Lovgivning sikkerhedssele
Fra : C.H

Dato : 03-03-07 18:36

Hej Gruppe!

Jeg har via et forum på nettet hørt at der skulle være vedtaget en lov
angående fastspænding af hunde med sele i bil.

Er der nogen af jer, der kender noget til en sådan lovgivning?

Og når vi nu er ved det, så er jeg da også nysgerrig efter at høre, hvordan
I andre har jeres hunde med i bilen? Bruger I sele, kasse, ingenting - og
hvorfor....

Til sidst: Er der mon nogen der ved, hvad der er mest sikkert for hunden?
Fastspændelse i godkendt sele eller transportkasse, der ligeledes er
fastpændt?

Connie

Fra : Søren LH

Dato : 03-03-07 20:42

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Og når vi nu er ved det, så er jeg da også nysgerrig efter at høre,
> hvordan I andre har jeres hunde med i bilen? Bruger I sele, kasse,
> ingenting - og hvorfor....

Jeg har et bur til Vizla. Et ret stort et, hvor hun har god plads, for jeg
har hende nogle gange med på arbejde, hvor hun så ligger i bilen en hel
arbejdsdag (med en luftning i frokostpausen). Buret er mest fordi hun
startede på at spise bilen .

Mvh
Søren

Fra : Kim H.

Dato : 05-03-07 20:44

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har hende nogle gange med på arbejde, hvor hun så ligger i bilen en hel
> arbejdsdag (med en luftning i frokostpausen). Buret er mest fordi hun

Nu kender jeg ikke din arbejdstid, men hvis den er 7½ time pr. dag som ca.
svarer til en 37 timers arbejdsuge (man-fre), hvor mange m2 er det bur på?

Kim

Fra : Søren LH

Dato : 06-03-07 22:45

"Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> svarer til en 37 timers arbejdsuge (man-fre), hvor mange m2 er det bur på?

Et sted mellem en og to. Hvilken arbejdstid svarer det så til?

Fra : Søren LH

Dato : 06-03-07 23:29

> "Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Et sted mellem en og to. Hvilken arbejdstid svarer det så til?

Rettelse: Det er nok nærmere lige under en. Så vidt jeg husker er det 1,1 x
0,8 m.

Fra : Kim H.

Dato : 07-03-07 16:34

> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

En ALT for lang arbejdstid, men en hund i så lille et bur.

Hvis man arbejder 7½ time på en dag, og har hunden i et bur i bilen i denne
tid, og kun lufter den en gang, så svare det til at hunde er lukket inde
alene i 2 * 3 3/4 timer på under 1 m2, det kunne jeg aldrig finde på at byde
en hund.

Kim

Fra : Søren LH

Dato : 07-03-07 18:15

> En ALT for lang arbejdstid, men en hund i så lille et bur.

Hvor står det? Hvem siger det?

> [...]
> inde alene i 2 * 3 3/4 timer på under 1 m2, det kunne jeg aldrig finde på

Jamen det behøver du da heller ikke. Men burets størrelse er underordnet.
Hunden ligger rullet sammen og laver ingenting i den tid, og fylder faktisk
kun det halve af buret ud - hun ligger på tværs nede i den ene ende.

Hvor stort mener du buret skulle være? Og hvad skulle formålet med et større
bur være? Hunden skal da under alle omstændigheder ikke aktivere sig selv i
et bur i en bil.

Min eneste krav til størrelse for buret er at hunden skal have mulighed for
at ligge i forskellige stillinger, også udstrakt, derfor har jeg fået
speciellavet et bur der er større end de normalt er.

Der er da også dage hvor hun går alene hjemme de 9 - 10 timer der er tale
om, men det er faktisk for hundens skyld jeg tager den med på arbejde. Dels
for at den ikke skal være alene så lang tid ad gangen, dels for at jeg kan
tage alle mulige steder hen og lufte eller træne med hende på vej til eller
fra arbejde. Hun får derfor meget mere omfattende miljøtræning og afveksling
end hvis hun skulle gå de samme marker og villaveje hver eneste dag.

Men hvad mener du da er bedre?

Og hvad gør du selv medens du er på arbejde?

PS: En arbejdsdag er 7½ time + frokost + overarbejde, altså mindst 8 timer.

Mvh
Søren

Fra : Hm

Dato : 07-03-07 19:08

Søren skrev bl.a.:
> [...]
>
> Og hvad gør du selv medens du er på arbejde?
>
> PS: En arbejdsdag er 7½ time + frokost + overarbejde, altså mindst 8

Jeg er helt enig, med Søren, jeg har også tit haft mine med i bilen en hel
dag, de har også altid været med i bilen, hvis jeg er ude at handle, til
fest eller lign. mit bur er også spec. lavet så hunden kan ligge udstrakt på
siden, eller side op hvis det er hittet. Hundene elsker det bur.
Hilsen
Hanne

Fra : Kim H.

Dato : 07-03-07 21:35

"Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til fest eller lign. mit bur er også spec. lavet så hunden kan ligge
> udstrakt på siden, eller side op hvis det er hittet. Hundene elsker det

Nu er der forskel på at ta' hunden med ud og handle 1 times eller 1½, og så
at smide den i et bur, vel vidende at den skal opholde sig der i 8 timer.
At påstå hunden elsker at opholde sig i buret i bilen i 8 timer, må stå for
din egen regning, den køber jeg ganske enkelt ikke.

Kim

Fra : Kim H.

Dato : 07-03-07 21:25

> "Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvor står det? Hvem siger det?

Det er min mening,

> [...]
> Hunden ligger rullet sammen og laver ingenting i den tid, og fylder
> faktisk kun det halve af buret ud - hun ligger på tværs nede i den ene

Klart der er jo ikke plads til andet.

> [...]
> til eller fra arbejde. Hun får derfor meget mere omfattende miljøtræning
> og afveksling end hvis hun skulle gå de samme marker og villaveje hver

Nu kan man jo køre ud med hende efter arbejde, det behøver vel ikke gøres på
vejen til eller fra arbejde, og 2 * 4 timer i et bur er ikke en
"miljøtræning" jeg vil byde mine hunde.

> Men hvad mener du da er bedre?

Jeg mener en løbegård er en langt bedre løsning end et bur i en bil, også
selvom det betyder et hunden ikke ser dig i 30 min. midt på dagen.

> Og hvad gør du selv medens du er på arbejde?

Så går hundene hjemme i huset og sammen med min kone som arbejder hjemme,
hvis ikke hun havde gjort det, ville de ha' ophold sig i løbegård, jeg ville
aldrig ta' mine hunde med hvis jeg viste at de skulle opholde sig i bilen så
længe af gangen.

> PS: En arbejdsdag er 7½ time + frokost + overarbejde, altså mindst 8
> timer.

Frokosten brugte du sammen med hunden, og overarbejde er ikke en del af en
normal 37 timers arbejdsuge, men lige meget, over 8 timer gør ikke sagen
bedre.

Kim

Fra : Søren LH

Dato : 07-03-07 21:34

> Det er min mening,

Din måde at fremføre din mening som leksikal sandhed er uklædelig.

> Klart der er jo ikke plads til andet.

Det lyder ikke til du ved så meget om hunde.

> [...]
>
> Jeg mener en løbegård er en langt bedre løsning end et bur i en bil, også
> selvom det betyder et hunden ikke ser dig i 30 min. midt på dagen.

Du har én mening og jeg har en anden. Jeg tror min er rigtig.

Mvh
Søren

Fra : Kim H.

Dato : 07-03-07 22:15

> "Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Din måde at fremføre din mening som leksikal sandhed er uklædelig.

Jeg tillod mig at være uenig, hvilket jeg selvf. før har erfaret ikke falder
i god jord hos dig, men det lever jeg fint med. Jeg finder det mere
uklædeligt, at fordi man er uenig med dig, så bliver man beskyldt for ikke
at vide ret meget om hunde.

Du tror du gør din hund en tjeneste ved at spærre den inde i et lille bur i
en bil i 8 timer, fint nok, jeg kunne bare aldrig finde på det.

> Det lyder ikke til du ved så meget om hunde.

Jeg har bare en anden måde at behandle dem på, og din mening om hvad jeg ved
om hunde, kan jeg ikke bruge til ret meget.

> Du har én mening og jeg har en anden. Jeg tror min er rigtig.

Selvf. gør du det, og jeg tror, den i denne sammenhæng, er forkert.

Kim

Fra : Søren LH

Dato : 08-03-07 05:48

> Jeg tillod mig at være uenig, hvilket jeg selvf. før har erfaret ikke
> falder i god jord hos dig, men det lever jeg fint med.

Det du kom med var ikke en mening, men en belæring til mig i en tråd der
handlede om noget helt andet, og hvor jeg bare ville give et input omkring
hundebur.

> Jeg finder det mere uklædeligt, at fordi man er uenig med dig, så bliver
> man beskyldt for ikke at vide ret meget om hunde.

OK, det kan da være der er noget jeg ikke ved her, men så må du lade mig
høre dit svar på det spørgsmål jeg stillede "Og hvad skulle formålet med et
større bur være?"

> [...]
>
> Jeg har bare en anden måde at behandle dem på, og din mening om hvad jeg
> ved om hunde, kan jeg ikke bruge til ret meget.

Men du mener jeg skal bruge din, siden du tillader dig at belære mig på den
måde.

Fra : Kim H.

Dato : 08-03-07 14:47

> [...]

> handlede om noget helt andet, og hvor jeg bare ville give et input omkring

Hvis man ikke kan tåle at høre andres mening om f.eks. at spærre en stor
hund inde i et lille bur i en bil 8 timer om dagen, så er usernet da ikke
stedet at fortælle om det.

> OK, det kan da være der er noget jeg ikke ved her, men så må du lade mig
> høre dit svar på det spørgsmål jeg stillede "Og hvad skulle formålet med
> et større bur være?"

Det handler ikke om burets størrelse, men om det faktum, at du vælger at
holde din hund i et lille bur i bilen 8 timer, mens du er på arbejde, i
stedet for at lade hunden blive hjemme, hvor den forhåbenlig har mere plads
en 0,8m2 at opholde sig på.

> Men du mener jeg skal bruge din, siden du tillader dig at belære mig på
> den måde.

Det er også lidt sjovt du tager sådan på vej, det tager jeg som udtryk for
at du godt selv kan se det ikke er rigtig godt, men bare ikke vil være ved
det, og det prøver du så at komme udenom med at beskylde mig for ikke at
vide noget om hunde osv.

Jeg stopper her, inden jeg bliver beskyldt for mere, og du får alligevel
ikke overbevist mig om det rimelige i at byde sin hund 8 timer i et lille
bur bag i en bil, mens man er på arbejde.

Jeg vil lige ha´ med, at alt jeg har skrevet, er min egen mening (uklædelig
eller ej), og må ikke forveksles, med "leksikal sandhed", bare så det er på
plads.

Kim

Fra : Søren LH

Dato : 08-03-07 18:13

> [...]
> det, og det prøver du så at komme udenom med at beskylde mig for ikke at

Jeg tager ikke på vej, jeg siger bare at dit første indlægs belærende tone
er uklædelig.

Sålænge du ikke har kommet med en god forklaring på hvad problemet egentlig
er ved at hunden ligger i bilen og mediterer i 2 x 4 timer, kan jeg kun
konkludere at du ikke ved nok om hunde til at belære mig om den slags.

> [...]
>
> Jeg vil lige ha´ med, at alt jeg har skrevet, er min egen mening
> (uklædelig eller ej), og må ikke forveksles, med "leksikal sandhed", bare

OK, fint nok at du har ændret fremfærd på det punkt.

Mvh
Søren>

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-03-07 19:22

Søren LH wrote:

> [...]
> egentlig er ved at hunden ligger i bilen og mediterer i 2 x 4 timer,
> kan jeg kun konkludere at du ikke ved nok om hunde til at belære mig

Jeg synes du skulle lægge dig ud ved siden af den og meditere og se hvad du
siger til at sidde i en godt varm bil (jaja, du har åbnet et vindue, og?).
Tag bare en god bog med og nyd solen, når den titter frem. Husk at tage en
varm hundepels på /inden/ forsøget.

Vend gerne tilbage her, men først når forsøget /er/ udført (en uge!), så du
ved hvad du udsætter din hund for.

--
Per, Esbjerg

Fra : Søren LH

Dato : 10-03-07 19:40

> Jeg synes du skulle lægge dig ud ved siden af den og meditere og se hvad
> du siger til at sidde i en godt varm bil (jaja, du har åbnet et vindue,
> og?).

Hvorfor skal jeg sådan set det?

> Tag bare en god bog med og nyd solen, når den titter frem. Husk at tage en
> varm hundepels på /inden/ forsøget.

Du er åbenbart ikke klar over forskellen på hvordan mennesker og hunde
kommer af med varmen. Mennesker gør det gennem huden, det gør hunde (næsten)
ikke. Derfor er det ikke nogen speciel plage for en hund at være iført pels
i varmt vejr.

> Vend gerne tilbage her, men først når forsøget /er/ udført (en uge!), så
> du ved hvad du udsætter din hund for.

Min hund ligger ikke i en varm bil. I solskinsvejr, og når min kone ikke er
på hospitalet, bliver hun normalt hjemme.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-03-07 22:31

Søren LH wrote:

> [...]
> kommer af med varmen. Mennesker gør det gennem huden, det gør hunde
> (næsten) ikke. Derfor er det ikke nogen speciel plage for en hund at

Gå du ned til hundeklipperen og spørg om en hund kan dø af ikke at blive
klippet i sommerperioden.

> Min hund ligger ikke i en varm bil. I solskinsvejr, og når min kone
> ikke er på hospitalet, bliver hun normalt hjemme.

Normalt? Du ved hvordan vejret bliver, det er måske oven i købet således at
DMI ringer til dig for at høre om der bliver solskin på din parkeringsplads?

Du er for langt ude og det værste er at du ikke fatter det :(
--
Per, Esbjerg

Fra : jopa

Dato : 10-03-07 22:45

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i meddelelsen

> Gå du ned til hundeklipperen og spørg om en hund kan dø af ikke at blive
> klippet i sommerperioden.

Sørens er en schæfer og smider selv vinterfrakken om foråret.

I øvrigt uden at ville blande mig i jeres disputs, så kan jeg da erindre min
tid som hundefører hvor hunden lå i bilen det meste af vagten sommetider.
Jeg var der selvfølgelig også.

Min nuværende schæfer ville vælge bilen fremfor hundegården.
Den er totalt tosset for at komme med i bilen og bliver hellere end gerne
liggende og passe på fars dyt medens jeg ærinder

Om den tager skade af at ligge i en velluftet vogn skal jeg ikke kunne sige.
Ville nok sætte ? tegn ved 30 graders varme og så i solen.
Nu sveder hunde jo gennem tungen og ikke huden.
Men som sagt er ikke ekspert.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Martin Vollert

Dato : 03-03-07 21:10

C.H skrev:
> [...]
>
> Til sidst: Er der mon nogen der ved, hvad der er mest sikkert for hunden?
> Fastspændelse i godkendt sele eller transportkasse, der ligeledes er

Jeg har ikke hørt om det og kan heller ikke finde noget om det i
hundeloven. *_MEN......._*
Folk der køre rundt med deres hund på forsæderne eller den render rundt
løst bag i en St.car er dybt uansvarlige, og burde i mine øjne ha en
bøde eller ligene. I tilfælde af et uheld er man ret sikker på hunden
dør eller at man får den i nakken og selv kommer alvorlig til skade.

Jeg har fået lavet et bur til bilen i galvaniseret 4kant stål profil som
åbner bagud med plexiglas på siderne og bag.
http://www.randersph.dk/Billeder/Diverse%20hold/Diverse%20hold/target14.html

Fordele:
Hunden er begrænset i sin bevægelighed og ramler derfor ikke ret meget
rundt hvis man skal fortage hårde manøvre med bilen eller køre galt.
Samt man kan ha bagklappen åben så den altid kan få luft hvis man er
afsted til konkurrencer eller ligene, samt at ens baggagerum aldrig
bliver fuldstændigt mudderet til hvis hunden er møgbeskidt efter træning.
Ulempe:
Hvis bilen bliver ramt bagfra kan hunden være svær at få ud, og bilens
deformationszoner virker ikke efter hensigten, en af den jeg træner med
fik dog lavet en smart løsning med at man kan pille bagpladen af hans
bur når man vipper bagsæderne frem, og hunden kan komme ud den vej.

--
Hilsen Martin.

http://vollert.dk

Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.

Fra : Hm

Dato : 03-03-07 21:27

Har schæferhunde.
Stort bur hvor hunden kan ligge på siden/stå op.
(køber bil efter buret !!!!)
kunne ikke tænke mig andet, da bagklappen kan stå åben når vejret er godt og
vi er ude at handle !!!!

ang. hvis bilen bliver ramt bagfra, så fik jeg lavet en ekstra låge på
bagsiden, som kan åbnes opad, jeg gik nemlig lige pludselig i panik over
dette, med ikke at kunne få hunden ud.

hilsen
Hanne

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 03-03-07 22:31

> [...]
> Og når vi nu er ved det, så er jeg da også nysgerrig efter at høre,
> hvordan I andre har jeres hunde med i bilen? Bruger I sele, kasse,

vi har et fastmonteret gitter (passer til bilen i specielle beslag i tag og
bund) mellem kabine og bagagerum. jeg ville egentlig helst have et par bure,
men der er bare ikke plads til 3 hunde hvis de skal være i bure.
Jeg er nok mest " in" for sidstnævnte løsning, da hunden ikke kommer til at
blive kastet rundt i bilen i et evt. sammenstød, buret skal selvfølgelig
være spændt fast på en eller anden måde.

mvh. marie
www.photopassion.dk

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-07 09:26

> [...]
> angående fastspænding af hunde med sele i bil.
>
> Er der nogen af jer, der kender noget til en sådan lovgivning?

Hej,
Nej det er ikke vedtaget ved lov om brug af sikkerhedsseler, men det
diskuteres om de skal nedsætte en sådan. Det er i hvertfald hvad jeg hørte i
nyhederne for nogle måneder siden.

> Og når vi nu er ved det, så er jeg da også nysgerrig efter at høre,
> hvordan I andre har jeres hunde med i bilen? Bruger I sele, kasse,
> ingenting - og hvorfor....

I den lille bil (sedan) har min et sædeovertræk og en sikkerhedssele, i min
store bil (stationcar), er der transportbur i god størrelse, fordi jeg
næsten altid har hunden med på arbejde, og skal jeg sidde i traktoren hele
dagen, kommer hun i bilen, og kommer ud og leger med de andre i pausen.

> Til sidst: Er der mon nogen der ved, hvad der er mest sikkert for hunden?
> Fastspændelse i godkendt sele eller transportkasse, der ligeledes er
> fastpændt?

Aner det ikke, men kunne både forestille mig det ene og det andet.. Hvis
hunden er i sikkerhedsele kan den vel også blive ramt af andre genstande
fremfor at være i transportkasse?

> Connie

Hilsen Camilla

Fra : Kim H.

Dato : 05-03-07 21:21

> [...]
> angående fastspænding af hunde med sele i bil.
>
> Er der nogen af jer, der kender noget til en sådan lovgivning?

Det er ingen lov om at hunde skal være spænd fast under kørsel, de må bare
ikke være til gene for føren af bilen, så denne ikke kan føre bilen
forsvarligt og korrekt.
Jeg har somme tider "schæfen" siddende/liggende på gulvet i passagersiden,
når vi køre kortere ture ud for at træne, og for ca. 3 uger siden, blev jeg
stoppet 50m fra vores indkørsel i en "sprit/kørekort" kontrol, mens han sad
der, og det gav ikke anledning til noget, betjenten nævnte ham ikke engang,
selvom han blev lidt overrasket, da han skulle ha' næsen ind af mit vindue
for at lugte om jeg havde drukket Men nu sad hunden også bare og kikkede
på det der foregik, hvis han var sprunget op over mig for at hilse på
betjenten, kan det da godt være jeg havde fået en "seddel" med hjem.

> Og når vi nu er ved det, så er jeg da også nysgerrig efter at høre,
> hvordan I andre har jeres hunde med i bilen? Bruger I sele, kasse,
> ingenting - og hvorfor....

På længere ture ligger han/de bagi (stationcar), der er så et hundegitter
for, så de ikke falder længere end frem til bagsædet, hvis uheldet skulle
være ude. Jeg har bukket et stykke fodstål, som jeg kan sætte mellem bagklap
og bil, så bagsklappen kan stå 5-6 cm. åben og alligevel være aflåst, hvis
hundene skal være alene i bilen mere end 5 min når der er varme i vejret.

> Til sidst: Er der mon nogen der ved, hvad der er mest sikkert for hunden?
> Fastspændelse i godkendt sele eller transportkasse, der ligeledes er
> fastpændt?

Jeg kan forestille mig at en godkendt sele er det mest sikre hvis hunden
bliver placeret på bagsædet, men det er så nok også den mest besværlige
måde.

Kim

Fra : Jesper Lützen

Dato : 06-03-07 10:35

On 3 Mar., 18:36, "C.H" <vax...@hotmail.com> wrote:
> Og når vi nu er ved det, så er jeg da også nysgerrig efter at høre, hvordan
> I andre har jeres hunde med i bilen? Bruger I sele, kasse, ingenting - og
> hvorfor....

I vores gamle bil havde vi hunden siddende på bagsædet med en godkendt
sele. I vores nye bil (st.car) er der lyse sæder, så der er hun
henvist til bagagerummet, hvor vi for en sikkerheds skyld har fået
monteret hundegitter. Hun har en blød kurv at ligge i, når hun er i
bagagerummet, så hun rumsterer ikke rundt, og grundet gitteret bliver
hun aldrig kastet ret langt frem i tilfælde af uheld eller hårde
manøvrer. Desuden er vi meget omhyggelige med at holde bagagerummet så
tomt som muligt når hun er med, så der ikke er risiko for flyvende
genstande...

Venlig hilsen

Jesper Lützen