absolut beginner
Fra : sjp

Dato : 01-07-01 21:42

Hej
Jeg har levet i 23 timer med en Mandrake 8 installation, så jeg er nærmest
nyfødt newbie.
Jeg har gået lidt på opdagelse i KDE og det er da også lykkedes mig at
justere
hist og pist. Og så har jeg downloadet (med win 98) og udprintet 150 sider
om unix kommanoer. Jeg er blevet klar over at det er konsolkommandoer det
her drejer sig om. Jeg har downloadet nogle Nvidia driver (RPM ) og de
installerede jo nærmest sig selv. Men hvordan kan jeg være sikker på de er
installerede?, da jeg efterfølgende installerede nogle ekstra pakker kunne
jeg jo se det, men det kan jeg jo ikke med drivere (der vist hedder devices)
Er det så let med alle rpm filer?

Så har jeg prøvet i konsollen med en" KDE-FAG-0.2.8.TGZ" fil og
med en "Aquatica-KDE2.0.tar.gz" fil og jeg fik fejl meddelelser i alle
forsøg.
Hvor skal jeg have filerne liggende , hvad eksakt skal jeg skrive for at få
disse typer filer installeret, og hvor befinder de sig efter installeringen?

Når jeg logger af, spørges om jeg vil genoprette sessionen ved næste start.
Jeg svarer nej da mine ændringer skal være permanente, er det rigtig
forstået?

Håber der en der gider svare på mine tumpede spørgsmål

Hilsen Jesper

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 01-07-01 21:53

sjp wrote:
> Hej
> Jeg har levet i 23 timer med en Mandrake 8 installation, så jeg er nærmest
> nyfødt newbie.

http://www.sslug.dk/linuxbog vil bringe dig et godt skridt videre.

Vh,

Ole M.

Fra : Rander

Dato : 01-07-01 22:04

Sun, 1 Jul 2001 22:42:04 +0200 brugte sjp 29 linier på at fortælle dette
til dk.edb.system.unix:

> [...]
>jeg jo se det, men det kan jeg jo ikke med drivere (der vist hedder devices)

rpm -q navn

Hvis du f.ex. vil se om sendmail er installeret:

[rander@linux rander]$ rpm -q sendmail
sendmail-8.11.2-14

>Er det så let med alle rpm filer?

Ja, lige indtil man render i i dependencies, altså at pakken man er i gang
med kræver at man installerer en anden pakke først - det er noget der kan
give mig grå hår i hovedet!

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Tre damer stod og talte sammen, og da to trådte tilbage og en frem var der jo
ikke noget at gøre. (Skadesanmeldelse)

Fra : Karsten

Dato : 01-07-01 22:17

In article <0t3vjtkrgrr7flqsifhrjnbp6155r67q57@linux.rander.dk>, "Rander"
<ldNOSPAM@rander.dk> wrote:

> Ja, lige indtil man render i i dependencies, altså at pakken man er i
> gang med kræver at man installerer en anden pakke først - det er noget
> der kan give mig grå hår i hovedet!

Ah, men hvis han bruger rpmdrake, er han ude over det problem:)

--
/Karsten

Fra : sjp

Dato : 01-07-01 22:35

Tak for svarene , det skal lige siges at jeg har været inde på bla.
http://www.sslug.dk/linuxbog/ og mange andre steder og kigge og jeg styrter
da også på biblioteket hurtigst muligt.
Men jeg har ikke rigtig kunnet finde helt praktiske eksempler som jeg så
kunne overfører til nedenstående.

> [...]
> Hvor skal jeg have filerne liggende , hvad eksakt skal jeg skrive for at

> disse typer filer installeret, og hvor befinder de sig efter

Findes der nogle links der viser sådanne eksempler, så man kan "praktisere"
lidt mens man sætter sig ind i stoffet.??
Nå jeg switcher lige over til linux for at prøve randers råd.

Jesper

Fra : Mr. Funny

Dato : 01-07-01 22:48

On Sun, 1 Jul 2001 22:42:04 +0200, sjp <stigjesper@hotmail.com> wrote:
>installerede jo nærmest sig selv. Men hvordan kan jeg være sikker på de er
>installerede?,

rpm -qa | less

Det giver dig en oversigt over alle rpm pakker der er installeret på dit
system ( rpm -qa ), i et format så du kan bladre i listen ( less )

Se også manual siderne

man rpm

og

man less

>Så har jeg prøvet i konsollen med en" KDE-FAG-0.2.8.TGZ" fil og
>med en "Aquatica-KDE2.0.tar.gz" fil og jeg fik fejl meddelelser i alle
>forsøg.

De to filer er pakkede filer, de pakkes ud med

tar -zxvf filnavn

(Jeg er ikke helt sikker på hvad de 4 switches til tar gør, men de virker ;) )
Se iøvrigt

man tar

>Hvor skal jeg have filerne liggende , hvad eksakt skal jeg skrive for at få
>disse typer filer installeret, og hvor befinder de sig efter installeringen?

De befinder sig typisk i et dir med samme navn som filen, F.Eks
min_pakke.tar.gz vil lægge sig i ./min_pakke (Altså diret min_pakke i det
dir man står i når man pakker ud) Det gælder dog ikke alle pakker, jeg har
fået en der pakkede en stak filer ud i det dir jeg var i da jeg kørte tar.

Håber det var en lille hjælp.

- Chano Andersen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 02-07-01 01:14

mr.funny@kovu.mrfunny.yi.org (Mr. Funny) writes:

> tar -zxvf filnavn
>
> (Jeg er ikke helt sikker på hvad de 4 switches til tar gør, men de virker ;) )

z - unzipper filen
x - eXtract - udpak
v - verbose, vis hvilke filer der pakkes ud
f - læser fra en fil (filnavn).

Men som du skriver kan man også bare læse man-siden

--
Jacob
Don't anthropromorphize computers. They hate that.

http://www.bunk.cc - nu med Emacs effekt

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 02-07-01 01:29

"Mr. Funny" wrote:

> [...]
>
> tar -zxvf filnavn
>
> (Jeg er ikke helt sikker på hvad de 4 switches til tar gør, men de virker ;) )

z angiver at filen skal dekomprimeres
x angiver at der skal ekstraheres
f agiver at der er tale om en fil(tar er oprindeligt udviklet til
båndstationer
og hvis man glemmer f give den sig til at lede efter en båndstation)
v betyder bare verbose den kan unværes da bare sørger få at være
informativ
under udpakningen.

Poul-Erik

Fra : sjp

Dato : 02-07-01 05:52

Tak for hjælpen allesammen.
Det rykkede! nu begynder det at køre.
Og man siderne er jo en herlig ting!

Jesper

Fra : Ove Lie

Dato : 02-07-01 10:47

sjp <stigjesper@hotmail.com> skrev i
meldingsnyheter:9ho1ro$m6g$1@sunsite.dk...

> [...]
> om unix kommanoer. Jeg er blevet klar over at det er konsolkommandoer det
> her drejer sig om. Jeg har downloadet nogle Nvidia driver (RPM ) og de

Hvor fant du denne siden med unix commandoer?

-Ove