Alene hjemme
Fra : lh

Dato : 04-03-07 10:37

Hej.

Så er min nye hund allerede ankommet. En sød lille Islandsk Fårehunde hvalp
på 8 uger.
Nu er det mange år siden jeg har haft en hund der skulle lære at være alene.
Min forrige hund havde aldrig problemer med dette, heller ikke som
nyankommet.
Nu ved jeg godt at dette lille nye væsen først lige er kommet hertil i går,
men hun hyler som en ulv (og højt) når jeg går ud. Allerede i dag har jeg
været kørt et kvarter!! Og hun hylede højt da jeg kom hjem.
Jeg ved godt det er tilvænnig og nok bare tiden. Men jeg har naboer og det
høres desværre meget tydeligt udenfor!! Hvad gør man bedst.
Islandske fårehunde er meget sociale og er ikke så glade for at være alene,
og jeg er også kun væk 3-4 timer af gangen hver dag pga arbejde. Og så en
enkelt aften om ugen også. Så den bliver ikke meget overladt til sig selv,
men på den anden side skal den jo lære at være lidt alene hjemme.
Jeg har begrænset dens plads med et par låger, så den har ikke hele huset
frit når jeg ikke er her, er de en fejl? Jeg har gulve der ikke så godt
tåler at blive tisset på uden det bliver tørret op med det samme.
Hun har mad og vand selvfølgelig og tæpper og legetøj. Og så har jeg givet
hende en gammel jakke der lugter af mig. Er der andet man gør for at. Bare
jeg nu går ud og henter brænde, med skraldepose osv står hun og hyler.
Hun vil senere blive aktiveret ved hundetræning når hun er færdigvaccineret.
Gode brugbare råd ønskes? Men der er vel kun ét at gøre.. lukke ørene og så
regne med den vænner sig til at være alene når den også er tryg ved at være
her.

mvh
lh

Fra : Bodil

Dato : 04-03-07 11:27

"lh" <lhmail@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så regne med den vænner sig til at være alene når den også er tryg ved at

Efter min menig er det alt for tidligt at gå fra hunden, lad den først falde
lidt til, en uges tid eller sådan noget.
Dernæst er et kvarter alt forlang tid at starte med 5 min er mere en
rigelig, det gør du bare 10 gange dagligt, dvs spred lidt foder på gulvet
sæt gitter for og gå ud af døren, kom tilbage inden hunden begynder at hyle,
ingen afskedssener ingen hejemkomstsener.
øg tiden ganske langsomt, du skal undgå at hunden hyler, skulle den begynde
at hyle så vent med at gå ind til den er stille.

Fra : Helle Jensen

Dato : 04-03-07 13:19

"Bodil" <bodildc@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> øg tiden ganske langsomt, du skal undgå at hunden hyler, skulle den
> begynde at hyle så vent med at gå ind til den er stille.

Jeg er helt enig med det Bodil skriver her. Det er også en god ide, at gå
fra hvalpen når den er ved at være træt og måske er ved at falde i søvn. Du
kan også træne det ved, at sætte lågen i, mens du er hjemme og så bare være
i et andet rum.

Det vigtigste er små korte intervaller i starten, ja, jeg vil sige bare lige
at gå ud og lukke døren for så at åbne den og komme ind igen. En langsom,
langsom tilvænning giver en tryg hund senere.

Jeg ville ikke satse på metoden med at lukke ørene og håbe på det bedste.
Det lyder for mig, som en sikker vej til alene hjemme problemer.

Men som Bodil også skriver, lad hvalpen vænne sig til sit nye hjem først,
inden du går fra den.

Hilsen
Helle

Fra : Søren LH

Dato : 04-03-07 21:50

"Helle Jensen" <hellejensen@removethis-newmail.dk> skrev i en meddelelse

> Det vigtigste er små korte intervaller i starten, ja, jeg vil sige bare
> lige at gå ud og lukke døren for så at åbne den og komme ind igen.

Nemlig, men du kan rolig træne fra dag ét. Når du lige har trænet lidt at gå
hurtigt ud og komme ind igen, over nogle gange har øget op til måske 1
minut, forøger du tiden med max. 30 % fra gang til gang. Hunden skal hele
tiden være rolig når du kommer tilbage. Hvis den piber eller på anden måde
er urolig når du kommer tilbage, er du gået for hurtigt frem og må gå
tilbage til 50-70% eller noget i den retning.

Held og lykke med din nye hund.

Mvh
Søren

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 04-03-07 11:38

> [...]
> Jeg ved godt det er tilvænnig og nok bare tiden. Men jeg har naboer og det
> høres desværre meget tydeligt udenfor!! Hvad gør man bedst.

Hej Ih

Jeg har også lige fået en ny hvalp, og selv om jeg har haft hunde i mange
år, har jeg alligevel haft glæde af nedenstående link, som jeg fandt i et
tidligere indlæg her i gruppen. Der står mange gode tips, også til alene
hjemme-træning.

Tillykke med hvalpen!

http://www.netdyredoktor.dk/sw18869.asp

Venlig hilsen, Anelise

Fra : lh

Dato : 04-03-07 13:27

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tidligere indlæg her i gruppen. Der står mange gode tips, også til alene

Hej Anelise.
Tak for henvisningen til denne side. Den virker meget brugbar og mange gode
råd.

lh

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-03-07 14:13

A. S. Nielsen wrote:

> [...]
> mange år, har jeg alligevel haft glæde af nedenstående link, som
> jeg fandt i et tidligere indlæg her i gruppen. Der står mange gode

Hej Anelise.

Så har du endelig fået den lille nye sorte pelsbylt hjem Rigtig
hjerteligt tillykke med hende.

Jeg kan tænke mig at Sally er lykkelig for den nye lillesøster nu hvor
hun har måttet savne Molly et stykke tid. Jeg glæder mig til at se nye
billeder af dem begge. Det er godt at du er hjemme om dagen, jeg
synes det er så synd for dem der p.g.a. arbejdet ikke kan være der
hele tiden for deres lille hvalp, det er jo ikke alle der kan få ferie
når de ønsker det.

Jeg håber at det også vil forløbe rigtig godt for lh med hendes lille
hvalp.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 04-03-07 15:12

> [...]
> ønsker det.
>
> Jeg håber at det også vil forløbe rigtig godt for lh med hendes lille

hej Tove
ja, det går faktisk rigtig godt både med Sally og mine fire katte, der
allerede på en uge næsten har vænnet sig til det lille sorte energibundt,
selv om hun endnu ikke har lært, at det er forbudt at gø af mine katte og
bide i Sallys ører.

Hun har sovet i et stort udstillingsbur lige ved siden af min seng de første
5 nætter, hvor jeg har kunnet stikke min hånd ind til hende, når hun har
pebet, og jeg har været ude med hende i haven 2 gange hver nat (dejligt at
høre solsorten begynde at synge ved 03-tiden Men fra i nat har hun sovet
i stuen i sit bur med selskab af Sally og de fire katte. Jeg satte vækkeuret
til kl. 2.30 og kl. 6 for at tage hende ud, og gik så i seng igen og fik en
times søvn mere - og det var tiltrængt.

Idag har hun været hjælpegartner i haven, hvor jeg har fjernet det visne af
dagliljerne og sankt Hans-urten, ligesom hun også var en uvurderlig hjælp,
da fliserne skulle fejes rene for jord. Oven på denne kraftanstrengelse
sover hun nu igen i sit bur.

Du kan se billeder af hende og de andre dyr på

http://picasaweb.google.dk/home

(og du må gerne "hugge" nogle af dem til dit album

Venlig hilsen, Anelise

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 04-03-07 15:15

> [...]
>
> Du kan se billeder af hende og de andre dyr på
>
> http://picasaweb.google.dk/home
>
> (og du må gerne "hugge" nogle af dem til dit album

hej igen Tove
her kommer det rigtige link til albummet:

http://picasaweb.google.dk/Nilleslyst

Anelise

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-03-07 16:13

A. S. Nielsen wrote:

> hej igen Tove
> her kommer det rigtige link til albummet:
>
> http://picasaweb.google.dk/Nilleslyst
>
> Anelise

Hej Anelise.

Årh, nej altså, hvor er hun da bare dejlig. Det er så skønt at se
hende sammen med både Sally og kattene. Man kan se på Sally at hun
nyder sin lillesøster.

Tusind tak for billederne. Jeg må (uden skam) melde, at jeg foreløbig
har "hugget" dem allesammen, for jeg ved simpelthen ikke hvilke jeg
skal vælge. Der er også så mange billeder af misserne jeg ikke har, så
de var også meget velkomne.

Endnu en gang tillykke med Sia Dejligt for dig at du har så
søde dyr at kæle med, dyr er nu altså det bedste i verden