Oversættelse af tekniske begreber
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 03-03-07 16:45

Min genbo (og jeg) efterlyser en side på nettet som på almindelig
ikketeknisk dansk for lægfolk forklarer udtryk som aspect ratio,
anamorphic og lign. Hvad hedder sådan en side?

--
Jørgen Grandt - www.stornotime.dk
"Folk, som ved hvad der er bedst, hærger verden som en pest"

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-03-07 16:55

Jørgen Grandt wrote:

> Min genbo (og jeg) efterlyser en side på nettet som på almindelig
> ikketeknisk dansk for lægfolk forklarer udtryk som aspect ratio,
> anamorphic og lign. Hvad hedder sådan en side?

Nok ikke lige det som du søger, men måske et skridt i den rigtige
retning
http://da.wikipedia.org/

Der synes at være flere wikipedia artikler på norsk og svensk, hvis I
kan læse disse fremmedsprog.

--
Jesper Lund

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 03-03-07 17:05

Jesper Lund skrev bl.a.:

> Nok ikke lige det som du søger, men måske et skridt i den rigtige
> retning http://da.wikipedia.org/

Ja, den har vi prøvet, men forgæves.

Fra : Max

Dato : 03-03-07 18:11

Hej Jørgen

> Ja, den har vi prøvet, men forgæves.

Den her klare fint de to eksempler du giver

http://www.ordbogen.com/?referer=google

--
Mvh Max

Fra : Søren Nielsen

Dato : 03-03-07 19:19

Jørgen Grandt wrote:
> Min genbo (og jeg) efterlyser en side på nettet som på almindelig
> ikketeknisk dansk for lægfolk forklarer udtryk som aspect ratio,
> anamorphic og lign. Hvad hedder sådan en side?

Axelmusic.dk har en "DVD'ens A til Z", måske kan den hjælpe. Jeg har ikke
give et direkte link, men den er i menuen til venstre på hovedsiden:
www.axelmusic.dk

Søren

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 03-03-07 19:45

Søren Nielsen skrev bl.a.:

> Axelmusic.dk har en "DVD'ens A til Z",

Ja, den kan vist godt bruges. Tak!

--
Mvh.: Jørgen Grandt
www.hamigen.dk

Fra : konstman

Dato : 04-03-07 09:52

On 3 Mar., 19:45, Jørgen Grandt <Unstabl...@Cable.dk> wrote:
> [...]

Men, den er allerede lidt forældet!

Fx skriver de, at "Udover gamle film er de fleste programmer og film,
der produceres direkte til TV i dag, også i formatet 1,33:1." = 4:3

Det er ikke helt korrekt. Bøtten har vendt, så der er flere 16:9-
format TV-film og .serier end 4:3 (1,33:1), der produceres i dag. Et
format, der bedre udnytter nyere widescreen-fjernsyn.

mvh
Jan K