Lidt film-tip (og det modsatte) fra USA
Fra : Morten Steen

Dato : 06-03-07 17:18

Jeg har lige været en tur i New York, med flere biografbesøg til følge!
Her er en lille gennemgang, for dem der kan bruge det til noget. :P

Breach (http://www.imdb.com/title/tt0401997/)
En virkelig god thriller/drama-ting, baseret på en virkelig hændelse. Chris
Cooper er helt suveræn som Robert Hanssen, og der er masser af gode navne i
mindre roller.
Jeg vil tro det er tvivlsomt om den kommer op i biffen herhjemme, da
historien ikke er så velkendt herhjemme? (Jeg havde i hvert fald ikke hørt
om det).
Men den kan jeg varmt anbefale. 5 ud af 6 herfra.

The Number 23 (http://www.imdb.com/title/tt0481369/)
Hvilken skam... denne Jim Carrey-film, instrueret af Joel Schumacher havde
meget kørende for sig, for at blive en genial thriller, men hold da op for
en gang nonsens. Den starter godt, og holdt mig fanget en times tid, men så
gik det mere og mere galt, og den overordnede følelse var SKUFFELSE! Stort
set hele salen sad og grinede af ting som helt klart ikke var ment som
komedie. Surt. Skulle have været så meget bedre, men tåbelig, tåbelig,
tåbelig.
2 ud af 6 herfra.

Notes On A Scandal (http://www.imdb.com/title/tt0465551/)
Fortjente Oscar-nomineringer til de 2 hovedroller, som helt klart bærer
denne film. Historien er god, men det er karaktererne man husker. Bill Nighy
gør det også fremragende som forsmået husbond. Den kan jeg godt anbefale,
hvis man holder af et godt lille drama, med fremragende skuespillere.
4 ud af 6 herfra.

Wild Hogs (http://www.imdb.com/title/tt0486946/)
Mig og min kammerat var aldrig i tvivl! Fra det øjeblik vi så plakaterne
hænge rundt omkring i byen, vidste vi at vi skulle se den her! Der var dømt
comedy Dream Team! Den amerikanske presse mere eller mindre sablede den ned,
så vores forventninger blev mindre og mindre, men jeg må sgu sige... DEN
HOLDER! JA, den er plat! JA, historien er tyyyynd! JA, den vrimler med
stereotyper! Men JA, den er satme sjov! Kodeordet er kemi! Og jeg må sige de
4 herrer fik mig til at grine, igen og igen. Især William H. Macy brillerer
med sit komiske talent. Jeg kan kun sige : lad hjernen ligge i døren, og
grin! Perfekt popcorn-underholdning i en fyldt biografsal.
Filmen er nok til 4 stjerner, men jeg stikker den 5, ikke mindst fordi den
alt for dejlige Marisa Tomei er med! ;)

Mener jeg så en til derovre, men det kan jeg ikke lige komme på... så,
anyway... det var ordene herfra! :)

Morten

Fra : Peter B. Juul

Dato : 06-03-07 19:15

"Morten Steen" <morten.x@film.dk> writes:

> [...]
> grin! Perfekt popcorn-underholdning i en fyldt biografsal.
> Filmen er nok til 4 stjerner, men jeg stikker den 5, ikke mindst fordi den

Den var surprise-premiere i Imperial i lørdags.

Straks de skinnende Harley'er dukkede op på lærredet var jeg i
"yearh!"-mode.

Det gjorde så lidt ondt, at det lige skulle være først i marts, mens
der var salt på vejene, så min egen mukkebik stadig er på vinterlager,
men alliwel...

--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : Morten Steen

Dato : 07-03-07 16:40

> [...]
>
> Det gjorde så lidt ondt, at det lige skulle være først i marts, mens
> der var salt på vejene, så min egen mukkebik stadig er på vinterlager,

Jow-jow, men hvad syntes du om FILMEN?! ;D

Morten

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-03-07 17:05

"Morten Steen" <morten.x@film.dk> writes:

> Jow-jow, men hvad syntes du om FILMEN?! ;D

Det ved jeg ikke. Var der også en FILM? :)

Jow. Det var en rimeligt almindelig buddy-movie/roadtrip-ting. Sjov,
men noget ujævn.

John C. McGinley's rolle f.eks. var da morsom, men uden anden pointe
end at få gutterne til at skynde sig videre et par gange.

Ligeledes synes jeg, at det markante fokus på Tim Allen's rolle i
starten ikke blev fulgt op af en tilsvarende personudviklinge - sådan
som man jo skal i den slags film. Der var Martin Lawrence's og William
H. Macy's roller klart skrevet bedre. John Travolta's rolle, tjah. En
enkelt overraskelse undervejs havde måske været meget rart.

Men alt i alt en underholdende film, der sikkert har godt af
subwoofer, når jernet rullet.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Og hvis man vælter en planet
The RockBear. ((^)) alligevel, så smelter den."

Fra : Peter Heide

Dato : 07-03-07 22:03

"Morten Steen" <morten.x@film.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men den kan jeg varmt anbefale. 5 ud af 6 herfra.
>
> Mener jeg så en til derovre, men det kan jeg ikke lige komme på... så,

Fin måde at lave anmeldelse på . Og så sprit nye film. Sådan.

Kan godt huske den sag om spionen Robert Hanssen som gav
oplysninger til USSR,ikke af ideologiske grunde men udelukkende
for yankie-dollars. Det ar meget omtalt hér hjemme for en del
år siden. Chris Cooper er et genialt valg til at spille Hanssen.
Den film glæder jeg mig til at se.

kan ikke tro andet end den får bio-premiere i DK.

Fra : Morten Steen

Dato : 08-03-07 10:58

> Fin måde at lave anmeldelse på . Og så sprit nye film. Sådan.

Takker. ;)

> [...]
> Den film glæder jeg mig til at se.
>
> kan ikke tro andet end den får bio-premiere i DK.

Så er det bare mig der ikke fulgte godt nok med. :P Og Hanssens motiver for
at gøre hvad han gjorde, formår filmen dog at gøre en del mere nuanceret end
bare dollars. ;) Rigtig god film.

Morten

Fra : Peter Heide

Dato : 08-03-07 14:06

> [...]
> for at gøre hvad han gjorde, formår filmen dog at gøre en del mere
> nuanceret end bare dollars. ;) Rigtig god film.

Var der ikke noget med et kæmpe alkoholforbrug både hos Hanssen og konen
og ihverttilfælde stor indkøb af dyre biler & huse , der slet ikke stod i
forld til hvad han
tjente hos CIA ? e ller har de lavet om på historien, så der ER sympatier
til
sovjet ?

Fra : Morten Steen

Dato : 08-03-07 18:19

> [...]
> forld til hvad han
> tjente hos CIA ? e ller har de lavet om på historien, så der ER sympatier

I filmen bliver han fremstillet som pervers (som udveksler sex-videoer, som
han optager i hemmelighed, når han er sammen med konen), og så er han dybt
religiøs. Der bliver ikke snakket noget om overforbrug.
Hans motiver bliver mere (som jeg forstod det) fremlagt som en slags "jeg
gjorde det fordi jeg kunne"-agtig ting.
Men jeg skal helt klart se den igen, og så kan det være jeg fanger nogle
andre vibes.

Morten

Fra : Peter Heide

Dato : 08-03-07 19:14

> [...]
> gjorde det fordi jeg kunne"-agtig ting.
> Men jeg skal helt klart se den igen, og så kan det være jeg fanger nogle

Ok. Passer meget godt med ovenstående :
http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Hanssen