Opgejlet TRO som ikke INHALERES(Shaw+)
Fra : Bo Warming

Dato : 25-02-07 18:17

Opgejlet TRO som ikke INHALERES(Shaw+)

Da Clinton blev spurgt, om han havde røget hash, var en
højesteretsdommer netop blevet afsat/ikkeansat for i sin ungdom at
have brugt dette opium-for-folket åbenlyst.

Så præsidentkandidaten svarede under valgkampen - "I min ungdom
prøvede jeg hash een gang, og jeg brød mig ikke om det - og jeg
inhalerede ikke."

Man er nok nødt til at inhalere for at afhængighed opstår, også vedr
gudstro.Freud mente, at mødre skaber behov for et idol hos spædbarnet,
så forgudelsen glider fra hende til far til lærer til træner til
politiker og til det gudebillede vi i vort hysteri projicerer over i
en mere eller mindre abstrakt personifikation eller -isme.

Filosoffen Bacon mente i renaissancen, at også i ateisme ligger der et
ofte behov for en kunstig og loge-hygge-skabende identitets-følelse ,
som vidner om basal religiøsitet og autoriteritstro overfor smukke
dogmer og fordomme.

Arbejdsgiverforeninger har længe fundet individualister besværlige og
forkælet medlemskab af LO, og således har de sideløbende stimuleret
både kirkefondskirker og religiøs tro på arbejderbevægelsens guder, -

- og den liberale Athen'ske bystat mishagedes af Sokrates skepsis og
revisionisme, så de dødsdømte ham for "ikke at tro på statens guder" -
hvad talrige akademikere ikke gjorde, men de slap ved at gå stille med
dørene om det.

Rockmusik er en gudstro, hvis præster fandt det helligbrøde at stoppe
musikken, da de så at menigheden var ved at mase hinanden ihjel på
Roskildefestivalen i 2001.

Muslimer og jøder - og kristne indtil 1648 - har vundet mange krige på
at prioritere det overjordiske højt og lovet liv efter døden, hvis
menneskeofring til den intolerante, rette og ene Gud.

Shaw foragtede mildt "middle class morality" som folk gejler sig op
til, og som giver højdepunktsoplevelser a la sprut, og når de falske
illusioner har løbet linen ud, er der nedtur som med alt, der ikke
udvider samfundets fælles lykkekage pr praktiske resultater.

"Forskere lever længe, når de kaster sig over et uløseligt problem"
skrev en matematiker i "Science" i 1984 og Shaw blev 95 år måske ved
at nyde sin Nietzscheske foragt for kvinder og andre
ikke-overmennesker i små doser, mens han kvalitativt og kvantitativt
overgik Shakespeare i drama-kunst om overklasse og underklasse moral.

Menneskeofring i WW1 skete på begge sider efter at dødsforagt var
blevet fremmet af kirkemoralistisk velsignelse af kanonerne, så
heltedød ikke var ren ulykkesfuglmentalitet, men også blev et "selvmord
med god samvittighed".