Søger script: onmouseover på tekst skal vi~
Fra : Malene Arno

Dato : 08-03-07 16:38

Jeg er snart ved at give op ... Jeg har kæmpet et par dage med
den her:

http://www.atra.dk/pages/profil/medarbejdere1.html

..hvor jeg ville have billedet af pigen til at være samme sted
som billedet med bygninger. Det har åbenbart vist sig at være
umuligt - jeg gætter på, det er fordi img tagget er inde i a
tagget .. for at de hører sammen og kan give mouseover funktionen
i css uden forskellige browsere brokker sig. Scriptet er fra Eric
Meyer: http://meyerweb.com/eric/css/edge/popups/demo2.html.

Nu er det så, jeg tænker, om det ikke kan laves med JavaScript?
... Er der nogen, som har et link til en side som har - eller
selv ligger inde med - et script, der har en tekst (med hver sin
id med en forskellig relative position) som ved mouseover skal
vise et billede det SAMME sted?? Og den skulle gerne validere i
forskellige browsere selvfølgelig..

Håber VIRKELIG, der er nogen derude, der kan hjælpe ..

/Malene

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 08-03-07 16:58

Malene Arno skrev:
> [...]
> forskellige browsere selvfølgelig..
>
> Håber VIRKELIG, der er nogen derude, der kan hjælpe ..

Jeg vil nu tro på, at du ikke har kæmpet tilstrækkeligt
med det, men lad det nu være...
Måske kan du bruge eksemplet her:
http://webdesign101.dk/rollover/eksempel_7.php

Det er i hvert fald ganske ligetil. Kopier scriptet fra
sidens kildekode og placer "det tredie billede" vilkårligt
på samme side.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-03-07 17:25

Malene Arno skrev:

> .hvor jeg ville have billedet af pigen til at være samme
> sted som billedet med bygninger.

Du kan også bruge princippet som på
http://hjemmesideskolen.dk/scripts/dias.asp - det kan
også bruges sammen med en <div>.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 08-03-07 20:11

Fra : Birger Sørensen

Dato : 08-03-07 20:14

> [...]
> tagget .. for at de hører sammen og kan give mouseover funktionen
> i css uden forskellige browsere brokker sig.

Har kigget lidt, og forstår ikke lige din kode.... Og onmouseover
har vist ikke noget med CSS at gøre...
Men at få et billede til at blive vist i stedet for et andet, er
simpelt i JScript med mouseover og mouseout event...

Hvis du tilføjer disse til linkene til medarbejderne
onmouseover="randompic.src='/media/medarbejder.jpg'"
onmouseout="randompic.src='/media/random/image01.gif'"
skulle det virke...

Du kan så fjerne billedet fra linket - man kan jo alligevel ikke
komme til at klikke på billedet...

Det sidste af dine link kommer til at se sådan ud :

onmouseover="randompic.src='/media/medarbejder.jpg'"
onmouseout="randompic.src='/media/random/image01.gif'">RIKKE</a>

Og det vil formentlig alt sammen fungere hurtigere, hvis du et eller
andet sted preloader billederne. Det vil formentlig også være fikst
at definere JSCript funktioner, i stedet for at gøre det i linkene -
i hvert fald vil det blive mere overskueligt.

Håber det hjælper..

Birger

Ved ikke lige hvad der skete med det forrige indlæg - men prøver så
bare igen...