Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Spørgsmål om x Zoom
Fra : John

Dato : 06-03-07 16:46

Hej !
Jeg har et objektiv AF-S Nikkor 18-70
på mit Nikon D50
Hvad svarer det til når man skriver: Antal gange Zoom ?
(Er bare nysgerrig)
Mvh. John

Fra : Bo Bjerre

Dato : 06-03-07 16:52

John wrote:
> Hej !
> Jeg har et objektiv AF-S Nikkor 18-70
> på mit Nikon D50
> Hvad svarer det til når man skriver: Antal gange Zoom ?

70/18 = 3,9 gange

Bo //

Fra : John

Dato : 06-03-07 17:07

"Bo Bjerre" <Bo@fjernes-sarek.dk> skrev i en meddelelse

> 70/18 = 3,9 gange
>
> Bo //

Først tak til JDD for linket, og tak for svar fra Bo Bierre som skriver
3.9 gange.
Det virker som mere, men det er nok fordi at jeg sammenligner
fra 18 til 70.
Mvh. John

Fra : JDD

Dato : 06-03-07 16:51

http://jandamkjaer.homepage.dk/Foto/Artikler/Zoomfaktor.htm

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-03-07 17:08

John skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Jeg har et objektiv AF-S Nikkor 18-70
> på mit Nikon D50
> Hvad svarer det til når man skriver: Antal gange Zoom ?
> (Er bare nysgerrig)
> Mvh. John

X gange zoom er ret intetsigende - det siger blot at længste
brændvidde er X gange så lang som den korteste.

Så din 18-70 mm har en zoomfaktor på 70/18 gange - altså cirka
3,9 x

Men det vil f.x. en 180-700 mm eller 90-350 mm zoom også have
selvom de er vidt forskellige.

Men på et kompaktkamera vil en 4x zoom typisk svare til cirka
28-112 mm på et 35 mm kamera hvor din 18-70 mm med cropfaktor 1,5
svarer til ca 27-105 mm på et 35 mm kamera.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : John

Dato : 06-03-07 17:19

Tak til jer alle, har fået gode svar-tak !!
Mvh. John
Ps.
Skal lige bemærke at jeg har købt kameraet i foto-gruppen
og er utrolig glad for det.

Fra : rAnders

Dato : 06-03-07 19:52

> Men på et kompaktkamera vil en 4x zoom typisk svare til cirka 28-112 mm på
> et 35 mm kamera hvor din 18-70 mm med cropfaktor 1,5 svarer til ca 27-105
> mm på et 35 mm kamera.

Jeg antager at når du nævner kompakt kamera er det digital kamera.
Ikke for at gøre det mere forvirrende end nødvendigt, men det er ikke typisk
med 28-112 mm på et kompakt digital kamera. Det er mere almindeligt med
35-140 mm for 4 gange zoom. Dog fås digital kompakt der starter ved 28 mm.
Der menes naturligtvis 35mm ækvivalent. Den faktiske brænvidde for kompakt
er noget lavere, f.eks 5,5-22 mm.
Jo mindre brændvidde des mere vidvinkel, så 27-105 mm (18-70) er ganske
fornuftigt. Man kan sige at det svarer til at have et vidvinkel fra 27-35mm
og yderlige 3 x zoom fra 35-105 mm.

Søren.