Bundmaling
Fra : Claus

Dato : 06-03-07 09:39

Min båd har fra ny (sidste år) fået primer og Hempel hard racing extra, da
jeg tog den op i efteråret var der stort set ingen rurer. Den blev
trykspulet for alger.
Nu er spørgsmålet:
Skal den efter vådslibning have primer før jeg giver den Hard Racing extra?
Kan man behandle den nu? på dåsen står der over 5 grader, men gælder det ved
påsmøring eller indtil malingen er tør?

Jeg kan huske en tråd sidste år der omhandlede bundmaling, men kan ikke få
meddelelser ældre end 7/12 frem.

Mange hilsner

Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 06-03-07 14:23

Hej Claus,

Prøv at læse i Hempels lille søstærke:

http://www.marine-
shoppen.dk/_3aedn6t4he9li0chg60r20h2b4174al0_.pdf

Her giver fabrikanten de nødvendige informationer.

Du skal ikke anvende primer først, inden du påfører den nye
hardracing.

Ulempen ved hardracing er at bindemidlet ikke forsvinder ved
sejlads ligesom de selvpolerende bundmalinger gør, lagtykkelsen
forøges igennem årene, hvorfor en nedslibning med mellemrum kan
komme på tale.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-07 17:24

Jyllandsposten skriver i dag lidt om eksperimenter med Hempels
bundmalingsprodukter på Galathea ... De er tilsyneladende meget
effektive ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

"Harding E. Larsen (slet 2L4HX)" <harding@2L4HXlarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11731876860.262735688501447@dtext.news.tele.dk...

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 06-03-07 18:14

Spændende. Har du et scan vi kan se ??

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-07 20:04

Her er en cut & paste af artiklen fra JP:
Skibsbund så glat som en stegepande
Sponsor benytter Galathea-ekspeditionen til afprøvning af bundmaling.

Af Else Boelskifte

Hver gang ekspeditionsskibet "Vædderen" er i havn, går en af søværnets
dykkere ned i havnen og tjekker skibets bund. Ikke fordi han venter at
finde skader på den, men for at se, hvordan en ny bundmaling arter sig.

Den er påmålet halvdelen af skibets skrog som forsøg og har givet det en
overflade som en slip-let stegepande. Fordelen ved den skulle være, at
den forhindrer uønsket begroning. En glat overflade giver også en ikke
ubetydelig besparelse på brændstofudgifterne. I heldigste fald op til
fem pct.

En af "Vædderens" erfarne dykkere, seniorsergent Michael Jakobsen, har
været under vandlinjen og kigget på det nymalede område flere gange,
senest i den nordchilenske havneby Antofagasta sammen med inspektør
Eduardo Espinoza, Galapagos Nationalpark. Flere dykkere fra
nationalparken var med i den strenge kontrol af skibet forud for
ankerlægningen ved de fredede øer, og señor Espinoza er blevet om bord
for at holde et kritisk øje med, om skibet og dets sammensatte besætning
opfører sig økologisk korrekt.

»Den nye maling er stadig fuldstændig glat at røre ved. Den adskiller
sig klart fra, hvad jeg ellers er vant til at se og mærke på,« siger
Michael Jakobsen.

Søværnet indvilgede forud for Galathea-ekspeditionen i et samarbejde med
producenten, Hempel A/S, i at kontrollere bundmalingens tilstand ved
hvert havneanløb på jordomsejlingen.

»Siliconemalingen er gennemtestet og har været på markedet siden maj
2005, men vi ville gerne benytte den specielle lejlighed til at få den
afprøvet på et skib, der færdes i mange forskellige klimaer og har et
andet sejlmønster, end malingen er designet til,« siger teknisk manager
Dorte Gram, RogD Divisionen, Hempel A/S.

Egentlig er bundmalingen udviklet til skibe med en typisk fart på over
15 knob og med 75 pct. sejltid over et år, for eksempel de 380 m lange
tankskib, som firmaet i januar indgik kontrakt med rederiet Euronav om
at levere den nye siliconemaling til.

"Vædderen" bevæger sig noget anderledes under Galathea-ekspeditionen, og
det giver mulighed for at se, hvordan malingen opfører sig under mange
forskellige betingelser.

Måske kan bundmaling blive endnu bedre. Galathea-forskningsprojektet,
"Havets bakteriestjerner", under anførsel af professor Lone Gram,
Danmarks Fiskeriundersøgelser, opsamler under hele ekspeditionen
roseobacter-bakterier, der kan nedkæmpe andre bakterier.

I den iltfattige zone ved Nordchile og Perus kyster har en af forskerne
på projektet, Ph. D.-studerende Jesper Bruhn, fundet flere bakterier,
som kan give de medbragte bakterier et gok.

»Vi vil bagefter undersøge, hvordan det ene ødelægger det andet. Deri
ligger måske en kemi, som er direkte anvendelig til sygdomsbekæmpelse og
andre formål,« siger Jesper Bruhn.

Copyright: Morgenavisen Jyllands-Posten

--

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i
en meddelelse news:45eda16e$0$140$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 06-03-07 20:49

Mærkeligt, at man ikke kan læsde ret meget om glide produkterne på Hempels
hjemmeside ....

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-07 20:58

Ja, jeg har også undret mig ... men måske er det en produkttype, der
tilbydes til Mærsk Mckinney's noget større skibe af slagsen ..., der
køber 50 T ad gangen ... ? Eller også er det bare en gammel historie ...
dvs. det er blot et af de eisisterende produkter ... ? Artiklen er meget
overfladisk synes jeg ...

--

en meddelelse news:45edc5ba$0$140$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : mit navn

Dato : 06-03-07 21:00

Hempasil, under bundmalinger.
Jeg kunne se, at jeg ikke linkede direkte, beklager.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-03-07 09:42

Opfattelsen og anvendelse af såkaldte gifte kan der siges meget
omkring.
I daglig tale bruges ordet gift i overvejende grad om stoffer,
der i små mængder kan give en skadelig, endog dødelig, virkning
på organismer, især pattedyr.
Af praktiske hensyn har myndighederne gerne villet rubricere de
enkelte stoffer i kategorier som "Meget giftige, Giftige og
sundhedsskadelige, efter deres akutte toksicitet.
Vores anvendelse af "Passende giftstoffer" i bundmaling kan vel
betegnes som vores "input" til overlevelse med vores hobby.
Prøv at sammenligne med naturens egne og ofte voldsomme forsøg
på overlevelse. Vi havde fænomenet tæt på os sidste eftersommer
med den kraftige algeopblomstring.

Dette link giver os lidt indsigt i nogle af de "naturlige gifte"
i vandet:

http://www2.dmu.dk/1_Viden/2_Publikationer/3_temarapporter/rappor
ter/87-7772-476-3.pdf

Mvh/Harding

Fra : mit navn

Dato : 07-03-07 10:18

Jeg er enig i, at naturen også selv kan være "giftig". Det må jeg jo ligesom
være, for jeg fik en uge med tynd mave, efter jeg havde været ude og bade
ved Hesnæs, sidste sommer
Men hvis vi kan få en bundmaling, der holder i mindst 5 år, og ikke benytter
sig af nogen form for gifte, så vil jeg langt foretrække det, frem for at
benytte tungmetaller, eller andre gifte, i min bundmaling.
Jeg kan godt huske, at vi kunne se sandbunden, og vi kunne bade i havnen, da
jeg var barn. Det kan vi ikke mere, og har ikke kunnet de sidste 20 år.
Kan jeg bidrage til, at mine børne- eller oldebørn, kan komme til at bade i
havnen igen, så gør jeg gerne det. Alt andet lige, så er det jo for vores
fornøjelses skyld vi sejler, og det skal jo ikke unødigt være på bekostning
af fremtidige generationers muligheder.
Om kemikalier er mere eller mindre giftige, det er vel et spørgsmål om
koncentration. Jo mere vi fylder i, jo mere må der nødvendigvis samles i
bundslammet.
Når rødspætterne bliver kobbergrønne i kødet, er det jo for sent.

"Harding E. Larsen (slet 8A3F9)" <harding@8A3F9larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11732572430.195311847516788@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-03-07 11:28

Ja det kunne være dejligt og en neutral vinkel at se tingene
fra; men reaktionen i bundmalingen skal nu være lig den
angribende reaktion.
Det er kun lommeuld der kommer af ingenting.
Selvfølgelig vil det ideelle være at undgå at havets dyr kan
sætte sig på bådene og kun på alt andet; men hvorfor skulle vi
så smøre bundmaling på hvis det ikke har nogen
virkning/reaktion. Det er "gå væk hund" effekten vi vil have;
men ikke acceptere dens bivirkninger.
Nu anvender du det visuelle billede "kobbergrønne"; nervegiftene
er usynlige og er nok meget mere skadelige.
Ofte reagerer vi kun på det vi kan se; men undlader at forholde
os til de små usynlige ting, som vores hverdag er bygget op af.
Det er et svært emne for os mennesker at behandle og forholde os
til, vi vil have det hele uden at der skal være omkostninger.
Engang råbte mange "første maj" nu råber mange "først maj".

Mvh/Harding

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 07-03-07 19:23

Ja, da jeg var barn (det er desvære nok snarere 35 år siden) var vandet
grumset og ildeluktende. Nu er det næsten klart. Det er lidt den modsatte
oplevelse ift det "mit navn" beskriver.

Iøvrigt er jeg meget enig med Harding. Vi skal passe på med at lade os narre
af øjet og vores gætterier. Hvis der er levende organismer i vandet så er
vandet ikke klart. Bliver der derimod for mange, så dør bunden. Tilsætter
man tilstrækkelig mange toksiner til vandet så dør alt levende og vupti.. Så
er det helt klart... Men er det godt ? nej....

Jeg plejer derimod at vurdere "sundheden" i vandet på hvor mange fisk der er
i havnen. I godt vand skal man kunne sidde stille med en øl og fra tid til
anden høre et "plop" når fiskene snapper mad i overfladen. Det har vi de de
sidste 10 år fået i vores havn, så jeg tolker det som et bevis på at
vandmiljøplanen har en meget tydelig effekt. Dejligt.

Det er en kompliceert debat. Jeg er, som naturmenneske, meget interesseret i
at vi passer godt på den verden vi lever i. Men man skal passe på med at
drage forhastede konklusioner. Er nanoteknologi (med de risici Harding
tidligere beskrevet) bedre end alm. kobber som vi kender effekten af ??

Det er svært. Kobber er "gift" i bundmaling (det er jo derfor det virker).
Men hvorfor er der så kobber i vitaminpiller ? Diskussionen er ikke så
simpel som så ...

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet HK1R2)" <harding@HK1R2larsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11732636120.143696425323473@dtext.news.tele.dk...

Fra : Steffen Skov

Dato : 07-03-07 19:41

Jow Bjarke, den er meget simpel: "Det er for at vi kan få "underlige" børn i
institutioner og Folkeskolen. Så kan politikere og terapeuter beholde deres
arbejde mens det går ud over hårdt arbejdende børn og pædagoger. Jeg har med
vilje ikke nævnt forældre, da det er dem der putter stoffet i munden på
ungerne
Men det er effektivt! Det er lige så godt som rød vingummi!
Hilsen
Steffen

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:45ef0310$0$182$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 07-03-07 19:54

<smile>

Nogle der bruger tid på at putte det i, nogle bruger tid på at klare
konsekvenserne og en masse bruger tid på at argumentere imod. Det er
jobskabelse på et højt (eller lavt) plan ....

Bjarke

Fra : Steffen Skov

Dato : 08-03-07 21:36

Ja - jeg kan kun mindes Kjeld Petersens torskegilde hos skattevæsenet -
pragtfuldt.
Steffen

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:45ef0a68$0$183$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : mit navn

Dato : 06-03-07 18:32

Jeg har også kigget lidt på bundmaling. Det er jo ved at være den tid på
året.
Det der Hempel, ser ud til at være smart. Men de mener jo at det kun er
velegnet til skibe der løber en fart på + 15 knob, og der kommer min gamle
sejlbåd ikke ind i varmen.
http://www.hempel.dk/internet/inedkc.nsf/vDOC/207FB384E7139219C1256BE4004DF139?OpenDocument
På Galathea har man dog haft gode resultater, selvom de ikke sejler med de
forudsætninger som Hempel foreskriver for at give garanti mod begroning.
http://www.galathea-explorer.dk/artikler/default.asp?cid=25946

Er der ogen i gruppen, der har prøvet at anvende Hempels produkt, som jo er
biocidfri ?

For min egen del, er jeg meget interesseret i, om det nogenlunde kan holde
begroningen væk, på en langsom båd.
Dvs. at jeg er glad, hvis den kommer over 6 knob.
Kan man evt. "lade det gro", og så nemt vaske det af med en kost under
vandet.

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 06-03-07 19:19

Jeg spurgte en Hempel medarbejder (off the record). Han sagde "brug Mille
Extra". Da jeg fortalte ham at jeg plejede at bruge Ultimate2 sagde han, at
det var luksus og han synes tydeligvis at "glide" produkterne var
unødvendige. "Betal du bare for Ultimate2, hvis det får dig til at sove
roligere, men Extra er godt nok til dig" var beskeden.

Ultimate2 er 2-komponen med en ekstra bøtte med "mere af detr hele" (det er
som at købe en pizza) og skulle være godt hvis man enten sejler meget
langsomt eller ikke sejler mange sømil.

Da det altid har virket fint, så agter jeg at fortsætte med det.

Bjarke

Fra : mit navn

Dato : 06-03-07 20:58

Jo jo. Mille er skam fint
Men kan jeg benytte et system der holder i 60 måneder, og ikke er giftig, så
vil jeg da foretrække det. Også selv om det betyder, at jeg skal hoppe i
vandet og gi' det en tur med en kost, en gang eller to om året.

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:45edb08e$0$138$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 06-03-07 22:03

Tænker du på en blød maling eller en polerende ??

Fra : mit navn

Dato : 06-03-07 22:26

Det er hverken eller.
Hempasil, er en ny type bundmaling, en maling der er siliconebaseret.
Det skulle virke på den måde, at den begroning der kommer, når man ligger,
bliver "slidt af" når sejler, da begroningen ikke kan hæfte ordentligt på
bundmalingen. Det er uden giftstoffer og tungmetaller, det skulle holde i
mindst 60 måneder, eller længere.
Det skulle være rigtigt godt, ved høje hastigheder, hvor det skulle kunne
holde bunden helt fri for begroning.

Jeg var mest interesseret i, hvis der var nogen der har prøvet det. Helst en
sejlbådssejler.

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:45edd715$0$141$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-07 22:39

Bjarke!
Så må du se at få lidt mere fut i Maxien! (Jeg tænker ikke på branden i
havnen - men på vandet ... ...).

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 06-03-07 23:19

Jeg vil gøre mit bedste, men 15 knob er nok lovlig optimistisk ...

Fra : Hundehandleren

Dato : 09-03-07 07:46

Hej,

De omtalte bundmalinger er til skibe der sejler mere end 15 knob, og sejler
stort set hele tiden. Bundbalingen virker son en "slip-let" belægning og
begroningen bliver "slebet" væk af vandets fart over undervandsskroget.
Den kan desværre ikke anvendet til lystbåde - specielt sejlbåde - med
ønskeligt resultat.

Bent

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-07 12:58

Hejsa,

Men det kan vel ikke udelukkes, at der kunne være noget på vej til os
fritidssejlere? Konceptet er jo ganske tiltalende - miljømæssigt. Eller
hvad? GPS var jo også oprindeligt et militært baseret projekt, som vi
har fået stor glæde af ...

Efter at have læst projektet om "rur-limen" skal overfladen være mere
end almindeligt glat, kan jeg forstå ...

Fra : mit navn

Dato : 09-03-07 13:39

Jeg har spurgt Hempel.

Jeg spurgte om det kunne anvendes, hvis jeg ville påregne at hoppe i baljen,
og skure bunden med en kpst, 2 - 3 gange om året.
Svaret er, at det er beregnet til skibe, der er mere end 75% af tiden i fart
med 15 knob eller der over, og at jeg derfor ikke skulle regne med at kunne
nøjes med 2 - 3 gange skurring om året.

De har også et andet siliconeprodukt, Clobic, men det må kun anvendes til
erhvervsskibe, og det vil ikke spare miljøet da det har et højt indhold af
kobber.