Natportieren fra Criterion
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 26-02-07 22:53

Jeg investerede en halvtredser og hjembragte Natportieren (Il portiere
di notte / The Night Porter) som jeg for 30 år siden syntes var en
fascinerende film.

Det er den for så vidt stadig, sådan da, men hvad er det dog for en
mangel på billedkvalitet Criterion har sendt filmen ud i? Grynede
billeder i uskarpe og mørke nuancer. Sådan så den da vist ikke ud i
biografen - eller da den blev vist på en tv-kanal for nogle år siden.
Eller hvad? Skal den se sådan ud?

Er de andre klassiske Criterion-dvd'er af samme diskutable standard?

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk - www.stornotime.dk

Fra : konstman

Dato : 27-02-07 10:28

> [...]
> Eller hvad? Skal den se sådan ud?
>
> Er de andre klassiske Criterion-dvd'er af samme diskutable standard?

Nej, det er de ikke. De er normalt af særdeles god kvalitet. (Jeg har
vist 15-20 stykker.)

"The Night Porter" er fra 2000: DVD'ers og Criterions barndom (nr. 59
ud af 386 titler). En bruger skrev:

"Perhaps one of Criterions weakest efforts. Non-anamorphic image
appears to have faded colors. There are no extra features, original
mono sound and removable English subtitles. I keep thinking I see some
edge enhancements but if I do, it is minimal. The image is not
exceptionally sharp, but suitable for normal viewing. Criterion have
produced over 200 DVD since this one and the quality has risen
extensively."

http://www.dvdbeaver.com/film/DVDReviews10/night_porter_.htm

Criterion har da også genudgivet nogle af deres tidligere titler -
måske netop på grund af dårlig(ere) kvalitet.

Men netop dvdbeaver.com sammenligner dvd'ere fra forskellige regioner.
Så det kan være en fordel at kigge hos dem.

http://www.dvdbeaver.com/film/compare.htm

mvh
Jan K

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 27-02-07 11:32

"konstman" skrev blandt andet:

> "The Night Porter" er fra 2000: DVD'ers og Criterions barndom (nr. 59
> ud af 386 titler).

Tak. Interessant!

Jeg forsøgte at bruges søgefunktionen på Criterions hjemmeside, men det
lykkedes ikke. Hvor kan man se deres titler nummereret?

Fra : Ole Kofoed

Dato : 27-02-07 20:14

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg forsøgte at bruges søgefunktionen på Criterions hjemmeside, men det
> lykkedes ikke. Hvor kan man se deres titler nummereret?

Den du har købt er sikkert fra danske Criterion Film der intet har at gøre
med amerikanske Criterion.

http://www.criterionfilm.dk/criterion/detail.asp?id=787
http://www.criterion.com/asp/release.asp?id=59
http://www.uncut.dk/show_review.php?review_id=658

Udgivelserne fra danske Criterion Film er af svingende kvalitet, DVDsnak har
en del anmeldelser af dem:

http://dvdsnak.topcities.com/id15.htm

Mvh.

Ole

Fra : konstman

Dato : 27-02-07 18:52

On 27 Feb., 11:31, Jørgen Grandt <Unstabl...@Cable.dk> wrote:
> Jeg forsøgte at bruges søgefunktionen på Criterions hjemmeside, men det
> lykkedes ikke. Hvor kan man se deres titler nummereret?

http://www.criterion.com/asp/browse.asp

og så står "spine" nummeret ude til højre, et klik på "spine #"
sorterer dem fra henholdsvis laveste og højeste nummer.

Criterion-film er billigere (end de dyreste steder, som fx
Laserdisken) fra

www.cdwow.com (portofrrit)
med link direkte til Criterion-film: http://www13.cd-wow.com/browse_categories.php?category=3028

og

axelmusic.com (porto = 9,95 pr. 100g!)
http://www.axelmusic.com/index.php

mvh

Jan K

Fra : konstman

Dato : 27-02-07 21:34

> Den du har købt er sikkert fra danske Criterion Film der intet har at gøre
> med amerikanske Criterion.

Den negative anmeldelse af "The Night Porter" nogle poster oppe ER fra
den amerikanske "Criterion"-udgivelse.

Men du har ret, at der er et dansk firma, der kalder sig noget med
Criterion (Criterionfilm) - og sic - også har udgivet den samme film,
forvirrer tingene

Jeg forholdt mig til de amerikanske Criterion-udgivelser (Region 1/
Region 0) med mine generelle Criterion-bemærkninger.

mvh
Jan K