Elektrisk ankerspil i ankerbrønden?
Fra : Ukendt

Dato : 01-03-07 21:01

Mine overvejelser vedr. elektrisk ankerspil går på, at jeg helst vil
have det hele væk fra dækket. Jeg har læst artiklen i bådnyt september,
2006, hvor ankerspillets 'capstan' er over dæk og kæden skal så ledes
ned i ankerbrønden. Som sagt helst jeg have det hele under dæk, hvis det
er muligt. Båden er 34 fod og vejer ca. 4,5t.

pt. har jeg en kombination af kæde og treslået ankerline, men må nok
vælge - og så bliver det kæde hele vejen ... Kan man kombinere over
samme ankerspil? F.eks. først 15 m kæde og resten ankertov?

Er der nogen i gruppen, der har erfaring med en installation af
elektrisk ankerspil nede i ankerbrønden og har nogle gode
tips/advarsler/produktanbefalinger i den anledning.

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 02-03-07 13:35

Hej Flemming,

Ja artiklen i Bådnyt var en god appetitvækker; men i sådan en
generel artikel er det ikke let at diske op med de mere konkrete
facts vedr. styrke og dimmensionering grundet de meget
forskellige lokale forhold i bådene der skal tages hensyn til.

Det er vigtigt uanset om ankerspillet og det tilhørende
aflastningsdele placeres på dæk eller i en underliggende etage
at deres fastgørelse til skrogdele og skrogdelenes egenstyrke
tages med i overvejelserne som nok den vigtigste parameter for
et heldigt stykke arbejde med efterfølgende varig brugsglæde.
Det vil ikke gøre noget om man beregner ud fra kædens maximale
arbejdsbelastning.

Jeg kan godt følge dig i betragtningen at spillet vil være til
ulempe på dækket; men er det med lodret aksel hvor der er et
tovværksspil oven på kædenødden er spillet anvendelig til flere
trækformål end et spil placeret i ankerbrøndet.

At have et ankerspil i ankerbrønden med både kædenød og spilkop
er mindre hensigtsmæssig. Anvendelse af en kombination af
tovværk og kæde eller bare tovværk er ikke god. Det kræver at
der udføres arbejde med at tilholde tovværket konstant.

Kun kæde er det idelle.

Ved installationen skal du sikre dig at de enkelte
fastgørelseselementer kan optage kræfterne incl. en rimelig stor
sikkerhedsfaktor. Der skal også påbygges en kædelås foran
ankerspillet som kan optage kræfterne under selve ankringen, det
skal spillet ikke optage.
Det er vigtigt at vinklingen af delene bliver sådan at kæden
forløber i en lige linie fra kædenød til den forreste ankerrulle.
Det er også vigtigt at kæden bag udrykkeren falder lige ned i
kædeopsamlingskassen.
Det er en stor fordel at anvende rustfri kæde, den falder let på
grund af dens glathed fordeler den sig selv i kassen, hvorimod
en galvaniseret kæde ofte kræver lidt håndkraft til fordeling i
kassen hvis kassen da ikke er meget dyb.

Mvh/Harding

Fra : Karin Pedersen

Dato : 04-03-07 19:24

> [...]
>ned i ankerbrønden. Som sagt helst
>jeg have det hele under dæk, hvis det
>er muligt. Båden er 34 fod og vejer ca. 4,5t.

Hans-E
Du kan godt kombinere tovværk og kæde da der
findes ankerspil hvor kabelarhjulet både kan køre
med kæde og tovværk,også uden at man skal holde
tovværket til manuelt,der er indbygget tilhold i
spillet.
Hvis du køber et spil uden tovværkstrumle ,det kan
alligevel ikke bruges til noget,er højden på
spillet ikke ret stor ,og kan derfor let være på
dækket uden at genere.
Hans-E.

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-07 20:21

Hej Hans,

Tak for din kommentar. Kunne du evt pege på et mærke eller et link på et
produkt, som du ved virker? pft. Jeg er f.eks. usikker på, hvordan man
sikrer sig at kæden/tovet falder ned i ankerbrønden og ikke overbord ...

Jeg har surfet lidt på nettet og kigget i de nye kataloger fra de større
grossister og der er jo mange typer og modeller at vælge imellem, men
jeg har ingen idé om, hvilke, der er gode og robuste og hvilke, man evt.
skal holde sig fra ...

Fra : Karin Pedersen

Dato : 05-03-07 22:31

Flemming Torp <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev:
> [...]
Hej Flemming
Jeg er ved atmontere et Lofrans Projekt Ankerspil på min MAXI 33
det kan køre med både kæde og treslået tovvæer og udformningen
gør at såvel kæde som tov går i brønden.Det er købt ved
www.svb.de da det er for dyrt i Danmark.
Selv om jeg har købt et spil der kan køre med begge dele vil jeg
kun bruge kæde da min erfaring siger at det er det bedste.

Hans-E

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 05-03-07 22:48

Uha, det ville jeg gerne se. Som en "Maxi broder" der tilmed har samme skrog
(Maxi 999 og Maxi 33 deler det underste skrog) er min nysgerrighed vakt.

Har du et par billeder af det ?

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-07 00:53

Hej Hans,

Tak for din information og et nyttigt link ... Har du valgt den "flade
model" eller den med "kapstan"? ...

Der er nogle modeller, hvor "kapstan'en" kan demonteres med et
spilhåndtag, så den normalt er "flad" og primært fungerer med kæde, men
skulle man få brug for det, kan man montere "overbygningen" ... Er det
sådan en model du har valgt? Hvilken styring vil du bruge? Jeg er ret
interesseret i en trådløs styring, så jeg i princippet kan stå ved
pinden, mens ankeret trækkes op ...

Valgte du iøvrigt mærket Lofrans' på anbefaling fra tilfredse brugere?
Eller?...pft ...

Fra : Karin Pedersen

Dato : 06-03-07 21:28

> [...]
>montere "overbygningen" ... Er det
>sådan en model du har valgt?
>Hvilken styring vil du bruge? Jeg er ret

Jeg har valgt et fladt spil uden kapstan,da jeg efter mange års
sejlads aldrig har haft brug for et spilkop på dette sted.
Et spil hvor man kan eftermontere en tromle har jeg aldrig set.
Jeg monterer trykknapper til op og ned på min ratkonsol og
tilsvarende på en ledning jeg kan tage op af ankerbrønden.Jeg
har på en anden båd haft et Lofrans spil,godtnok en anden type
men den virkede ok.
Inden jeg købte det i Tyskland havde jeg haft det i hånden i en
anden forretning for at se kvaliteten.
Til Bjarke jeg skal nok sende dig billeder på MAXImalt.

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-07 23:13

"Karin Pedersen (slet VTWQF)" <hans-e@VTWQFpc.dk> skrev i en meddelelse
SNIP
> [...]

> tilsvarende på en ledning jeg kan tage op af ankerbrønden.Jeg
> har på en anden båd haft et Lofrans spil,godtnok en anden type

Lyder godt - tak for svar - jeg funderer videre ... og vil bl.a.
undersøge forskellige muligheder for fjernbetjening, da jeg ikke har
ratkonsol og helst ikke vil have flere "knapper" i cockpittet ...

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-07 01:02

Blot en lille opfølgning med tak for gode råd. Jeg har nu købt og monteret
et Lofrans Project 1000 ankerspil uden Kapstan i stævnen oven på dækket,
blot til kæde. Det er mindre end 100 mm højt ...

En fjernbetjeningsenhed i ankerbrønden og endnu en ved rorpinden i
agterlugen ... Har ikke prøvet det endnu, men kvaliteten virker
overbevisende.

Flemming Torp
Gimle/DEN-61