i syv sind
Fra : Pia Wittendorf

Dato : 25-02-07 10:44

Jeg sidder her og kigger på min kat og tænker hvad skal jeg gøre?
Hun er ca 11 mdr, neutraliseret og indekat/huskat, i bund og grund en
dejlig mis, MEN.
Hun har snart ødlagt alle vores vægge og der er intet der tyder på at
hun har planer om at stoppe igen. Hun virker meget nervøs, altså farer
sammen ved den mindste lyd(det kan være et snøft fra en forkølet næse)
og så har hun det med at angribe den ene af mine sønner uden grund.
Jeg har tænkt og tænkt over hvad jeg skal gøre og om Tikka i det hele
taget har det godt, om jeg skal få hende aflivet eller om hun ville
ændre adfærd hvis hun kom til et hjem hvor hun kunne være udekat( det
kan hun ikke her) Jeg holder utroligt meget af hende, men vil heller
ikke finde mig i at hun ødelægger mit hjem.
Hjælp mig, hvad skal jeg gøre, er lige ved at tude bare for at skrive
dette indlæg.

Med venlig hilsen
Pia Wittendorf
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-07 12:47

"Pia Wittendorf" <tikkakatKATTE@BAKKEhotmail.com> skrev i en meddelelse

Jamen jamen
Og nok den forkerte NG
Sæt dig ned og pust
Så kommer din kat og vil hjælpe
110 %

Mvh Allan

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-07 13:53

"Allan" <allan_roskilde.fjern.hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hold da op hvor jeg er en sur gammel mand. at høre på.
Nå det er da godt der er andre der vil svarre til kattens ve og vel.
Mvh Allan

Fra : "

Dato : 25-02-07 13:19

Pia Wittendorf wrote:
> [...]
> sammen ved den mindste lyd(det kan være et snøft fra en forkølet næse)
> og så har hun det med at angribe den ene af mine sønner uden grund.

Få hende omplaceret til et roligt hjem uden børn, og hvor der er ro til
daglig. Hvis hun har brug for at løbe ude, så find et hjem hvor hun kan være
ude/indekat.
Der er ingen grund til at aflive hende, hun trives bare ikke som tingene er
nu. Hun har brug for *fred og ro*, uden tvivl med den måde hun agerer på. Og
måske mere opmærksomhed?

Prøv evt at forsøge at omplacere hende på www.vildkat.dk, hvis du vælger at
finde et nyt hjem til hende.

/M

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 25-02-07 21:29

> [...]
> Der er ingen grund til at aflive hende, hun trives bare ikke som tingene
> er nu. Hun har brug for *fred og ro*, uden tvivl med den måde hun agerer

Det kunne jeg ikke have forslået bedre. Det er tydeligt hun ikke trives i
sit nuværende hjem, men derfor behøver hun jo ikke ligefrem dø.

Bare husk at være sikker på at det er mennesker der virkelig ønsker en kat,
og opkræv betaling for hende. Så risikerer du ikke hun ender hos en af de
berygtede kattehandlere á la Charlotte Kofoed.

--
Venlig hilsen Heidi, Miver og Mulles mor - der mener at alle fortjener
mindst én chance....

Fra : charlotte kofoed

Dato : 26-02-07 09:40

> [...]
>
> --
> Venlig hilsen Heidi, Miver og Mulles mor - der mener at alle fortjener

Bare rolig heidi....jeg har de huskatte jeg skal have, og desuden kan du
ikke garantere et "godt" hjem ved at forlange en pris for et dyr :(
Jeg har katte jeg har givet 1500kr for :) og her mener du jo så ikke de
har det godt!!!

Med venlig hilsen
charlotte kofoed
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Anette

Dato : 25-02-07 13:24

Hej Pia

> Hun har snart ødlagt alle vores vægge og der er intet der tyder på at
> hun har planer om at stoppe igen.

Hvornår ødelægger hun vægge?- hvad sker der omkring hende når hun kommer i
det humør?
Når katte bliver ved med unoder så længe er det som regel fordi de keder
sig. Her kan en legekammerat være løsningen, eller måske Feliway - den
duftdims man kan sætte i stikkontakten, som giver katte en smule mere ro på.

>Hun virker meget nervøs, altså farer
> sammen ved den mindste lyd(det kan være et snøft fra en forkølet næse)

Ved du hvordan det er startet? Har hun været sådan lige fra killingetiden?
Tikka viser at hun er utryg.

> og så har hun det med at angribe den ene af mine sønner uden grund.

Nu spørger jeg dumt og irritende; men kan den søn have skræmt hende på et
tidspunkt?. Gjort et eller andet ved et uheld, som har gjort hende rigtig
bange? Min erfaring er at katte husker ret godt, når et menneske har gjort
dem bange, og at de fremover enten vil undgå det menneske eller hvis det
ikke er muligt, angribe. Angreb er det bedste forsvar i kattens verden, især
fra en bange/utryg kat.

> [...]
> taget har det godt, om jeg skal få hende aflivet eller om hun ville
> ændre adfærd hvis hun kom til et hjem hvor hun kunne være udekat( det

Umiddelbart lyder det som om Tikka vil kunne få det bedre i et nyt hjem,
helst hvor der er andre katte og hvor hun kan føle sig tryg. Ikke
nødvendigvis som udekat, men nogle omgivelser som hun tør falde til ro i.

> Hjælp mig, hvad skal jeg gøre, er lige ved at tude bare for at skrive
> dette indlæg.

Forståeligt - det er en rigtig træls beslutning at skulle tage. Men Tikka
har det ikke godt nu, så I er nødt til at gøre noget nu.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Bjarne

Dato : 25-02-07 17:13

Pia Wittendorf skrev:
> [...]
> ikke finde mig i at hun ødelægger mit hjem.
> Hjælp mig, hvad skal jeg gøre, er lige ved at tude bare for at skrive

Vi har haft en hunkat, som vi fik aflivet efter forgæves at have forsøgt
at finde et nyt hjem til hende.

Problemet var, at hun ikke ret godt tålte de andre katte, og at hun
kunne blive meget aggressiv og voldsom, når hun fik sine anfald, selvom
hun ellers var sød og kærlig.
Det var en uhyggeligt svær beslutning, men det var til sidst hende eller
de andre katte, der var ikke plads til alle, selvom vi har rigeligt med
plads. Når hun fik lov at komme ud, tyranniserede hun de tre andre
udekatte og jog gang på gang Dobby 8 meter op i et træ eller bed Mummi i
ørerne.

Men jeg vil sige, at det at få hende aflivet var noget af det mest
rædselsfulde jeg nogensinde har oplevet og noget, jeg må leve med
fremover, men stadig har det rigtigt skidt med.

Så min anbefaling er at gøre alt hvad der på nogen måde er muligt for at
finde nogle nye mennesker til hende. F.eks. ved at vente til der er
plads i et internat hos Dyrenes beskyttelse og betale hvad det koster at
få dem til at formidle videre.

vh

Bjarne

Fra : Siri

Dato : 26-02-07 01:09

> Bjarne skrev:

Åhh - trøste....
Ja, man elsker jo sine katte...
De andre har jo sagt det så godt - nyt hjem til misseskatten, og det
skal jo nok være som ude&inde-kat.
Hun afmærker jo territorium som besat - men du har jo prøvet alle de
råd, vi kommer med.
Når hun har de problemer, så kan det jo være svært at finde nogen
umiddelbart, men prøv. Man ved aldrig!
Mht skrappe adfærdsproblemer, så er der to bøger, som jeg (efter
gennemtyring af en hel del, og jeg er inkarneret læsehest) finder fulde
af alle mulige råd, det er: 'Kattens adfærd og problemadfærd' af
Marianne Thornberg, og så er der de vildeste, men dog fornuftige ting at
læse i 'Katte for Dummies' - den er uventet grundig! Klasser over de
øvrige 'for Dummies'-bøger. Hvem ved - måske er der lige den detalje,
der kan hjælpe. 'Kattehviskeren' af Claire Bessant er også grundig, men
mindre nem at slå op i.
Og så er der jo deciderede katte-adfærdsterapeuter - hvis man ikke
nænner.... Og hvem kan det.... Lene Houe og så nævnte Marianne
Thornberg, man ku' da maile dem...
Men indrømmet, det lyder, som om der er grundlæggende problemer, og at
eneste mulige bud er et nyt hjem som ude/inde kat.
Uh - de bedste ønsker om held og lykke herfra - til dig og den lille
bøvlekat.
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : charlotte kofoed

Dato : 26-02-07 09:42

> [...]
> ikke finde mig i at hun ødelægger mit hjem.
> Hjælp mig, hvad skal jeg gøre, er lige ved at tude bare for at skrive

Jeg ville aflive katten, at sælge den vil tydeligvis bare være at sende
"problemerne" videre til den næste ejer, medmindre hun kan blive direkte
udekat uden at komme ind...de unoder hun har tillagt sig samt at hun er
sky, vil aldrig ændre sig..

Med venlig hilsen
charlotte kofoed
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Bjarne

Dato : 26-02-07 10:07

charlotte kofoed skrev:

> [...]
> "problemerne" videre til den næste ejer, medmindre hun kan blive direkte
> udekat uden at komme ind...de unoder hun har tillagt sig samt at hun er

Jamen det siger måske mere om dig end om katten?

Det er da utroligt nemt at tage livet af en kat, der er besværlig, men
du kan ikke ud fra oplysningerne her vide med sikkerhed, at katten ikke
kunne trives et anet sted.

Det er da muligt at det bliver enden på det, men det ville være trist at
leve med bagefter for den der holder af det lille dyr.

Bjarne

Fra : Pia Wittendorf

Dato : 26-02-07 14:55

> [...]
> ikke finde mig i at hun ødelægger mit hjem.
> Hjælp mig, hvad skal jeg gøre, er lige ved at tude bare for at skrive

Tusind tak for alle jeres meninger og jeg vil forsøge at finde et andet
hjem til min lille mis, men hvad har jeg dog gjort galt, jeg er bare så
ked af det for, for det meste er hun en dejlig kat. Hun er ikke specielt
sky og vil gerne kæles med på hendes præmisser. Jeg vil helst ikke
aflive hende, men hvis det er den eneste udvej så må det jo blive det.
Der skulle vel ikke være nogen her der vil overtage/købe hende? Jeg bor
i Roskilde og vil gerne bringe hende.

Fra : Bjarne

Dato : 26-02-07 15:18

Pia Wittendorf skrev:

> [...]
> aflive hende, men hvis det er den eneste udvej så må det jo blive det.
> Der skulle vel ikke være nogen her der vil overtage/købe hende? Jeg bor

Det er nok svært, fordi der er et så eventyrligt stort udvalg af katte
og hvorfor tage en kat med problemer hvis man kan få en uden, for at
sige det ligeud?

Hvis du beskriver problemerne i en annonce i www.dba.dk eller et andet
sted, kommer der næppe heller mange henvendelser, og eneste håb her
skulle være, at du kunne fremhæve noget positivt ved hende også.

Vi har haft held med at kontakte internater i Dyrenes Beskyttelse og
betale hvad de forlangte, når de havde ledige pladser, men hvis de får
et alt for negativt indtryk af kattens chancer for et nyt hjem, vil de
næppe heller lege med.
På den anden side er det måske den bedste chance, fordi folk møder
katten og hvem ved måske bliver det kærlighed ved første blik.

Bjarne

Fra : Pia Wittendorf

Dato : 26-02-07 16:25

> [...]
> På den anden side er det måske den bedste chance, fordi folk møder
> katten og hvem ved måske bliver det kærlighed ved første blik.

Nu er det jo ikke sådan at hun hænger i tapetet hele tiden. Det meste af
tiden er hun sød og rar og har lige ligget i skødet(hvad hun ellers ikke
gider) og givet mig dårlig samvittighed. Jeg tror måske bare at hun
keder sig(må ikke have 2 katte hvor vi bor) og har måske for meget
energi til kun at være inde, men hvor kan livet dog være svært, jeg
holder jo af det lille kræ.

Fra : Siri

Dato : 26-02-07 17:39

> [...]
> keder sig(må ikke have 2 katte hvor vi bor) og har måske for meget
> energi til kun at være inde, men hvor kan livet dog være svært, jeg

OK, som du selv er inde på, kan der være mange årsager:
Kedsomhed er en af dem - hvis det er en kat, hvis psyke (uvist af
hvilken grund) er indrettet på 'de store steppers vidder og jagt i store
skove', så tror pokker, at den af og til får pip af at være indekat i en
lejlighed (?). Det tager vi som givet, hvis det er en NFO eller MCO, men
en huskat kan jo også have store jagt-gener.
Katten kan være kommet for tidligt fra sin mor, eller fået et chok,
eller hvad ved jeg. Men som du siger - det meste af tiden er den sød og
dejlig og elskelig, og så af og til er den amok.
Hvis den nu kunne komme ud, når den 'får pip', og komme af med
krudtet.... Måske er løsningen så enkel. Prøv dog at maile en
katte-adfærds ekspert, om det er Lene Houe eller Hanne Engermann
(www.mega-mco.dk) eller en tredie - de vil have et kvalificeret bud på,
om det kan løses.
Uden at have megen praktisk viden om det her, så lyder det for mig på
dit seneste indlæg, som om katten trænger til et nyt hjem med masser af
ude-liv. Det burde ikke være umuligt. Prøv vildkat.dk, og forelæg
Dorthe, der har sitet, alt om katten, så har hun nok et godt bud på en
fair formulering.
Som eksempel kan jeg forøvrigt nævne at min lille idyl-kat Gia, der i
mine øjne er totalt eksemplarisk og psykisk sund - hos hendes gl. ejere
havde hun to perioder med megen og højlydt, skinger mjaven, som drev dem
til vanvid - de anså hende for helt ga-ga, men det kunne så klares med
Feliway. Jeg gætter på stress udløst af ny baby i huset.... Her hos mig
har hun taget selv Kbh Indre Bys vilde nytårslarm totalt koldt!
Så måske er løsningen så nem som et nyt hjem uden børn
- kættersk tanke? Katte har jo en super hørelse, især mht højfrekvente
lyde, dvs skingre, høje barnestemmers hyl og skrål kan gøre katten
mindst lige så vanvittig som en bjælde i halsbåndet. Jeg ville selv få
komplet pip af begge dele - så er det sagt. Jeg har selv fået målt min
hørelse til at være helt ualmindeligt god....
Nyt hjem til katten... Et ultra-fredeligt eet. Der er masser af
stilfærdige single-husstande uden fuldt tryk på anlægget osv.
Held og lykke, i massevis, med den lille misse - og mail igen og fortæl,
ikke - jeg lægger i alt fald gerne øren til, som flere andre.
Med venlig hilsen, og et kæmpe-trøstekram
Siri - og eks-hysteriske Gia sofakat
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : "

Dato : 26-02-07 18:50

Pia Wittendorf wrote:
> Tusind tak for alle jeres meninger og jeg vil forsøge at finde et
> andet hjem til min lille mis, men hvad har jeg dog gjort galt, jeg er
> bare så ked af det for, for det meste er hun en dejlig kat. Hun er

Du har ikke nødvendigvis gjort noget galt, så op med humøret. Men din kat
trænger til et *roligt* hjem *uden* børn. Sorry, men en del katte kan ikke
lide børn, larm og uro. Og det er fair nok. Ud fra det du har beskrevet,
tyder det på at det primært er de to ting (og måske for lidt opmærksomhed og
evt. manglende udeliv), der gør at hun ikke trives.

> [...]
> jo blive det. Der skulle vel ikke være nogen her der vil
> overtage/købe hende? Jeg bor i Roskilde og vil gerne bringe hende.

Du skal *ikke* aflive hende! I så fald kan du aflevere hende hos Kattens
Værns internater eller DB's internater, det koster MINDRE end en aflivning,
og der er vist plads på internaterne for øjeblikket. Så kan de sørge for at
finde et roligt hjem til hende. Det er ingen skam at omplacere en kat, når
den ikke trives hos sin ejer og alt er forsøgt. Men aflivning af en rask og
venlig kat er IKKE løsningen.

Sæt hende også på www.vildkat.dk. Bare sørg for at hun er neutraliseret og
vær kritisk med et evt. nyt hjem. Hvis det ikke lykkes, så kontakt
internaterne.

/M

Fra : Pia Wittendorf

Dato : 27-02-07 20:35

> [...]
>
> Sæt hende også på www.vildkat.dk. Bare sørg for at hun er neutraliseret og
> vær kritisk med et evt. nyt hjem. Hvis det ikke lykkes, så kontakt

Har forsøgt at finde et hjem til hende hos noget familie, det lykkedes
desværre ikke, så nu har jeg sat hende på "vildkat" så håber jeg at det
giver pote

Fra : Kate

Dato : 28-02-07 18:02

Pia Wittendorf <tikkakatKATTE@BAKKEhotmail.com> wrote in

> men hvad har jeg dog gjort galt, jeg er bare så
> ked af det for, for det meste er hun en dejlig kat.

Umiddelbart behøver du ikke have gjort noget galt son sådan. Dyr er jo
lige så forskellige som mennesker, desværre kan katte jo bare ikke
fortælle om hvad hun evt. er bange for.
Jeg havde en kat, Oliwer, som angreb et par børn i sin levetid, helt
uprovokeret. Ved begge lejligheder var jeg tilstede og kunne helt
skrive under på at børnene ikke engang kiggede på Oliwer. Nu har jeg
ikke fået børn, men dengang han levede vidste jeg at havde jeg fået
børn ville han formentligt være blevet aflivet. Ja, det lyder hårdt,
men katten havde helt klart nogle problemer. I dagligdagen var det ikke
det store problem for mig, men der var problemer når jeg fik gæster,
både børn og voksne, jeg måtte hele tiden holde øje med Oliwer for han
var nysgerrig og vile gerne hilse, men så alligevel ikke.
Jeg elskede ham, og det var et stort tab da jeg i 2001 måtte aflive ham
pga kræft, men jeg har aldrig været i tvivl om hb´vad han indeholdt.

Det jeg vil med dette indlæg er, kig grundigt på katten. Er hun kun
utryg ved din søn, eller generelt ved bøn, har hun noget omkring andre
voksne. Den slags ting. Jeg er imod aflivning, generelt, men jeg er
bestemt ogsp imod at holde i live for enhver pris. Hvis du ærligt tror
Tikka ville kunne trives et andet sted under andre betingelser, så
ville jeg give hende chancen, men hvis der er en reel risiko for at hun
kan ende som en kat der skifter hjem hele tiden, så ville jeg nok
pverveje aflivningen, og det siger jeg selv om jeg synes at 11mdr. er
alt alt for kort tid for en kat, men hensynet til katten må i mine øjne
veje tungest.

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.com
Se kattenes have og andre ting om mit liv med katte.
http://oliwer.dk/