Hunderacer og deres formål
Fra : JB

Dato : 08-03-07 08:51

Vi ved jo allesammen at de fleste hunderacer er fremavlet med et bestemt
formål, jagthunde, hyrdehunde, vagthunde o.s.v.

Skal vi gøre alt for at hundene bibeholder deres brugsegenskaber? Eller skal
vi tilpasse racerne, så de bliver bedre egnede som udelukkende
selskabshunde?

Selvfølgelig er der stadigvæk brug for både jagt- og hyrdehunde, men hvor
mange? Personligt er jeg glad for at jeg kan have mine collier uden at
skulle holde får.

Nogle begræder at f.eks. collien stort set har mistet sit hyrdeinstinkt, og
nu "kun" er en smuk selskabshund.

Hvad mener I?

Hilsen
Jytte

Fra : pwh

Dato : 08-03-07 09:04

JB, skrev:
> [...]
>
> Skal vi gøre alt for at hundene bibeholder deres brugsegenskaber?
> Eller skal vi tilpasse racerne, så de bliver bedre egnede som

Tror den tilpasning kommer helt af sig selv når hundene ikke bliver
brugt til deres oprindelige formål.
Jeg formoder at dem der ønsker specielle brugsegenskaber får
deres hvalp fra kuld hvor der bliver arbejdet for det.

> Selvfølgelig er der stadigvæk brug for både jagt- og hyrdehunde, men
> hvor mange? Personligt er jeg glad for at jeg kan have mine collier
> uden at skulle holde får.

Jeg har da også arbejdet med Angels udprægede jagtinstinkt da det
ikke hamonerede særligt godt med at blive luftet hvor der er meget småvildt.
Hun har det måske i generne fra sin mor (Labrador),
som jeg fik af vide var en meget dygtig jagthund.

> Nogle begræder at f.eks. collien stort set har mistet sit
> hyrdeinstinkt, og nu "kun" er en smuk selskabshund.

Det samme har jeg hørt om Bordere.

> Hvad mener I?

At man selv må præge hunde i den retning som passer til en,
og så holde sig fra racer der åbenlyst ikke gør det.

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 08-03-07 09:14

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Selvfølgelig er der stadigvæk brug for både jagt- og hyrdehunde, men hvor
> mange? Personligt er jeg glad for at jeg kan have mine collier uden at

Hej Jytte!

Godt spørgsmål!.

Det er jo langt fra alle hunde, der besidder bestemte egenskaber, der
vitterligt bruger disse.
nogle af disse egenskaber ligger dybt i deres instinkter, som feks. de
fleste terriere -jagtinstinktet. hvor mange terriere bliver brugt til det
som de egentlig er skabt til? jeg tvivler på at det kan avles ud af dem.

flere af disse racer med specielle egenskaber, har decideret to linier,
brugslinier og "familiehundelinier". også min egen race, boxeren. der kan
være stor forskel på arbejdsiveren på en boxer ud af brugslinier, end fra en
der udelukkende kommer fra linier som familiehund. Det samme har jeg indtryk
af, gør sig gældende indefor andre af brugshundene, schæferen feks. ud fra
hvad jeg har kunne tyde af den debat der har være her tidligere.

Er disse egenskaber noget der helt kan avles ud?

Collien som du nævner, bruges den overhovedet til hyrdning herhjemme?

mvh. Marie
www.photopassion.dk

Fra : JB

Dato : 08-03-07 19:25

">>
> [...]
>
> Er disse egenskaber noget der helt kan avles ud?
>
> Collien som du nævner, bruges den overhovedet til hyrdning herhjemme?

Hej Marie.

Dværgpinscherne har også et meget stærkt jagtinstinkt. Man skal virkelig
arbejde med dem, for at få dem nogenlunde lydige. De løber da ikke væk, men
de skal lige se et eller andet, når man kalder på dem. Vi tør ikke have
vores løse i skoven (hundeskov), for de er lynhurtigt ude af syne. På
stranden kan de gå løse, der har vi et bedre overblik.
Collierne følges med os, og de er nemmere at se.

hilsen
Jytte

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 08-03-07 19:50

> [...]

> stranden kan de gå løse, der har vi et bedre overblik.
> Collierne følges med os, og de er nemmere at se.

det er det samme med Ebbe, min cairn. Får han fært af "noget", så er han
væk, han hører intet, ænser ikke andet en færten. Så han er også kun løs på
stranden, det går også fint, og der er han sjovt nok en helt anden hund,
opmærksom og lydig.. men der er selvfølgelig heller ikke de samme fristelser
som feks. skov og mark.
Loui har også en overdrevet god næse, og er som ebbe i skoven, så han får
også kun frie tøjler på strand og ellers steder der ikke er så meget
"kravl".
Emma fatter ikke en bjælde, så hun er løs hvor det skal være..GGG.. arhh hun
har nu fundet ud af, at hun har en lugtesans, opsporede faktisk en hare her
den anden dag på en mark, men opgav dog meget hurtigt og kom retur.
Hurra for stranden!

mvh. marie

Fra : JB

Dato : 08-03-07 20:48

> [...]
> hun har nu fundet ud af, at hun har en lugtesans, opsporede faktisk en
> hare her den anden dag på en mark, men opgav dog meget hurtigt og kom

Engang vi var på ferie i Østrig forsvandt den ene af dværgpinscherne om
morgenen den dag vi skulle hjem. Hun var kun væk i 10 min. så stod hun der
igen, men jeg glemmer det aldrig. Jeg forestillede mig de værste ting.

Nu har vi jo opdrættet dværgpinschere, og engang blev jeg ringet op af en
hvalpekøber. Hun var helt ude af det, hendes ene dværgpinscher var gået i en
rævegrav.
Hunden blev derned i 4 timer, så kom hun op af sig selv, men det er også
noget, man husker.

hilsen
Jytte

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 08-03-07 20:59

> [...]
> morgenen den dag vi skulle hjem. Hun var kun væk i 10 min. så stod hun der
> igen, men jeg glemmer det aldrig. Jeg forestillede mig de værste ting.

uhh..ja, og så langt væk hjemmefra..godt hun kom retur!.

> [...]
> en rævegrav.
> Hunden blev derned i 4 timer, så kom hun op af sig selv, men det er også

havde hunden så ræven med op?

Jeg kunne godt tænke mig at gå til noget spor/gravtræning med ebbe, men der
er desværre ikke den slags træning heromkring. så jeg improviserer og laver
spor selv. men de "rigtige spor" er altså langt mere spændende en pølsespor
efter hans synspunkt..(-;

Mvh. marie
www.photopassion.dk

Fra : JB

Dato : 08-03-07 21:45

> havde hunden så ræven med op?

Nej det havde hun vist ikke. En dværgpinscher er jo også kun det halve af en
ræv i størrelse, men det kunne da have gået grueligt galt. Dværgpinschere
har en evne til at slippe godt fra deres gale streger (7-9-13).

> [...]
> der er desværre ikke den slags træning heromkring. så jeg improviserer og
> laver spor selv. men de "rigtige spor" er altså langt mere spændende en

Det ville han uden tvivl synes var sjovt. Men er der ikke noget med at der
ingen ræve er på Bornholm?

Hilsen
Jytte

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 09-03-07 06:42

> [...]
> en ræv i størrelse, men det kunne da have gået grueligt galt.
> Dværgpinschere har en evne til at slippe godt fra deres gale streger

hmm..kender typen..GGG..
størrelsen har ikke noget at sige, hvis hunden har selvtilliden i orden, min
gamle gravhund prøvede at nedlægge en hest for år tilbage, selv efter et
spark gav han ikke op.. det er selvtillid (eller dumhed)

> Det ville han uden tvivl synes var sjovt. Men er der ikke noget med at der
> ingen ræve er på Bornholm?

Jo her er stadig nogle stykker, der er mange beviser på det.
dog er der en gruppe der ikke vil indse det, da de ikke selv har set et
levende eksemplar.
I mine børns gamle skovbørnehave er der blevet set ræv i området +
efterladenskaber, og der er blevet fundet døde dyr så sent som i efteråret,
så jo, det er der.
Med gravtræning mener jeg den kunstige form, som feks. gravhundeklubben
råder over nogle steder.

mvh. marie
www.photopassion.dk

Fra : JB

Dato : 10-03-07 19:24

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:45f0f3a2$0$140$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> [...]
> efteråret, så jo, det er der.
> Med gravtræning mener jeg den kunstige form, som feks. gravhundeklubben

Jeg ved godt, du mener træning i kunstig grav. Jeg kom bare til at tænke på
det med ræve på Bornholm.

Det siges også, der ikke er kronhjorte her på Langeland, men der er set
kronhjorte herovre. Min mand så en hjort og to hinder en dag, han var ude og
løbe. Og andre har også set dem.

I vores hundeskov er der jævnligt rådyr, derfor må vi have dværgpinscherne i
snor, når vi går i skoven. De vil gerne bidrage til husholdningen med et
rådyr. Heldigvis har collierne ikke så meget jagtinstinkt.

hilsen
Jytte

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-03-07 09:32

On 8 Mar., 08:50, "JB" <vingekattenfj...@mail.dk> wrote:
> Vi ved jo allesammen at de fleste hunderacer er fremavlet med et bestemt
> formål, jagthunde, hyrdehunde, vagthunde o.s.v.
>
> Skal vi gøre alt for at hundene bibeholder deres brugsegenskaber?

Ja det synes jeg man til en vis grad skal.
Man får mere veltilpassede og afbalancerede hunde hvis de frå lov til
at bruge deres evner.

> Selvfølgelig er der stadigvæk brug for både jagt- og hyrdehunde, men hvor
> mange?

Der er selvfølgelig ikke bruge for så mange som der er, men hundene
kan jo aktiveres via træning og prøver som ligner deres arbejde.

> Nogle begræder at f.eks. collien stort set har mistet sit hyrdeinstinkt, og
> nu "kun" er en smuk selskabshund.

Det er synd, men jeg tror at det er meget svært med hyrdehunde, for
der er ikke ret mange muligheder for at træning hyrdeegenskaber. Det
er noget nemmere med jagthunde.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Lene Hansen

Dato : 08-03-07 10:00

hej til
gruppen. ja jeg ved ikke rigtigt med instinkter. inden for vores race
riesensschnauzer er vi meget delt i 2. udstilling og brugshunde. jeg har en
udstillingshund som er trænet i ipo men men..... hold da op hvor der skal
arbejdes. så har jeg også en brugshund fra sverige. hvor jeg bare får det
hele foræret. det er simpelhen generne fra forældrene der gør at har kanon
bytte drift. og min udstillings hund har ikke tilnærmelsesvis noget der
ligner. men jeg vil at hun er alletiders familiehund. men det som jeg er
imod er at udstillings folkene som jeg også selv er lidt glemmer standarden.
vores race bliver større og tungere og kortere og det gør at den får sværere
ved at følge med. ligeledes møder jeg brugsfolk som er ligeglad med hundes
udseene. bare den kan arbejde. men lige nu hvor jeg har 2 forskellige hund
drifter. vil jeg sige at hvis man køber vores brugshund til familiehund vil
der måske kunne opstå problemer. da den køre rimligt højt. hvor vores
udstillings hund er mild og kan håndteres af alle. men jeg syntes at man
skal vare sig med avl der ikke følger standarden. mvh lene

Fra : C.H

Dato : 08-03-07 09:57

> [...]
>
> Selvfølgelig er der stadigvæk brug for både jagt- og hyrdehunde, men hvor
> mange? Personligt er jeg glad for at jeg kan have mine collier uden at

Jeg tror faktisk det kommer til at give sig selv - som en anden har skrevet,
så er flere racer jo allerede to-delt, hvor udstillings- og familiehunde er
på den ene side, og brugshunde på den anden side.
På de første er de oprindelige drifter undertrykt i avlen, på de andre er de
stramme eksteriør-krav blevet erstattet af de deciderede
brugshundeegenskaber, som nok egentlig bare er en fremavling af noget mere
"oprindeligt" i hunden, tror jeg.

Og når det giver sig selv, så er det fordi vi jo som hundejere har
forskellige interesser - og de fleste køber også hund derefter. (Det hænder
nok oftere, at familier får fingre i en brugshund - med de udfordringer der
der følger, end en hundesportsentusiast eller jæger får fat i en
udstillingshund).

For mig at se er det en selvfølgelighed at vi skal have begge dele. Det gør
ikke mig noget som helst at racerne bliver todelt. (Jeg ærger mig
eksempelvis over, at rottweilerens brugsegenskaber efterhånden er avlet væk)

Connie

Fra : Søren LH

Dato : 08-03-07 12:12

Masser af mennesker har stor interesse i og glæde af hundesport. Det
er en stor fornøjelse at arbejde med en hund, og at se dens glæde ved
at arbejde. Derfor synes jeg at det er ærgerligt når den ene race
efter den anden falder fra blandt dem der kan bruges til hundesport,
de bliver i min terminologi "ødelagt". Eksempelvis din egen.

Så kan man have 2 linier, og det er også i sig selv ok. Det ærgelige
er så, at mig bekendt altid er tale om en sports-/brugshundelinie og
en udstillingslinie. Hvor er familiehunden så henne? Det forekommer
alt for ofte at udstillingshundenes familieegenskaber går fløjten.
Gode familiehundeegenskaber, som man alt for ofte hører mangler, er
f.ex.: sundhed, mental styrke, evne til hundesport på mindre ambitiøst
plan. At avle efter det perfekte udseendemæssigt på bekostning af så
basale egenskaber er i mit hoved helt i skoven, og ødelæggende for
pågældende racer. Hvad kan man bruge et perfekt udsende til andet end
at kigge på og stive sit eget ego af med? Intet. Hvad kan man bruge
god sundhed og god psyke til? Masser!

Mvh
Søren

Fra : JB

Dato : 08-03-07 13:22

Som Jens skriver: Hunde tilpasser sig deres ejer, så hvis man holder sig fra
de racer, man ikke harmonerer med, går det ikke helt galt. Labradoren er jo
et godt eksempel, den er jo en god familiehund, men er også velegnet som
jagthund.

Jeg ved godt der inden for mange racer findes to slags, brugshunde og
udstillingshunde, og det er fint, så kan man jo vælge. Men jeg mener helt
sikkert at man også skal bibeholde brugsegenskaberne hos f.eks.
schæferhunden. Jeg har selv i mine yngre dage haft schæferhunde og gået til
konkurrencer.

Collierne er jo mest udstillings - og familiehunde. Men Collien er efter min
mening ikke en ødelagt race. Den er sund og robust, har meget lidt HD. Den
er venlig men også vagtsom uden at være bidsk, og aktivitetsniveauet er
tilpas. Den er også rimelig lydig af natur. Men den har sin egen mening om
tingene, og er efter min mening ikke så nem at træne. Men igen der er meget
forskel også inden for samme race.

Jeg er glad for at jeg nu hvor jeg er pensionist stadigvæk har mulighed for
at have en større hund, jeg kan magte, selv om jeg ikke gider de store
brugsprogrammer mere.

Nu er jeg personlig ikke ligelad med hvordan en hund ser ud. Jeg vil gerne
have at hunden er smuk at se på.

Hilsen
Jytte

Fra : Søren LH

Dato : 08-03-07 18:18

> Nu er jeg personlig ikke ligelad med hvordan en hund ser ud. Jeg vil gerne
> have at hunden er smuk at se på.

Det er jeg måske heller ikke. Det kan være lidt irriterende at gå og se på
for store skønhedsfejl. Jeg er meget glad for at min egen hund er faldet så
godt ud (synes jeg selv ). Jeg nyder at se på hende hvert eneste minut
hun er inde i mit synsfelt.

Mvh
Søren

Fra : JB

Dato : 08-03-07 19:12

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for store skønhedsfejl. Jeg er meget glad for at min egen hund er faldet
> så godt ud (synes jeg selv ). Jeg nyder at se på hende hvert eneste

Sådan har jeg det også med mine. Mine hunde har jeg valgt både på grund af
egenskaber, men også på grund af deres smukke ydre.

Hilsen
Jytte

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-03-07 19:29

JB wrote:
> [...]
>
> Sådan har jeg det også med mine. Mine hunde har jeg valgt både på
> grund af egenskaber, men også på grund af deres smukke ydre.

Både schäfere og collievovser er jo bare højdepunkterne af skønhed i
mine øjne.

Det skal dog ikke afholde mig fra at synes, at "grimrianer" som nogle
synes visse racer er, også har deres helt egen charme, de kan være så
vidunderlige af temperament og sind, at man simpelthen *må* elske dem.
Det er jo nok lidt ligesom med os mennesker, at det sandelig ikke
altid er det ydre det kommer an på

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : pwh

Dato : 08-03-07 19:36

Tove Krieger, skrev:

> Det skal dog ikke afholde mig fra at synes, at "grimrianer" som nogle
> synes visse racer er, også har deres helt egen charme,

Hov hov, nu hentyder du vel ikke til mine vuffebasser Tove

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-03-07 19:45

pwh wrote:

> Hov hov, nu hentyder du vel ikke til mine vuffebasser Tove
>
> /Jens

Hvordan pokker kommer du på den tanke ? Du ved da, at jeg synes
dine hunde er både smukke og søde.

Fra : Leyna

Dato : 08-03-07 20:35

On Thu, 8 Mar 2007 19:36:22 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Hov hov, nu hentyder du vel ikke til mine vuffebasser Tove

Næeh det er helt sikkert min Oy, Tove er ude efter. Han er nu altså
heller ikke særlig køn... mere. Han ligner lidt en gris! *Fniiiiis*

--
Leyna
http://www.leyna.dk/hvalpe-salg

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-03-07 20:50

Leyna wrote:

> Næeh det er helt sikkert min Oy, Tove er ude efter. Han er nu altså
> heller ikke særlig køn... mere. Han ligner lidt en gris! *Fniiiiis*

I to "gumser" kender mig da vist bedre end det I fisker bare
efter, hvor dejlige jeg synes de er og ok ret skal være ret: De er
bare såååå smukke og dejlige , men jeg skrev jo også hvis I
nærlæser mit indlæg: "Som *nogle* synes visse racer er". Mig kan man
slet ikke regne med i den henseende, jeg synes jo at alle dyr er
dejlige uanset hvordan de ser ud.

Fra : Leyna

Dato : 08-03-07 21:47

On Thu, 8 Mar 2007 20:49:55 +0100, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

>I to "gumser" kender mig da vist bedre end det I fisker bare
>efter, hvor dejlige jeg synes de er og ok ret skal være ret: De er
>bare såååå smukke og dejlige

Nej, mit var nu seriøst nok. Oy er bestemt ingen skønhed. Han har
flotte aftegninger og smukke øjne, men han er ikke harmonisk at se på.
Hans ben ligner noget fra en giraf. Hans snude ser det ud som om der
er trukket voldsomt i, så den er blevet alt for lang, og så er næsen
lyserød, så han ligner en gris. Og så har han lange.lange ører i
forhold til hovedstørrelsen. Han er vist mere sjælden end han er køn,
men han er frygtelig charmerende.

Fra : pwh

Dato : 08-03-07 20:52

Leyna, skrev:

> Næeh det er helt sikkert min Oy, Tove er ude efter. Han er nu altså
> heller ikke særlig køn... mere. Han ligner lidt en gris! *Fniiiiis*

Det er jo det jeg siger, grisehunden Oy'nkson

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 08-03-07 21:48

On Thu, 8 Mar 2007 20:52:02 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Det er jo det jeg siger, grisehunden Oy'nkson

Det er da det han skal hedde! *GGG*

Fra : JB

Dato : 08-03-07 19:40

> [...]
> er jo nok lidt ligesom med os mennesker, at det sandelig ikke altid er det

Sådan har jeg det med engelsk bulldog og pekingeser. De er meget
charmerende, og jeg kan ikke stå for dem, men kønne synes jeg ikke, de er.
Og jeg kunne ikke tænke mig at have dem.

Men selvfølgelig er temperamentet og sundheden det vigtigste, man kan ikke
leve med en hund med meget dårligt temperament, men man kan godt leve med
en, der er mindre køn. men vi vil jo helst have det hele.

Hilsen
Jytte

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-03-07 19:56

JB wrote:

> Sådan har jeg det med engelsk bulldog og pekingeser. De er meget
> charmerende, og jeg kan ikke stå for dem, men kønne synes jeg ikke,
> de er. Og jeg kunne ikke tænke mig at have dem.

Ved du hvad Jytte. ? Du er som menneske i besiddelse af én af de
fornemste egenskaber. Du er i det mindste ÆRLIG. Den egenskab sætter
jeg meget stor pris på.

> [...]
> kan ikke leve med en hund med meget dårligt temperament, men man
> kan godt leve med en, der er mindre køn. men vi vil jo helst have

Selvfølgelig vil vi da det.

P.S. Dværgpinchere er altså også bare så nuttede at se på, men jeg
har faktisk kendt en der var godt arrig, og alligevel en charmetrold,
når man lærte ham bedre at kende. Det skal dertil siges, at han var
bundforkælet.

Fra : JB

Dato : 08-03-07 20:13

> Ved du hvad Jytte. ? Du er som menneske i besiddelse af én af de fornemste
> egenskaber. Du er i det mindste ÆRLIG. Den egenskab sætter jeg meget stor
> pris på.

Men bortset fra at jeg synes langnæsede hunde er de kønneste, holder jeg nu
af alle hunde og synes at de alle fortjener et godt hjem.

Da jeg var barn havde vi en pekingeser, som vi måtte sige farvel til, da den
havde en diskusprolaps, det var en stor sorg. Den var ikke så flad i hovedet
som de moderne pekingesere, den havde heller ikke så meget pels. Bulldoggen
faldt jeg for på en udstilling, hvor en tæve smilede venligt til mig, hun
ville gerne smage min madpakke. Hun var godt nok sød.

> [...]
> lærte ham bedre at kende. Det skal dertil siges, at han var bundforkælet.

Vi har haft to dværgpinschere mor og datter, som gik løs på folk og bed dem,
hvis de var alene i haven og folk gik ind. Hvis vi var der, var der ingen
problemer. De sad også på skødet af folk, når de var kommet ind. Jeg tror
ikke, de to vi har nu kunne finde på det. Dværgpinscheren har jo også ændret
sig, man ønsker ikke de arrige hunde mere.

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 08-03-07 20:46

> [...]
> tror ikke, de to vi har nu kunne finde på det. Dværgpinscheren har jo også
> ændret sig, man ønsker ikke de arrige hunde mere.

hej Jytte
Jeg er helt sikker på, at dine nuværende dværgpinschere ikke kunne finde på
at bide folk, men der er da i hvert fald så meget lyd i dem, at min lab
Sally så lidt bekymret ud, første gang hun hilste på dem i jeres have. Ved
stranden har Sally jo den fordel, at hun kan undvige ud i vandet, mens Tulle
og Sille står vildt gøende på strandbredden.
Hvad mon min lille Sia vil sige til de små "colliedræbere"? Når hun møder
nye større hunde for første gang, lægger hun sig på ægte hvalpemaner om på
ryggen og viser sin bare mave frem.
Det må vi snart have afprøvet på Nordstranden.

venlig hilsen Anelise

Fra : JB

Dato : 08-03-07 21:29

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ryggen og viser sin bare mave frem.
> Det må vi snart have afprøvet på Nordstranden.

Hej Anelise.

Du siger bare til når Sia er klar til at møde bæsterne. Men hun skal nok
have dem lidt af gangen.

Hilsen
Jytte

Fra : pwh

Dato : 08-03-07 19:31

JB, skrev:
> [...]
>
> Sådan har jeg det også med mine. Mine hunde har jeg valgt både på
> grund af egenskaber, men også på grund af deres smukke ydre.

Enig.
Men førsteprioritet synes jeg må værer egenskaberne,
som skal passe til ejeren og de vilkår som man kan give hunden.

/Jens (med Rødovres 2 smukkeste hunde)

Fra : JB

Dato : 08-03-07 19:45

> Enig.
> Men førsteprioritet synes jeg må værer egenskaberne,
> som skal passe til ejeren og de vilkår som man kan give hunden.

Selvfølgelig men det er ingen fejl at se godt ud.

> /Jens (med Rødovres 2 smukkeste hunde

Uden tvivl

hilsen
Jytte

Fra : pwh

Dato : 08-03-07 20:06

JB, skrev:

> Selvfølgelig men det er ingen fejl at se godt ud.

Det åg må vi to jo bærer dagligt Jytte

/Jens

Fra : JB

Dato : 08-03-07 20:15

> Det åg må vi to jo bærer dagligt Jytte
>
> /Jens

ja jeg har lært at leve med det gennem mange år.

Hilsen
Jytte

Fra : Martin Vollert

Dato : 08-03-07 15:12

Søren LH skrev:
> [...]
> pågældende racer. Hvad kan man bruge et perfekt udsende til andet end
> at kigge på og stive sit eget ego af med? Intet. Hvad kan man bruge

Enig..
Godt indlæg, en anden ulempe ved at ha 2 linier af samme race, er også
at det ofte sker at folk uden den store kendskab til racen kommer til at
vælge en brugshund som kommer til at kede sig og begynde at ødelægge
ting i hjemmet, også efterfølgene bliver afhændet eller aflivet fordi de
ikke kan styre den.
Jeg har som træner set mange hunde hvor jeg tænker, hvor er det synd for
den hund, den kunne ha blevet til noget med den rette føre, men i stedet
for er det blevet en problem hund som larmer og ødelægger alt fordi den
ikke bliver aktiveret nok.

--
Hilsen Martin.

http://vollert.dk

Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.

Fra : Søren LH

Dato : 08-03-07 12:14

> Collien som du nævner, bruges den overhovedet til hyrdning herhjemme?

Ja, jeg ved mindst én, har desværre ikke lige linket.

Mvh
Søren

Fra : M. Andersen

Dato : 08-03-07 18:54

Hej Jytte

Mine hunde er fra starten fremavlet til at jage rotter i kulminer - det er
der ikke specielt brug for i Skagen.

De er jo siden avlet til at være selskabshunde - noget med en dronning i
Skotland eller England som synes de var tuttenuttede. Derfor blev de mindre,
cirka halv størrelse - og nu om dage hvor kopstørrelseshunde er moderne
laves de endnu mindre. Mine to på 3,5 og 2,5 kilo er jo store yorkier i
forhold til dem der avles i dag.

Jeg synes små hunde er søde, men jeg synes også at jeg har hørt at de har
flere helbredsproblemer end store hunde, ligesom de har flere
adfærdsproblemer - måske fordi deres hjerne er for lille eller fordi ejerne
ikke går op i træning af deres pyntegenstande.

Generelt må jeg sige at hvis en hund virker sund, tryg og glad, så er jeg
ligeglad med dens oprindelige formål.
Hunden er jo et flokdyr og har en stor tilpasningsevne ligesom mennesker.
Når en amerikansk yorkie stiller sig foran sit klædeskab hver morgen og
logrer indtil "mor" vælger dagens tøj, så tror jeg hunden får den opmærksom
den skal have - på en i andres øjne pervers måde. Men jeg vil ikke dømme
andre menneskers forhold til deres børn og dyr så længe de virker sunde,
trygge og glade. (Begge parter)

Mette

Fra : JB

Dato : 08-03-07 19:20

"M. Andersen" <mga_ssinjin@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke dømme andre menneskers forhold til deres børn og dyr så længe de
> virker sunde, trygge og glade. (Begge parter)

Hej Mette.

Nu har jeg jo også dværgpinschere. Det har jeg haft i over 25 år, og jeg har
også opdrættet dem, hvor i mod collien er en ny race for mig.

Dværgpinscheren er en lille udgave af den tyske pinscher, som var vagt- og
rottehund i staldene i gamle dage. Dværgpinscheren har et meget stærkt
jagtinstinkt, så det går en gang i mellem ud over solsortene i mangel på
rotter. De vil også gerne tage rådyr, men det er ikke lykkedes endnu.

Dværgpinscheren er en meget robust race, den kan sagtens blive en 15 - 16
år. Collierne er nemmere, men dværgpinscheren er nok min yndlingsrace, selv
om den gøer meget og har stor aktionsradius.

Heldigvis tilpasser hundene sig, bare de kan være sammen med deres
mennesker, det er jo det, de allerhelst vil.

Hilsen
Jytte

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 08-03-07 22:37

"JB" skrev
> [...]
>
> Selvfølgelig er der stadigvæk brug for både jagt- og hyrdehunde, men hvor
> mange? Personligt er jeg glad for at jeg kan have mine collier uden at

Jeg mener det er altafgørende, at man som køber, sætter sig ind i hvad det
er for en hund man køber og at man får en race, der passer til en - både
hvad angår fysik og sind.
Selv har jeg to jack russell terrier, og følger en linje der er
familievenlig og som stadig lever op til racens fysiske standarden, og med
masser af glæde og energi.
En russell er jo oprindeligt en rævejagtshund, med meget stærke instinkter
og drifter. De instinkter ligger stadig i hunden, men man kan jo lade være
med at dyrke dem. Vi har for eksempel aldrig ladet Berta gå i en grav, eller
ladet hende følge noget som helst, andet end os og en bold. Det er jo stik
mod hendes instinkter og ikke hvad racen oprindeligt er tænkt til. Til
gengæld får de lov til at ruske og trække, hvilket de nyder.
Men vores primære behov, er en familiehund, med masser af krudt, glæde og
initiativ, så det dyrker vi. Oven i hatten, får vi så også en masse
temperament, der skal tøjles og de er en konstant udfordring - det tager vi
nu gerne med.

- Winnie

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 09-03-07 06:57

On 8 Mar., 19:28, "Tove Krieger" <minimiv_nosp...@privat.dk> wrote:

> [...]
>
> --
> Venlig hilsen Tove
> Beware of people who dislike cats- Skjul tekst i anførselstegn -

he he sådan havde jeg det som barn , at jeg syntes Boxere så lidt fæle
ud.

I dag er det vare min race og jeg synes ikke der er noget dejligere i
sind og væsen samt jeg synes de ser så udtryksfulde og kære ud. Lidt
en Bamse. Men æstetisk smuk nok ikke - men det er heller ikke det jeg
falder for ved en hund.

Selvfølgelig er det dejligt en hund har et ydre man kan lide - men
min førsteprioritet er altid hvad der er mellem ørerne.

LN

LN

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 09-03-07 07:09

> [...]
> gamle gravhund prøvede at nedlægge en hest for år tilbage, selv efter et
> spark gav han ikke op.. det er selvtillid (eller dumhed)

Åhh minder mig om den gravhund jeg havde. Vi var ude at gå en tur i en
hundeskov. Der ligger så en rott på ryggen og strækker sig og gaber.
Vores ser lige sit snit til at udnytte chancen. Styrter hen - hopper
op på maven at rottweileren. Blotter tandsættet og knurrer helt vildt.
Han så så gal ud. Vi havde aldrig oplevet ham sådan. Rottweielen
gloede bare dumt. Og det endte vores også med at gøre - for bide ville
han jo åbenbart ikke. Og så lå de ellers bare der og kiggede lidt på
hinanden og på naturen. Men de blev bedste venner de to og du kan tro
lille sophus nok skulle passe på hans nye ven når der kom andre hunde.
Ufatteligt han aldrig blev bidt.Han indbød godt nok til det.

LN

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 09-03-07 07:22

<spoi@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

lille sophus nok skulle passe på hans nye ven når der kom andre hunde.
Ufatteligt han aldrig blev bidt.Han indbød godt nok til det.

Sjovt altså..vi har mere til fælles end bare de underskønne boxere..min
gamle gravvaps hed også Sofus, godt nok ikke med ph..
jeg husker også en gang, hvor ham og min brors gravhund fandt på, at min
brors anden hund, en stor alaskan malemute, skulle have prygl..ihh guder
altså!, de angreb ham på skift, løb rundt i cirkler omkring ham og teede sig
fuldstændigt vanvittigt, den store mutte smed dem til højre og venstre, men
de blev ved som to blodtørstige hyæner..
Det skal lige nævnes, at de overlevede alle 3..GGG.
de to gravhundevenner var iøvrigt homoer, klamme dyr altså!, de kørte på
skift når de fik chancen og ikke blev opdaget i deres klamme
udskejelser..(-;

mvh. marie

Fra : jytte

Dato : 09-03-07 09:08

On 8 Mar., 21:46, Leyna <l...@leyna.dk> wrote:
> [...]
> er trukket voldsomt i, så den er blevet alt for lang, og så er næsen
> lyserød, så han ligner en gris. Og så har han lange.lange ører i

LOL nu er vi altså nødt til at se nogle friske billeder af ham
igen. Meeen er det mon ikke bare fordi han er blevet "teenager"?

Jytte M

Fra : Leyna

Dato : 09-03-07 14:25

On 9 Mar 2007 00:07:35 -0800, "jytte" <mollie-mor@hotmail.com> wrote:

>LOL nu er vi altså nødt til at se nogle friske billeder af ham
>igen. Meeen er det mon ikke bare fordi han er blevet "teenager"?

Jeg har faktisk taget nogle friske billeder, men de er ikke blevet ret
gode mht lys og farver, og uanset hvor mange billeder jeg tager, så
tager han sig altid væsentligt pænere ud på dem end IRL. *G*
Jeg regner med at det er fordi han er teenager, for sådan som han ser
ud nu er det altså nærmest synd for ham. *GGG*

Men uanset om han bliver mere harmonisk sammensat eller ej, så er han
dræncharmerende og en dejlig og kærlig hund, så skidt være med om han
er lidet... "alternativ" at se på! :D