Ved nogen hvordan en "udekat" vil reagere ~
Fra : Ben

Dato : 28-02-07 21:11

Hej i gruppen.

For nogen tid siden forespurgte jeg om noget jeg var i tvivl om og fik en
masse gode svar.

Nu er der dukket noget nyt op hvor jeg har brug for rådgivning.

Det er følgende:

Jeg har en hunkat cirka 2 år gammel, det er en huskat og en hvad der
betegnes som indekat, den er neutraliseret, har det godt, trives og vi har
et godt liv sammen.

Det eneste problem jeg mener der er ar at den keder sig og at jeg ikke kan
aktivere hende nok.

Som følge deraf finder på at gøre en del forskellige ting, kradser i tapet,
tømmer et skab for indhold, mjaver somme tider lidt om natten når jeg er
gået til ro.

For at afhjælpe at hun keder sig har jeg besluttet mig til at få fat på en
kat mere, så hun har en at hygge sig/lege mv. med.

Trillo som katten hedder kommer fra kattens værn, hvor der er 14 dages
returret, når man overtager en kat derfra, hvis den af en eller anden årsag
ikke passer sammen med det nye hjem.

Der tænkte jeg på at tage hen og se om de har en kat der søger et nyt hjem
at tilbyde som der formodes passer godt sammen med Trillo.

Jeg så et opslag på Internettet siden www.vildkat.dk og fik interesse for en
kat der.

Det er en hankat, der er kastreret, er cirka 1½ år gammel, har en blid
adfærd og alt i alt mener jeg og de nuværende ”ejere” at der er en chance
for at de to kan trives sammen.

Årsagen til at der søges et nyt hjem til katten der hedder Magnus er den at
der er et barn i familien hvor den bor der er blevet allergisk overfor
katte.

Og nu til sagens kerne.

Magnus er vant til at kan ud, gennem en kattelem, han går ikke meget ude og
løber ikke langt omkring, men har muligheden for det.

Lige nu har han været inde i cirka et døgn, hos familien hvor han stadig bor
og ikke haft mulighed for at komme ud i den tid.

Det er for at se hvordan han reagerer på at være inde hele tiden.

Jeg er blevet oplyst at han mjaver, kradser på døren og viser tegn på at vil
ud.

”Vi” den nuværende familie og jeg er blevet enige om at spørge om der er
nogle i gruppen der har en formodning om hvordan Magnus vil reagere hvis han
flytter herhen og ikke har muligheden for at komme ud mere.

Reglerne er sådan her i boligselskabet at man må holde husdyr, men hunde og
katte skal være i snor når de er udenfor.

Derfor er der kun det enkle spørgsmål, der har stor betydning om der er
nogen der har erfaring eller

Ved om hvordan det vil påvirke Magnus ikke at være udekat mere?

Naturligvis kan der findes ud af det ved at Magnus flytter herhen og vi ser
hvordan han vil reagere, men hvis det på forhånd vides at det ikke er nogen
god ting at gør, så er der ingen fornuftig grund til at forsøge, det er jo
hårdt nok i forvejen at skal skille sig af med sin elskede kat.

Mvh

Ben

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Anette

Dato : 28-02-07 21:56

Ben wrote:
> [...]
> ikke er nogen god ting at gør, så er der ingen fornuftig grund til at
> forsøge, det er jo hårdt nok i forvejen at skal skille sig af med sin

Hej Ben

Jeg tror det er svært at give et entydigt svar på, for det afhænger helt af
hvordan Magnus er af temperament og hvordan han håndterer nye situationer.
For år tilbage flyttede jeg 4 neutraliserede katte fra hus og udeliv til
lejlighed og indeliv. De 3 af dem ( 2 tæver og en han ) tog det i strakt
pote, og fandt sig troligt i at være indemisser, efter de havde brugt 8-10
dage på at forsøge at få mig til at forstå at de altså gerne ville ud, ved
at kradse løs på vinduer og døre, klage hjerteskærende o.s.v.. Så opgav de -
og der var aldrig noget derefter.
Den sidste hankat gav aldrig op. Han stak af ved enhver given lejlighed. Lå
og ventede på f.eks at ungerne kom fra skole så han lige kunne smutte ud når
de gik ind o.s.v.
Efter et halvt år, gav jeg op og fandt ham et godt nyt hjem hos venner på
landet hvor han kunne løbe frit. Han stortrivedes i sit nye hjem , så det
var jo godt nok, selv om det var slemt at aflevere ham.

Hvis jeg var dig, ville jeg om muligt aftale at tage Magnus på ferie i et
par uger eller mere og se hvordan det går.Hvem ved - det kan da være at han
synes dit hjem er så vildt spændende at han helt glemmer at han har været
udemis?

/ Anette
www.philana.dk

Fra : "

Dato : 01-03-07 01:54

Ben wrote:
> Ved om hvordan det vil påvirke Magnus ikke at være udekat mere?

Mange ude/indekatte vil trives dårligt/mistrives hvis de ikke længere har
mulighed for at komme ud, og det er mod kattens tarv. Som andre skriver, du
kan forsøge, men odds er imod desværre. Og du kan risikere at en
forsøgsperiode går fint med indelivet (specielt i dårligt vejr som nu), men
at katten efter 3 mdr og måske når sommeren kommer, bare VIL ud.

Et alternativ kan være at gå på kompromis og se om han kan trives med at
komme ud i snor, men det kræver at du er indstillet på at katten vil have
dig ud på tur måske hver dag el flere gange om dagen, som kan variere pga
årstiderne. Og det skal være seleture på kattens vilkår, selvom det kan være
ufedt og kikset at kravle rundt i buske ell stå og glo i ti minutter fordi
katten bare vil sidde og "observere"

Mine erfaringer er dårlige, men kompromisløsningen kan i visse tilfælde være
at gå tur i sele - på kattens præmisser. Noget man som ejer skal være
indstillet på - også i dårligt vejr/tidsnød osv .

Hvis du for eks har adgang til sommerhus ell lign kan en tidligere udekat
normalt godt finde ud af at løbe frit i sommerhus men kun i snor hjemme, og
det kan bruges som boost til hverdagen. Det kan afhjælpe problemet, men det
er og bliver en kompromisløsning - specielt for katten men også for ejeren.

Alternativet er at få en kat fra KV osv, der er vant til at være inde.

Fra : Bjarne

Dato : 01-03-07 09:10

Ben skrev:
> [...]
> god ting at gør, så er der ingen fornuftig grund til at forsøge, det er jo
> hårdt nok i forvejen at skal skille sig af med sin elskede kat.

Det er fuldstændigt umuligt at sige noget med sikkerhed, så enten må du
gøre et forsøg eller lade være.

Katte er mindst lige så forskellige af sind som mennesker og nogle katte
vil helt sikkert klare det fint med at vænne sig til at være inde, mens
andre måske ikke vil.

Vi har haft flere udekatte, som på grund af dræberbilerne blev vænnet
til at være indekatte, og i starten stod de selvfølgelig tit og kradsede
på dørkarmen for at sige, at de ville ud og lege.

Jeg ved ikke, om 14 dage er nok til at vænne katten til at være inde,
men det må være nok til at se, om der sker fremskridt.

vh

Bjarne