml-erklæring - og sætter dermed IE6 i quirksmode mens
IE7 går i standardmode.

Se problemet med xml-erklæringen her:
<http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/#ikke_xmldeklaration>

Hvis du fjerner xml-erklæringen, vil IE6 formentlig vise siden som
IE7 - det er ikke hvad du ønsker, men herfra kan du rette siden til
så den fungerer i begge IE-udgaver (ældre IE-udgaver - altså IE5 mv
- vil stadig vise det som IE6 gør det nu). Det kan fixes med
conditional comments.

Du kan også vælge at gå den anden vej - tvinge IE7 i quirksmode
lige som IE6. Det er lettere her og nu, men generelt en mindre
holdbar løsning.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til