Oscarfornuft iår.
Fra : Bo Warming

Dato : 27-02-07 06:27

Oscarfornuft iår.

Ulandet USA brillerer ved mangel på store kunstnere, og derfor
opkaldte de filmprisen efter Oscar Wilde, som havde besøgt landet og
USA havde vist god smag ved at værdsætte og forstå hans nytænkning.

Jeg havde ikke meget respekt for
kunstner-klapper-kunstner-på-skuldrene , indtil jeg i USA i 1966 så "My
Fair Lady" og den fik den mest fortjente Oscar nogensinde.

"Gøgereden" er også højdepunkt i smagsdommer-prispjattet.

Iår er et godt år, hvor netop de film jeg netop har set og reklameret
mere for end anmelderne, får priser: "De andres liv" , "Little Miss
Sunshine" og "Dreamgirls" - men at Al Gore-uvidenskabelighed pr
dokumentarfilm("En ubekvem sandhed") er trist politisk korrekthed, som
jo desværre er Hollywoods varemærke lige siden Alfred Hitchkock
opreklameredes efter han havde klippet scener fra befrielsen af
Dachau-kz sammen til historieforfalskning, som narrede selv Knut
Hamsun, da han under retsopgøret blev tvunget af
sejrherrehistorieskrivningen til at se de fordrejede epokeskabende "gyserfilm",
der er mere fiktion end dokumentering - helt som Al Gores
global-absurditeter.

Den ti år gamle Troel film om Hamsun er god - men først idag udgives
biografi, der sætter denne Hitlerfan rigtigt på plads som ukritisabel.

I Norge havde man jo nul mulighed for at kende til jødeforfølgelsernes
ondskab, så at Hamsun "var jorden tro" og gav skyts til klog "Blut und
Boden" ordkunst , har kun været udsat for usaglig=politisk
fordømmelse - men er nu omsider blevet anstændigt beskrevet i
I.S.Kolloen "Hamsun: Sværmer og erobrer".

Justitsmord pr psykiatri søgte at gøre oldingens integritet til

"rablende og derfor nazi" ,

og at psykiatri altid er ond politik er godt bevist med den ny
biografi.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 27-02-07 19:40

Bo Warming skrev:

> Ulandet USA brillerer ved mangel på store kunstnere, og derfor
> opkaldte de filmprisen efter Oscar Wilde, som havde besøgt landet og
> USA havde vist god smag ved at værdsætte og forstå hans nytænkning.

Det er en myte.

(Faktuel fejl rettet. Så er der kun alle overdrivelserne,
uforståelighederne og off-topic-stoffet tilbage.)

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 28-02-07 07:46

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@gmail.com> wrote in message

> Det er en myte.

Taler noget faktuelt for at andet end Oscar Wildes irsk-amerikanske
berømmelse skabte navnet på filmprisen?

Filosofferne Thoroeau og især hans nabo Emerson, som var læremester
for Nietzsche, anser jeg for store USA-kunstnere. Men ellers?

Kunst i superliga er drama som Shakespeares, Ibsens og Shaws, Skulptur
som Rodin og Michelangelo, Maleri som Rembrandt og van Gogh, lyrik som
Goethes og Baudelaires, opera som Wagners og Mozarts, musik som Bach
og Beethoven - og evt film som Dirck Passer og Olsenbanden, hvis dette
journalistagtige håndværk overhovedet har epokeskabende kvaliteter som
superliga-kunst.

Lystspil som Oscar Wildes var kunst som al nutidig sitcom står på
skuldrene af.

Når alle skal have 15 minutters berømmelse er super-Kunst afskaffet.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-02-07 11:05

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> writes:

> Taler noget faktuelt for at andet end Oscar Wildes irsk-amerikanske
> berømmelse skabte navnet på filmprisen?

Ja.

Prisen hedder ikke "en Oscar". Den hedder "The Academy award of
merit". Den fik KÆLENAVNET Oscar ganske uofficielt.

Der er to teorier om hvor det navn kommer fra. Den ene er, at det var
Bette Davis, der opkaldte den efter sin første mand. Den anden - den
mest anerkendte - er, at Margaret Herrick sagde "den ligner min onkel
Oscar", hvilket røg ud i en avis og hang ved.

At der ikke er nogen BEVISER på, at din teori er falsk, er ikke i sig
selv et bevis. Det ved du også godt. Du er jo naturvidenskabeligt
skolet.

Fra : Bo Warming

Dato : 28-02-07 21:28

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> [...]
> sig
> selv et bevis. Det ved du også godt. Du er jo naturvidenskabeligt

Interessante små MEDVIRKENDE forklaringer på at det sære slangnavn
opstod

Der er ikke eksakt videnskab i sprogets og slangs udvikling, menjeg
mener dine forklaringer supplerer min overordnede og af mange hyldede
forklaring om at OSCAR er HELGENNAVN vedr FINKULTUR i USA

DEt er først fornylig at Oscar er blevet bøssehelgen - da filmpris
startede var homosex et totalt tabu

Men USA-intellektuelle incl i Hollywood har høje tanker om irske
oprørere og USA har tradition for at hade britisk borgerlighed - dem
der fældede Oscar Wilde og som man frigjorde sig fra i 1776, så de
forskellige forklaringer er ikke i strid med hinanden, men går op i en
højere enhed.
Ikke som bevis men som konstruktiv brainstorming

Fra : konstman

Dato : 02-03-07 18:01

Hop op og fald ned! INGEN andre kilder - end "brainstormende" (nudansk
for vrøvlende/postulerende) Bo Warming - har Oscar Wilde (der besøgte
USA i ca. 1882) som den, der skulle lægge navn til Oscar-statuetten,
der blev navngivet i 1931. Ellers må Hr. Bo smide kilderne på bordet.

Jeg holder meget af Oscar Wilde i øvrigt, men det er vist en Bunbury-
forvekslingskomedie, Bo W er i gang med.

For at sige det på godt gammelt dansk. "MYTH BUSTED".

Ellers kunne jeg foreslå:

Oscar Apfel (saftigt navn), der spillede med i 1931 udgaven af "The
Maltese Falcon". UPS 1931, samme år. Vi nærmer os...
Oscar Shaw, der spillede med i den første Marx Bros-komedie (Altså
Groucho med brødre, ikke Karl). En indirekte måde at hylde de jødiske
brødre på...
Oscar Straus, musicalkomponist, der virkede helt tilbage fra
stumfilmtiden (ja, de spillede jo musik til i biograferne, for pokker
da)...

Good Morning, Nørrebro

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 02-03-07 22:14

konstman skrev:

> [...]
> (der besøgte USA i ca. 1882) som den, der skulle lægge navn til
> Oscar-statuetten, der blev navngivet i 1931.

Man kan nu godt finde historien nævnt, se link, men sjældent som
seriøs teori. At akademiet ikke selv nævner den i sine udredninger, er
en god grund til ikke at tage den for alvorligt.

http://film.guardian.co.uk/oscars2006/story/0,,1699137,00.html

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk