Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dato i foto på Canon Eos 350
Fra : mogge

Dato : 05-03-07 14:55

Dato i billederne - men hvordan - Digital Canon 350.
Hvordan får man optagelsesdato indprintet i billederne når man skal printe
billederne. Og kan man få dato indprintet i Jpg filen så den altid er en del
af billedet. Det er praktisk hvis man skal dokumentere noget, men også rart
når man skal huske nøjagtig hvornår billedet blev taget.

Fra : E.M.

Dato : 05-03-07 15:04

"mogge" <mogge@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er en del af billedet. Det er praktisk hvis man skal dokumentere noget,
> men også rart når man skal huske nøjagtig hvornår billedet blev taget.

Det tror jeg ikke du kan, 20D kan i hvert fald ikke gøre det, så jeg tvivler
stærkt på at 350D kan gøre det.

Mvh E.M.

Fra : mogge

Dato : 05-03-07 17:40

Tak for et hurtigt svar, så kan jeg beder forstå jeg ikke kan få det til at
virke.

Ole

Fra : Leif Langgaard

Dato : 05-03-07 16:24

> [...]
> er en del af billedet. Det er praktisk hvis man skal dokumentere noget,
> men også rart når man skal huske nøjagtig hvornår billedet blev taget.

Hej

Du kan få software der kan, bla. http://avpsoft.com/products/timetophoto/ du
kan nok også få andet, og måske gratis!

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"

Fra : Ove Ilsoee

Dato : 05-03-07 16:40

On Mon, 5 Mar 2007 14:54:33 +0100, "mogge" <mogge@hotmail.com> wrote:

> [...]
>af billedet. Det er praktisk hvis man skal dokumentere noget, men også rart
>når man skal huske nøjagtig hvornår billedet blev taget.

Det står i EXIF data.
Når jeg henter billeder med ACDSee, har jeg konfigureret den til at
rename, så datoen bliver en del af filnavnet.

Alle mine billeder er benævnt efter flg. format: "070211 14-07-11.jpg"

Så er de nemmere at finde rundt i, især når de bliver overført fra
kameraer af forskellig fabrikat.

Mvh
Ove
Landskabsbilleder, mest fra Sønderjylland:
www.ilsoee.dk

Fra : JDD

Dato : 07-03-07 10:56

> [...]
> rename, så datoen bliver en del af filnavnet.
>
> Alle mine billeder er benævnt efter flg. format: "070211 14-07-11.jpg"

Du skriver du bruger ACDSee.
Jeg har prøvet med et program der hedder RenameMaster_v274. Jeg vlle have
filnavnet til at være det samme som dato og tidspunkt det er taget. Men
programmet siger der er kolision, hvis der er flere billeder taget samme
tid. Man kan selvf. ikke tage flere billeder samtidig, men da tidsstemplet
kun er i sek. kan der opstå problemer ved action hvor man kan tage flere
billeder i sekundet.

hvad siger ACDSee til det

Fra : Ove Ilsoee

Dato : 07-03-07 18:48

On Wed, 7 Mar 2007 10:55:57 +0100, "JDD" <jdd@xykel.dk> wrote:

> [...]
>kun er i sek. kan der opstå problemer ved action hvor man kan tage flere

Den gør opmærksom på problemet under hentning fra kameraet, holder
pause og spørger, om den selv skal løse det. Jeg har ikke prøvet at
svare nej, men hvis ja, får billederne tilføjet et nummer til sidst i
navnet.

Fra : JDD

Dato : 07-03-07 19:09

> [...]
> pause og spørger, om den selv skal løse det. Jeg har ikke prøvet at
> svare nej, men hvis ja, får billederne tilføjet et nummer til sidst i

Ok. jeg er nemlig sygemeldt i øjeblikket og kan stortset ikke lave andet end
og side og programere lidt, så jeg har lige lavet et lille program der gør
det automatisk, og har billedet ikke noget optagelsesdato i exif "f.eks. et
scannet billede" så tager den lagrings tidspunktet. Det virker nu men jeg
skal lige have testet på nogle andre filtyper osv.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-03-07 17:41

mogge skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Dato i billederne - men hvordan - Digital Canon 350.

Som andre nævner, s¨er det ikke noget kameraet gør, men det laver
en en dato i EXIF - den kan du så så et billedbehandlingsprogram
til at printe ud på billedet.

> Det er praktisk
> hvis man skal dokumentere noget,

Dokumentere og dokuemtere - enhver kan ændre datoen og skrive en
forkert dato på et billede, så noget egentlig bevis, er det ikke.

> men også rart når man skal
> huske nøjagtig hvornår billedet blev taget.

Det er til gengæld rigtigt - selvom det i mine øjne ødelægger
billedet at skrive noget på billedsiden - hvad enten det er en
dato eller en bemærkning om fotografens navn........

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : JDD

Dato : 06-03-07 07:00

> [...]
> er en del af billedet. Det er praktisk hvis man skal dokumentere noget,
> men også rart når man skal huske nøjagtig hvornår billedet blev taget.

Hvis du selv Printer fra Photoshop kan du jo udvide canvasen for neden og
skrive det selv. Det giver self. lidt arbejde hvis det er mange billeder.

Fra : Kurt

Dato : 06-03-07 08:29

"JDD" <jdd@xykel.dk> skrev i en meddelelse

> "mogge" <mogge@hotmail.com> skrev i en meddelelse

HP Image Zone kan det du efterlyser

KN

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 12-03-07 22:05

> Hvordan får man optagelsesdato indprintet i billederne når man skal
> printe billederne. Og kan man få dato indprintet i Jpg filen så den altid
> er en del af billedet.

Datoen er indprentet i JPG-filen for fotos taget med alle nyere
digitalkameraer. Programmet EyeBatch2 kan skrive datoer, masker, vandmærker
og meget andet på jpg-fotos, bla. udfra EXIF-data, som billederne "mærkes"
med. Programmet kan påføre fx datoer for en hel stribe fotos på een gang.
Shareware program.

http://www.atalasoft.com/Eyebatch/

Lars