Får vi nok ud af mine penge?
Fra : hansenfrequent@gmail~

Dato : 27-02-07 19:40

Hej,

jeg er kommet meget i tvivl om vi (en familie på 4) får nok ud af
vores penge, bruger for mange og måske sparer for lidt op.

Lidt info:
To voksne (begge i starten af 30'erne) og to små unger der begge går i
daginstitution.
Hendes årsløn: 270.000.-
Min årsløn: 405.000.-
Det bliver samlet til 675.000 kr.
Begge har rimelige pensionsordninger via arbejdsgiver - jeg har
yderligere en ratepension igennem min bank. Jeg sætter dog pt. kun 200
ind pr. måned men påregner at hæve dette beløb pga. topskatten.

Vi skylder 660.000 på et kreditforeningslån med en restløbetid på 15
år.
Vi har desuden en tre år gammel familiebil som vi stadigvæk skylder
95.000 på. Disse to lån udgør vores samlede gæld.

Banken er vild med at få os til at låne til ny bil, tilbygning osv
osv. Men vi er selv igang med
at renovere vores hus, og tager det sådan lidt i etaper. Dvs. at vi
sparer penge op til
hvert nyt projekt uden at låne hertil. Om ca. 3-5 år har vi dog planer
om at opføre en tilbygning til ca. 600.000 kroner.

Hvad bør vi gøre? Vi mangler egentlig intet, men jeg kunne godt tænke
mig at vi fik mere ud
af vores penge!! Bør jeg investere i aktier eller hvad søren vil i
anbefale?

Hjælp!

mvh
Hans

Fra : Andreas Bach Aaen

Dato : 27-02-07 21:55

hansenfrequent@gmail.com wrote:

> [...]
> yderligere en ratepension igennem min bank. Jeg sætter dog pt. kun 200
> ind pr. måned men påregner at hæve dette beløb pga. topskatten.

Jeg er også del af en familie på 4. To i 30'erne og to børn i
daginstitution.

> [...]
> Vi har desuden en tre år gammel familiebil som vi stadigvæk skylder
> 95.000 på. Disse to lån udgør vores samlede gæld.

Vi har lidt højere årsindkomst og gæld i samme størrelsesorden.

> Banken er vild med at få os til at låne til ny bil, tilbygning osv
> osv.

Klart. I er bestemt kreditværdige.

> [...]
> mig at vi fik mere ud
> af vores penge!! Bør jeg investere i aktier eller hvad søren vil i

Når i nu sparer op til større anskaffelser og forbedringer, så er det
selvfølgeligt interessant om disse penge kan investeres fornuftigt inden de
skal bruges i et hug. Køb af obligationer med udløb kort før i skal bruge
pengene vil være en udemærket ide. Jeres kreditforeningslån er også baseret
på obligationer, så det vil stort set svare til at i har et mindre lån i en
periode.

Det simpleste at gøre og mindst gebyrtunge, er vel at oprette en
højrentekonto. Flere banker kører kampagne for dette for tiden.

Selv har vi et realkredit-lignende lån i vores bank. Det fungerer i praksis
som en kassekredit i huset, da den opsparing vi har bliver forrentet til
samme rente som lånet. Ulempen er at rente er en dagsrente. Overvej om det
passer til jeres temperament. Vi har valgt afdragsfrit fordi renten er den
samme, som det ikke afdragsfrie. Hvis vi blot sørger for at indbetale det
tilsvarende beløb, så koster det ikke ekstra, men giver i stedet en
mulighed for at trække et stort beløb til f.eks. en tilbygning uden af man
skal betale variable tinglysningsafgift (1,5%) en gang til. Billån har vi
ikke, det har vi også trukket ind over "kassekreditten". Igen her skal man
sørge for at spare nok op til, at bilen bliver afskrevet hurtigere end
huset.

Det er dog slet ikke sikkert, at det kan betale sig at have et andet
realkreditlån end det i har. Det kan være, at det er til en attraktiv lav
fast rente. Da lånet er under en mio. kr. skal der ret store renteudsving
til før det incl. gebyrer kan betale sig at konvertere frem og tilbage. Men
andre ord, man skal være ekstra heldig med renteudviklingen hvis man vil
spekulere med så lille et lån. Glæd dig over at lånet er lille.

Hvis realkreditlånet er taget for 5 år siden, så er jeres hus måske steget i
værdi sidenhen. Bidragssatsen beregnes ud fra vurderingen på
lånetidspunktet. Så hjemtagelsen af et nyt lån med udgangspunkt i en ny
vurdering kan give jer et lån med en mindre bidragssats, da
belåningsprocenten er blevet lavere end for 5 på siden. Med de forholdsvis
lave renter der er for tiden, så er bidragssatsen ikke forsvindende.

Håber du har fået nogle ideer.

Mvh
Andreas

Fra : Michael

Dato : 27-02-07 21:57

<hansenfrequent@gmail.com> wrote in message
[...]

Har I da en opsparing siden du overvejer at investere i aktier? I såfald
ville jeg da helt klart slippe af med gælden i bilen først, da det
ihvertfald er en god sikker "investering".

Fra : Mr. Printer

Dato : 06-03-07 14:27

Investering i aktier kan være godt nok hvis det er med en lang
tidshorisont (over fem år - en del over faktisk, med de nuværende
kurser) men det skal ikke være for lånte penge, så få gælden (måske
bortset fra realkreditlånet) afviklet først, og begynd derefter at
opspare penge til anden investering, udover dem du allerede investere
i huset.

Omvendt hvis I skal bruge 600.000 på en tilbygning er det nok bedre at
placere opsparingen i noget meget likvidt som en højrentekonto. Med
jeres årsindtægt og nuværende gæld, kan I nemt spare op til
tilbygningen hvis det ligger 5 år ude i fremtiden. Så undgår I at
optage et nyt realkreditlån til den tid, og alle de renter, afdrag,
bidrag, gebyr, tinglysning osv. som banken og staten skulle have haft
bliver dermed til jer selv. :)