farligt at spise dej?
Fra : Ukendt

Dato : 27-02-07 19:57

Hejsa,

Dette er nok dagens morsomme/specielle indlæg.. Og ja, ang.
nedenstående, er jeg nok lidt mærkelig..

Hvis man f.eks. køber nogle af de der kasser med pulver i, som man bare
skal blande vand i, og så er det blevet til dej til en chokoladekage..
Den dej smager altså ret godt, og den ene teske-fuld tager den anden.
Nogle gange bliver jeg også lidt dårlig, hvis jeg har spist det i store
mængder. Men så spiser jeg et par æbler, og så er det ovre.. Det er
ikke noget jeg gør dagligt, men måske gennemsnitligt 3-4 gange om året.
Er det farligt at spise denne ubagte dej? Der er måske noget hævemiddel
i..?

En bekendt har bildt mig ind at man kan dø, hvis man spiser dejen. Ikke
at jeg vil sige det er helt ufarligt, men vil ikke tro at man kan dø af
det..

Eller hvad..? :)

--
Venlig Hilsen / Best Regards
Brian Juul Nielsen

Fra : Holst

Dato : 27-02-07 20:15

Brian Juul Nielsen wrote:

> Er det farligt at spise denne ubagte dej? Der er måske noget hævemiddel
> i..?

Ja, der er sikkert noget hævemiddel i. Det skal du nu ikke tage så tungt.

Du har nok hørt om Samarin, nogle tabletter man kan tage mod sure
opstød. Groft sagt er det natron, der er i disse tabletter, og så længe
man indtager det i mindre mængder, så er det ikke farligt.

Det "farlige" ved at spise dej er vist ikke så meget hævemidlet. Det er
nærmere de æg, der er i dejen, hvor der naturligvis er en fare for
tilstedeværelsen af Salmonella, medmindre der bruges pasteuriserede æg.
Hvad der er i sådanne færdige pulverblandinger, skal jeg ikke kunne sige.

Men i gamle dage, hvor jeg ofte bagte, har jeg også spiste ganske meget
dej med ganske stor fornøjelse, for kager smager bedst, inden de er
bagt. Uden nogen problemer. Og det var ganske almindelige æg, jeg
anvendte dengang.

> En bekendt har bildt mig ind at man kan dø, hvis man spiser dejen. Ikke
> at jeg vil sige det er helt ufarligt, men vil ikke tro at man kan dø af
> det..

Man skal ikke tro på alt, hvad man hører.

Så jeg synes da bare, du skal spise løs. Og skulle du endelig dø af det,
så er du da i det mindste død med en god smag i munden.

Fra : Tina

Dato : 01-03-07 08:25

> [...]
> tilstedeværelsen af Salmonella, medmindre der bruges pasteuriserede æg.
> Hvad der er i sådanne færdige pulverblandinger, skal jeg ikke kunne sige.

Der er æggepulver i, medmindre det er den slags mix, hvor man selv skal
tilsætte æg. Men så kan man jo vælge at bruge pasteruserede æg. ;)

Tina

Fra : cathrine viviano

Dato : 09-03-07 11:23

jeg tror det er rigtigt

Fra : Tove Krieger

Dato : 27-02-07 20:40

Brian Juul Nielsen wrote:
> Hejsa,
>
> Dette er nok dagens morsomme/specielle indlæg.. Og ja, ang.
> nedenstående, er jeg nok lidt mærkelig..

Næh, det er jeg overbevist om at du ikke er.

> [...]
> dagligt, men måske gennemsnitligt 3-4 gange om året. Er det farligt
> at spise denne ubagte dej? Der er måske noget hævemiddel i..?

Det kan da godt være at der er hævemiddel i, men det er i en meget
begrænset mængde. Det skal du spise en hel del af førend det bliver
farligt.

> En bekendt har bildt mig ind at man kan dø, hvis man spiser dejen.
> Ikke at jeg vil sige det er helt ufarligt, men vil ikke tro at man
> kan dø af det..
>
> Eller hvad..? :)

Man dør helt sikkert efter det, hvor længe efter er uvist, men
når du nu skal spise kagedej, hvorfor laver du så ikke vanillekranse
en gang imellem, _den_ dej er himmelsk, det er derfor at jeg nogle
(læs mange) gange har været nødt til at lave en dobbelt portion dej.
Da børnene og senere børnebørnene var små var det et super-hit at
"hjælpe til" ved bagningen. Jeg holdt mig skam heller ikke selv
tilbage

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Hanne

Dato : 01-03-07 11:56

> [...]
> og senere børnebørnene var små var det et super-hit at "hjælpe til" ved
> bagningen. Jeg holdt mig skam heller ikke selv tilbage

Hehe, ja den med vanillekransedejen husker jeg også helt tydeligt, jeg har
også spist betydelige mængder engang - og senere har min egen datter også
spist en del dej - og vi har det da glimrende stadigvæk!

mvh
Hanne

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-07 00:31

Hey,

Mange tak for jeres svar. Så vil jeg da ikke frygte det så meget som
jeg gjorde. Hehe.. ;))

--
Venlig Hilsen / Best Regards
Brian Juul Nielsen