shuttle barebone med 160 Gb maxtor HD
Fra : ingeborg jacobsen

Dato : 08-03-07 15:14

Jeg har nogle problemer med shuttle XPC 25, købt september 2005.
Den har fungeret fint indtil for et par måneder siden.
Først ville dvd-drevet ikke åbne, og i de få tilfælde, det kunne lokkes,
forsvandt det fra enhedshåndteringen, når der kom CD i drevet.
Med de stigende problemer valgte jeg at formatere HD og reinstallere alt.
HD kunne ikke formateres hverken med win98 fdisk eller fra winxp CD.
Jeg købte en ny maxtor 160 Gb - men den genkendes kun som 120 Gb.
Jeg har ikke aktivt formateret den, men må gå ud fra at det sker automatisk
i winxp - hvor der kom et valg med NTFS.
Nu er winxp pro så installeret, men PC'en slæber sig afsted og tager lang
tid om at boote og lukke.
Den virker ikke som en lille frisk PC med kun winxp pro installeret.
Er der nogen der aner hvad katten der kan skyldes at HD ikke ses som 160 Gb
og den utrolige langsomme opstart.
Da den først blev bygget og installeret gik det som lyn og torden.
Der er 1Gb RAM og processor er 2,8 GHz så vidt jeg husker.
Har ikke shuttle ved hånden lige nu.
Med venlig hilsen,
Ingeborg

Fra : J

Dato : 08-03-07 16:23

On Thu, 8 Mar 2007 15:14:07 +0100, "ingeborg jacobsen"
<ingeborgs@post.FJERNDETTEcybercity.dk> wrote:

> [...]
>Da den først blev bygget og installeret gik det som lyn og torden.
>Der er 1Gb RAM og processor er 2,8 GHz så vidt jeg husker.

Er det en XPC SN25P, du mener ?

Med den høje clockfrekvens, du nævner, har jeg indtryk af, at det må
være en P4. Eller er det en AMD ?

Find selv din model her:

http://global.shuttle.com/Download/Download_Brb.asp

Det er enten en XPC Barebone eller et XPC System. Intet hedder bare
25.

Når man installerer sådan noget skal man forberede mange ting. En
driver CD skal man bruge, eller downloade og lave den selv (bedre da
opdateret).

160 Gb: det skyldes at XP ikke kan se mere end 132 Gb førend SP2 er
installeret.

Man kan med Partition Magic (program) installeret på windows xp
efterfølgende enten udvide c-partitionen til 160 eller lave en
sekundær partition på resten.

Du skal desuden bruge et komplet sæt drivere til den PC. Hentet fra
Shuttle.

Derfor spørger jeg, hvilken model det præcist er.

Hvis det er SN25P, så ser du driver samlingen her:

Til windows XP skal du kun bruge 32 bits driverne:

http://global.shuttle.com/Download/Download_File.asp?Item=SN25P

Efter at windows er færdig installeret, installerer man først chipset,
så audio.

Dernæst skulle kontrolpanelet gerne være frit for gule anmærkninger.
Hvis ikke SP2 er på, skal det downloades, 50 Mbyte. Dernæst er der
yderligere ca. 50 Mbyte opdateringer fra Microsoft, der skal
downloades og installeres. Det tager derfor flere timer.

Men den langsomme opstart skyldes givetvist dårligt installerede eller
manglende drivere til chipset, dvs. harddisk, netkort m.m.

mvh

John

Fra : ingeborg jacobsen

Dato : 12-03-07 08:47

Hej John,

tusind tak for dit svar, jeg har først lige læst det (mange vagter i de
forgangne dage)- jeg tror du må have løst mit problem!
Jeg er meget taknemmelig over din fine forklaring - jeg tror jeg undgår at
sende maskinen
ind til SHG, som de ellers selv anbefalede, da jeg kontaktede dem i går

> Er det en XPC SN25P, du mener ?
Ja- det er den - barebone

> Med den høje clockfrekvens, du nævner, har jeg indtryk af, at det må
> være en P4. Eller er det en AMD ?
Det er en AMD 3500+

> [...]
>
> Man kan med Partition Magic (program) installeret på windows xp
> efterfølgende enten udvide c-partitionen til 160 eller lave en

Jeg har ikke partition magic - og laver en sekundær partition.

> [...]

> Men den langsomme opstart skyldes givetvist dårligt installerede eller
> manglende drivere til chipset, dvs. harddisk, netkort m.m.

Jeg melder tilbage når jeg har udført alle punkterne - for at sige hvordan
det forløb,
men af alt det jeg IKKE har gjort endnu, så er jeg optimistisk.
Igen 1000 tak for hjælp og vejledning.

Med venlig hilsen,
Ingeborg

Fra : ingeborg jacobsen

Dato : 21-03-07 08:55

Hej John,
Fremgansmåden virkede fint.
Og tog som lovet en del timer.
Men nu kører maskinen - som smurt fristes jeg til at sige.
Dog skabte nvidias nye drivere et væld af genstarter og blå skærm.
Inde på nvidias hjemmeside blev problemet dog beskrevet i brugerforum -
løsningen var at afinstallere dem igen - hvilket til sidst lykkedes i
fejlsikret start.
Men selv i fejlsikret start kom der perioder med blå skærm.
Tak for hjælpen - det hjalp mig 100%.

venlig hilsen,
ingeborg