Udskiftning af fuger i teakdæk
Fra : HA

Dato : 02-03-07 16:19

Fugerne i mit teakdæk trænger til udskiftning.
Det drejer sig om ca 6 kvm på en lm mermaid 315.

Hvordan fjernes de gamle fuger nemmest ?

mvh
Henning

Fra : Gunnar Holm

Dato : 03-03-07 01:21

Hej Henning.

For nogle år siden, skiftede jeg alle fugerne i dækket på den Bandholm jeg
havde.
Jeg brugte følgende fremgangsmåde:
Først skar jeg fugerne fri fra kanterne op mod træet, med en hobbykniv hvor
man kan stille bladet i dybden. (Køb en solid og ordentlig model, så du
undgår ulykker)
Derefter brugte jeg en gammel smal skruetrækker som jeg havde bukket om i
enden, (Altså på skruetrækkeren ) så der fremkom ligesom en hage på den.
Med denne kunne jeg trække det meste op.
Til sidst brugte jeg en klinge fra en koldsav, for at rense det sidste fuge
væk, ved at køre klingen forsigtigt frem og tilbage nede i sporet. det var
meget effektivt.
Når du er færdig med dette, skal du få støvsuget omhyggeligt så der er helt
rent. Derefter taper du alt teaktræ af med malertape. Det er et stort
arbejde, men det lønner sig.
Så skal du prime nede i fugen for at Sikaflexen kan binde ordentligt og dit
dæk bliver tæt. Det må du ikke springe over. Husk, at fugen kun må binde på
siderne af teakstavene og ikke nede i bunden af fugen. For at undgå, at
sikafleksen binder i bunden, kan du købe en speciel tape til at lægge ned i
bunden, men jeg brugte nu bare gamle kasettebånd.
Hvis du skal fuge med en håndsprøjte, kan jeg give dig det tip, at opbevare
de patroner du skal bruge, i en spand lunkent vand. Det gør det væsentligt
lettere at sprøjte ud og jeg tror såmænd også, at du bedre får det til, at
fylde fugen op. Det er hårdt for håndled og fingre, at klemme 15 patroner
ud, inden for kort tid.
Når du har fyldt i fugen, venter du 10-15 min. for at det skal sætte sig i
fugen og så trækker du det nænsomt af med en spartel. Malertapen gør det, at
du får en lille overhøjde på fugen som du så kan slibe efter nogle døgn.
Efter du har trukket overskydende sikaflex af fugen, venter du en times tid
og trækker så malertapen af. Der vil nok hænge lidt "Flapper" på siden af
fugen, men fortvivl ikke, det er som det skal være, lad dem være, riv eller
pil ikke i dem for det bliver bare noget rod.
Efter nogle døgn, kan du som sagt tage en excentersliber og slibe hele
dækket sådan lidt gelinde og vupti du har alletiders flotte dæk.

Til vedligeholdelse kan jeg anbefale brun sæbe eller sæbespåner, en rigtig
god blanding, lige så meget som en spand lunkent vand kan absorbere. Skrub
altid på tværs af årerne, så du ikke får skrubbet veden op af træet. Brun
sæbe og sæbespåner er også skånsomt for miljøet i forhold til meget andet
"Djævelskab" vi går og bruger.

Håber dette kan hjælpe dig.

Mvh.
Gunnar.

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : SørenH

Dato : 03-03-07 10:27

Hej Gunnar

En flot beskrivelse som svarer præcis til den metodik jeg selv har brugt
på min Bandholm 26 for år tilbage, bortset fra det med koldsaven (hva er
det f'resten) hvor jeg istedet brugte et gammelt stemmejern jeg havde
slebet smalt.
Den samlede proces tog mig ca. 2 arbejdsdage.

En erfaringstilføjelse:
Jeg var enkelte steder en smule for nærig med Sikaen, hvilket man ikke
lægger mærke til under fugningen, hvor massen har en tendens til at
komme til at ligne en "bølget pølse".
Resultatet var, at der nogle steder kom et antal små fordybninger i den
færdige nedslebne fuge.
Ikke noget andre sådn lagde mærke til, - men jeg gjorde!!!

Mvh
Søren H.
Marie af Næstved

Fra : Gunnar Holm

Dato : 04-03-07 21:50

Hej Søren og i andre.

En koldsavsklinge er en klinge fra en automatisk sav, som man bruger på
smedeværksteder, til at skære stål i.
Sagt lidt firkantet, så er det en nedstrygerklinge i overformat.

Mvh.
Gunnar.

Fra : HA

Dato : 04-03-07 11:30

--

Mange tak for den uddybende vejlening.

med venlig hilsen

Henning

Fra : Steffen Skov

Dato : 03-03-07 10:58

Hej Henning
En bekendt fjernede alle fugerne på sin Nordborg 32 med noget der ligner en
overfræser. Det gik tjept og resultatet blev meget flot. At fjerne fugerne
manuelt er vist et meget stort arbejde. Hvis du bor i nærhede af
Århus/Randers kan jeg spørge ham, om han vil fjerne din fuger for en rimelig
betaling. Men da han er tømrer har han rimeligt travlt.
Hilsen
Steffen
Pd, Århus

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 03-03-07 11:29

Hej NG
Jeg har læst beskrivelsen med stor interesse, da jeg selv skal igang med
dette arbejde.
Vidr. fugepistol så har Harald Nyborg en ganske god en til trykluft den
koster ca. 100-150 kr. denne har jeg før brugt til fuger omkring vinduer.
mvh Henrik Kolle

Fra : HA

Dato : 04-03-07 11:34

Steffen Skov skrev :.
> [...]
> Århus/Randers kan jeg spørge ham, om han vil fjerne din fuger for en
> rimelig betaling. Men da han er tømrer har han rimeligt travlt.

Båden ligger faktisk i Randers, så du må gerne spørge

mvh

Henning

Fra : Steffen Skov

Dato : 05-03-07 21:15

Hej Henning
Det gør jeg lige, om ikke andet kan jeg sende hans tlf.nr på din mail, så du
selv kan forhandle med ham. Om ikke andet kan du måske låne hans firmas
maskine. Jeg kan jow ikke love dig noget.
Hilsen
Steffen

Fra : Steffen Skov

Dato : 07-03-07 19:51

Hej Henning
Min bekendte har desværre ikke tid. Men han mener Vorup Tømmerhandel har en
maskine til udlejning. Den hedder en "Sine-maskine". Han tog sit dæk på en
Nordborg 32 (minder meget om Mermiad 315) på 2 timer.
Angående nye furer skal du se de andre besvarelser i tråden, da jeg intet
ved om det.
Hilsen
Steffen
--
"Det menneske, der ikke ikke har været omgivet af vand til alle sider, har
ikke noget begreb om verden"

Fra : Per Pedersen

Dato : 07-03-07 22:20

Hej !

Er det ikke sådan en fætter der skal bruges
http://www.fein.de/corp/dk/da/multimaster/index.html
http://www.fein.de/corp/dk/da/multimaster/boat.html

Mvh. Per

Fra : Steffen Skov

Dato : 08-03-07 21:51

Hej Per
Du er en guttermand. Jeg har lige fået tilsvarende trykte katalog på 20
sider af min ven, og jeg skulle til at scanne det, for at lægge det i
dk.binær.(Det gider jeg ikke nu)!
Fejlagtigt skrev jeg "sine", men det er denne "FEIN" (telefonen trænger til
en rensning), og min pertentlige ven synes det er et perfekt stykke værktøj.
Desværre kan han ikke låne det ud, da det tilhører hans chef. Det er værd at
undersøge om man kan leje det i et byggemarked, da det ikke er helt billigt.
I vores sejlklub vil jeg lige forhøre mig om det ikke kunne være en
fællesinvistering, da det kan bruges til ufatteligt mange ting.
Hilsen
Steffen

Fra : HA

Dato : 09-03-07 12:01

Steffen skrev:
> [...]
> Desværre kan han ikke låne det ud, da det tilhører hans chef. Det er værd
> at undersøge om man kan leje det i et byggemarked, da det ikke er helt
Hej

Det koster en ny:

Fein Multimaster MSxe 636 II Select: (Trinløs):.Udsalgepris i DK 2290
ved http://www.lve.dk/ 1779,00
ved http://www.redcoon.de/ ca. 1300,00 kr.

Fein Multimaster MSxe 636 II Start
ved http://www.redcoon.de/ ca. 900,00 kr.
(set i dk til ca. 1000 kr, http://www.carl-ras.dk/ )

Der findes dog en nyere model med lidt større motor "Fein Multimaster FMM
250 (2007)"

mvh

Henning