Transportbur
Fra : lh

Dato : 05-03-07 14:13

Ja, jeg er absolut ikke ny hundeejer da jeg har haft hunde hele mit liv, men
det er 20 år siden jeg sidst har haft en hvalp hvor også JEG skal lære det
hele engang til og meget er åbenbart sket siden - og til det bedre erfarer
jeg.
Min lille nye hund - er som i et andet indlæg omtalt - en lille Islands
Fårehund. En fin lille tæve på 8 uger og bare 2.7 kilo. Hun er helt ok og er
allerede faldet godt til, har masser af energi og spurter rundt og et
rigtigt kærligt lille væsen som også allerede forstår et nej og kun har
tisset inde 3 gange. Resten OG det "store" er gjort i haven uden problemer.
Da jeg hentede var det en tur hjem på vel omkring 70-80 kilometer. Da hun
var så lille og jeg er alene blev jeg fra opdrætters side anbefalet at tage
en kattetransportkasse med. Men jeg havde alligevel forventet en tur hjem
med hyl og piben, men nej, efter en kort køretur og lidt kradsen i tæppet i
kassen, så rullede hun sig sammen og sov sødt resten af vejen hjem.
I dag fik hun så sin første kørtetur hvor hun var med mig. Jeg satte hende i
kassen igen, med samme resultat. Ingen piben eller hylen, men lagde sig
roligt og sov. Selv da jeg forlod bilen af to korte omgange gav hun ikke en
lyd fra sig, men blev naturligvis glad da jeg kom tilbage, men hurtigt lagde
hun sig igen til ro indtil vi var hjemme igen.
Nu har jeg så fundet frem til jeg kan få et bur til bilen til hunde som
ligner kattetransportkasserne, men som naturligvis er større. Det lader jo
nemlig til hun af en eller anden grund falder helt til ro når hun er i det.
Man kunne jo ellers tro det modsatte måske.
Nu tænker jeg på om jeg kan bruge sådan et bur indendørs også når jeg
begynder at arbejde i næste uge? Jeg er alene og kan ikke tage længere tid
fri end denne uge med. Nu kan jeg forlade hele hjemmet i korte perioder uden
hun hyler. Men hun kan ikke lide at være på det afspærede område som jeg har
lavet i et rum med børnegitter for. Selvom jeg sætter mig i nærheden så
hyler hun så snart de to låger lukkes. Og ja jeg ved godt det er tilvænning
og hun skal lære det, men nu er det jeg tænker på om jeg kan træne noget med
sådan et bur eller er det synd? Jeg er max væk 4 timer (og det er højt sat)
ad gangen. Og som sagt er jeg nødt til at starte næste mandag på job.

lh

Fra : Søren LH

Dato : 05-03-07 15:06

"lh" <lhmail@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det er højt sat) ad gangen. Og som sagt er jeg nødt til at starte næste

Min Vizla kunne også være alene i bilen meget tidligere end hun kunne i
hjemmet, og hundegården måtte der arbejdes meget med.

Jeg ville tage hunden med i bilen i den kasse du har, eller en større sådan
som du nævner, og lade den være alene max. 4 timer. Jeg gjorde præcis det
samme med min hund i starten. Hvis den slapper af, hvad det lader til,
ligger den bare rullet sammen og venter på dig i de 4 timer, så er det
ligemeget om kassen ikke er ret stor. Og det er ligesom lidt mere
betryggende at have hunden nede i sin bil end alene derhjemme. Jeg ville nok
ikke efterlade en hund i sådan en lille kasse derhjemme i fire timer uden
opsyn, men det er jo også hvad du selv har fornemmelse af vil gå godt.

Mvh
Søren

Fra : lh

Dato : 05-03-07 15:35

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nok ikke efterlade en hund i sådan en lille kasse derhjemme i fire timer
> uden opsyn, men det er jo også hvad du selv har fornemmelse af vil gå

Hej Søren.
Er det ikke for koldt i bilen for sådan en lille én?

lh

Fra : Søren LH

Dato : 05-03-07 15:39

> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Søren.
> Er det ikke for koldt i bilen for sådan en lille én?

Du må checke om den fryser. Læg evt. en gammel dyne eller nogle puder at
ligge på, der slutter godt op omkring den. Hvis den ikke fryser er det ok,
men den må ikke ligge i træk, vinduer skal være lukkede, ellers kan den få
betændelse i øjnene. Min er en schæfer, den kunne sove ude i frostvejr da
den var ½ år.

Lige en tanke: Hvis den bare er i katteboxen, kunne du måske have den med
ind på arbejdet når vejret er værst.....

Mvh
Søren

Fra : lh

Dato : 05-03-07 16:03

> [...]
>
> Lige en tanke: Hvis den bare er i katteboxen, kunne du måske have den med
> ind på arbejdet når vejret er værst.....

Det har også været min tanke, men på den anden side skal hun jo også trænes
til at kunne være alene hjemme da jeg ikke kan have hende med til alt hele
tiden, men det er ikke sikkert vi kan nå det til mandag så er det med buret
en nødløsning. Men i det store og hele er det meningen hun skal med mig så
meget hun kan generelt. Men allerede nu kan jeg se at hun fra i lørdags og
til i dag har gjort fremskridt. Nu er hun ikke i hælene på mig hele tiden
eller går i panik når jeg lige går ud. Nu kan hun allerede godt gå ind og
lægge sig og falde til ro selvom jeg ikke er i samme rum.
Det rum som er "indhegnet" til hende er halvdelen af en entre som jeg bruger
meget, og er i tilknytning med stuen og køkken med åbne døre. Men alligevel
er det nok ikke der der er mest tiltrækkende at være selv for en hund. For
hun kan ikke lide at være der, men kan allerede nu sagtens være alene i
stuen selvom jeg ikke er der. Og egentlig må hun da godt være det, det er
mest det med at hun tisser på gulve som ikke tåler det så godt m.m det
fjernes med det samme. Måske er det fordi hun er mest tryg her hvor det
lugter af mig og hvor kattene også er (de acceptere hunden uden problemer).
Jeg har ikke prøvet men er ret sikker på jeg godt kunne forlade hjemmet
allerede nu et lille stykke tid, hvis hun fik lov at ligge på sine pladser i
stuen. Hun går nemlig selv ind og lægger sig her når jeg lige går ud. Men på
den dejlige store pude hun har i "alenehjemmerummet" røre hun aldrig eller
opholder sig der uden lige som gennemgang.

lh

Fra : Søren LH

Dato : 05-03-07 18:58

> [...]
> lige går ud. Men på den dejlige store pude hun har i "alenehjemmerummet"
> røre hun aldrig eller opholder sig der uden lige som gennemgang.

Som jeg læser din mail arbejder du med det hele på en fornuftig måde, det
skal nok gå rigtig godt.

Det er jo en lidt nervepirrende tid, hvor man kan være usikker på om det går
den rigtige vej, og om man gør det godt nok, sådan tror jeg vi alle har det.
Så er det jo godt der er en nyhedsgruppe, hvor man kan vende sagerne hos dem
der har betrådt vejen før én selv .

Held og lykke med den lille, det bliver en rigtig dejlig hund, som blive
kanon til at være alene. <Thumbs up!>

Mvh
Søren

Fra : lh

Dato : 05-03-07 16:04

"lh" <lhmail@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

Jeg vil også lige sige at det var meningen at det var et stort hundebur jeg
evt kunne bruge hjemme ikke kattetransportkassen. Så lille en kasse ville
jeg ikke turde lade hende være alene i så længe uden opsyn, men et hundebur
er jo noget større......

lh

Fra : lh

Dato : 05-03-07 15:40

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-07 16:53

Du kunne jo evt også stille hundeburet ind i det afspærrede område uden at
lågen er lukket, så er der jo mulighed for at hun går derind og lægger sig,
samt tænde for radioen, så der er lidt støj i huset.
Mvh Carina
www.aussies.dk

Fra : RJ

Dato : 06-03-07 23:10

hvad med en hvalpe gård?

plastik underlag, godt med aviser og så hvalpegården inde i stuen hvor hun
gerne vil være?

Men hvis du er så heldig at kunne tage hende med på job, så ville jeg
absolut gøre det i starten - og bruge fritiden og weekender til at træne
alene hjemme.

Hvis dit nuværende hundeområde er mørkt og trist og afsondret fra resten kan
det sagens være forklaring på hvorfor hun ikke kan lide det.

Jeg fik i søndags en hvalp hjem på 2, 5 kg og 14 uger. har en ældre tøs i
forvejen, fik ingen råd herinde om sammenføring trods jeg søgte - ja fandt
sådan set intet på nettet - så har gjort mine egne erfaringer.

Men jo du er ikke den eneste der spekulere i alene hjemme problematikken.
Den gamle har ingen problemer - den bette mener jeg er dens adoptiv mor og
at jeg absolut ikke må forsvinde ud af syne.

Så vi træner...

Jeg hentede "kaffe" 89 gange om dagen i går, de første 81 gange gik hun med
i køkkenet - men så opdagede hun jeg kom efter 10 sek.

I dag gik jeg så på 1. salen - hun pev de første 2 gange, hvor jeg ventede
2 - 3 sek. efter der blev ro og så gik ned og lod som ingenting - nu piver
hun ikke mere når jeg går op.

Så håber hun kan være alene med den gamle her om 14 dage....

/Rikke

Fra : lh

Dato : 07-03-07 06:36

"RJ" <softlips_sugarbay@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hun ikke mere når jeg går op.
>
> Så håber hun kan være alene med den gamle her om 14 dage....

Jeg kan fortælle dig det går meget godt med min hvalp generelt nu. I går lå
hun - helt af sig selv for første gang og UDEN problemer i det rum je helst
vil have hun skal være når jeg ikke er hjemme. Jeg har bygget en rigtig
dejlig "rede" til hende med godt med fleecetæpper m.m. og det tiltrak! Så i
går lå hun der både med og uden lukkede låger. I dag bliver det første gang
jeg prøver at køre fra hende kort mens hun er i det aflukkede rum. Det skal
jo prøves.
Men ellers er hun faldet næsten helt til. Jeg kan bevæge mig frit nu uden
hun piber eller hele tiden er i hælene på mig. Det er dejligt når også JEG
kan begynde at slappe lidt af. Hun er meget flink til at gøre sig ren
udenfor. Det smutter naturligvis indendørs, men hun ved godt hvad hun skal
når vi går ud.
Jeg er så "heldig" at jeg har bla kontorrengøring og dvs jeg kan tage hende
med mig og det er også meningen med tiden. Det har min gamle hund også været
af og til. Men stadig skal hun jo lære at være alene, da jeg jo ikke kan
have hende med mig altid. Nu ser vi hvordan det går, men der er meget der
skal læres endnu, både af mig og af hunden (som hedder Beauty).

lh

Fra : Leyna

Dato : 07-03-07 09:19

On Tue, 6 Mar 2007 23:09:54 +0100, "RJ" <softlips_sugarbay@yahoo.com>
wrote:

>Jeg hentede "kaffe" 89 gange om dagen i går, de første 81 gange gik hun med
>i køkkenet - men så opdagede hun jeg kom efter 10 sek.

Du får da drukket dig noget kaffe!

>I dag gik jeg så på 1. salen - hun pev de første 2 gange, hvor jeg ventede
>2 - 3 sek. efter der blev ro og så gik ned og lod som ingenting - nu piver
>hun ikke mere når jeg går op.

Oy var ikke ret længe om at finde ud af at forcere trappen, hvilket
rigtigt mange har advaret mig kraftigt imod, men jeg nåede altså ikke
at fange ham hver gang, og i dag ( 5 mdr. gammel) har han slet ingen
problemer med trappen.

>Så håber hun kan være alene med den gamle her om 14 dage....

Det er svært at sige... Jeg ved at Oy ikke er glad for at være alene,
og derfor begrænser jeg hans alenetider, og hvis jeg skal noget
længerevarende får jeg hundesitter på.
Han har det med at lave ulykker når han er alene. Gnaver i
gulvtæpperne og sårn'. I går havde vi så rundet det første døgn uden
nogen form for 'uheld' indendørs, og vi skal så lige til købmanden. Vi
er vel væk i ½ times tid, og da vi kommer hjem har han gjort både
stort og småt på gulvet trods det at han lige havde været ude før vi
gik. Der var dog ikke gnavet noget i stykker.

--
Leyna
http://www.leyna.dk/hvalpe-salg

Fra : RJ

Dato : 08-03-07 11:28

"Leyna"
> [...]
> rigtigt mange har advaret mig kraftigt imod, men jeg nåede altså ikke
> at fange ham hver gang, og i dag ( 5 mdr. gammel) har han slet ingen

Dejligt, mine må ikke selv gå på trappen - indtil videre har hun ikke udvist
interesse for den - men gør hun så kommer der gitter op. Det er udelukkende
af heldbredsmæssige årsager at jeg ikke vil have de selv går på den.

Igår gik jeg fra dem 15 min, ringede til fastnet fra mobilen inden jeg gik -
og der var ingen piv - ja lyttede med lige ind til jeg skulle betale ved
kassen og der var ganske fredeligt da jeg 4 min senere kom ind ad døren.

> [...]
> stort og småt på gulvet trods det at han lige havde været ude før vi
> gik. Der var dog ikke gnavet noget i stykker.

Her er jeg igen heldig Hun er renlig, bare jeg er opmærksom på at tage
hende ud.

Jeg gruer dog for mine skiftende arbejdstider - spekulere faktisk på hvordan
jeg kan få fat på en stabil og troværdig "babysitter"

- Er lidt nevøs for at søge en fremmed med alt hvad man hører om hundetyve -
og kender desværre ingen der går hjemme eller er teenager.

Rikke

Fra : Hm

Dato : 08-03-07 13:12

> [...]
> og der var ingen piv - ja lyttede med lige ind til jeg skulle betale
> ved kassen og der var ganske fredeligt da jeg 4 min senere kom ind ad

Hej
Smart, den havde jeg aldrig fundet ud af.
Hilsen
Hanne

Fra : RJ

Dato : 10-03-07 12:27

> "> Igår gik jeg fra dem 15 min, ringede til fastnet fra mobilen inden jeg
> gik -
>
> Hej
> Smart, den havde jeg aldrig fundet ud af.

Ja nød lærer jo nøgen kvinde etc. *SS*

/Rikke