Tissetrold
Fra : M. Andersen

Dato : 01-03-07 18:21

Hej gruppe

Vi har to yorkier - selvfølgelig de dejligste i verden! Men den lille har
lidt problemer - hun er 2 år og 2 kilo nu og steriliseret. Vi har trænet med
hende og rost med godbidder for tisning udendørs osv.
Hendes lille hjerne kan ikke de ting den store hunds kan, som at dække og
vælte et glas for at få en godbid. Det er ok.
Men nu sker der noget mærkeligt. Min mand rejser en del i sit job og det
sidste halve år har hun mistet renligheden når han er hjemme. Hun laver lige
en lille tår et sted og kommer så og kysser mig helt vildt, mens hun logrer
med halen. Vi har prøvet at "gen"-træne med godbidder og ros, skældud,
skamme ud - men lige fedt går det - intet har nogen virkning.
Det er det største problem.

Men hun er også meget territorial og gør af gæster hun ikke kender godt og
løber efter dem og napper dem i akillessenen. Vældig morsomt fordi hun er så
lille, men udvikler det sig, kan vi jo f.eks. ikke have børn på besøg - de
vil blive skræmt fra vid og sans. Vi kan lukke hende inde i soveværelset så,
men grunden til at jeg nævner det er at der måske er en sammenhæng?

Håber nogen har en idé til tissetrolden...

På forhånd tak

Mette

Fra : pwh

Dato : 02-03-07 06:58

M. Andersen, skrev:

> Men hun er også meget territorial og gør af gæster hun ikke kender
> godt og løber efter dem og napper dem i akillessenen. Vældig morsomt
> fordi hun er så lille,

Morsomt for hvem ???
Utroligt hvad folk lader små pishunde slippe afsted med af unoder,
havde det feks. været en Rottweiler med den slags tendenser var det
blevet stoppet eller hunden aflivet, fatter ikke hvorfor det er sjovt at små
hunde er ulydige. Lån mig den 1 uge og du får en velopdragen hund tilbage.

/Jens (som ikke kan klarer ulydige hunde, uanset størrelsen)

Fra : M. Andersen

Dato : 02-03-07 08:23

Hvis du så hende ville du kunne se det morsomme - ellers tror jeg at jeg har
fejlvurderet dig. Gemmer der sig en dødbider under det ellers hyggelige
ydre?

Mette

Fra : pwh

Dato : 02-03-07 09:03

M. Andersen, skrev:
> Hvis du så hende ville du kunne se det morsomme - ellers tror jeg at
> jeg har fejlvurderet dig. Gemmer der sig en dødbider under det ellers
> hyggelige ydre?

Hvis jeg er en dødbider fordi jeg ikke ser det sjove i at hunde
uden grund bider mennesker, ja så er jeg en dødbider.
Jeg synes faktisk at det er et alvorligt problem den hund har.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 02-03-07 09:44

pwh skriblede bla:

> Hvis jeg er en dødbider fordi jeg ikke ser det sjove i at hunde
> uden grund bider mennesker, ja så er jeg en dødbider.
> Jeg synes faktisk at det er et alvorligt problem den hund har.

Det kan sikkert se ganske morsomt ud med en sådan lille tæppetisser hængene
i haserne men i bund og grund er det vel manglende opdragelse, og hvis
hunden var større var risikoen for aflivelse til stede.
Hvor svært kan det være at få den til at stoppe ?
--
Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : M. Andersen

Dato : 02-03-07 08:26

>Lån mig den 1 uge og du får en velopdragen hund tilbage.<

Nåå ja, det skal selvfølgelig ikke stå uden kommentar - kan du fortælle mig
hvad du vil gøre, for så kan det være at der er noget vi ikke har prøvet -
som virker.

Hun er trænet til kontakt når vi siger hendes navn og hun kommer når vi
kalder. Det er vel en meget god start?! Så hvad kan du, oh mægtige
hundetræner, hjælpe os med?

Mette

Fra : pwh

Dato : 02-03-07 09:01

M. Andersen, skrev:

> Nåå ja, det skal selvfølgelig ikke stå uden kommentar - kan du
> fortælle mig hvad du vil gøre, for så kan det være at der er noget vi
> ikke har prøvet - som virker.

Såmænd ikke så indviklet, sætte mig i respekt.
Det vil jeg tro jeg ville kunne klarer ved at gører det 2-3 gange.

> Hun er trænet til kontakt når vi siger hendes navn og hun kommer når
> vi kalder. Det er vel en meget god start?! Så hvad kan du, oh mægtige
> hundetræner, hjælpe os med?

Ved ikke om jeg kan hjælpe jer, det kan jeg nok ikke,
da det i bund og grund bygger på ens indstilling til en hund.

/Jens

Fra : Eva

Dato : 02-03-07 09:51

> [...]
> hunde er ulydige. Lån mig den 1 uge og du får en velopdragen hund tilbage.
>
> /Jens (som ikke kan klarer ulydige hunde, uanset størrelsen)

Kan kun give dig ret, Jens.
I min tid som postbud kom jeg på et kontor, hvor en af de ansatte medbragte
sådan en lille tæppetisser.
Den hang også i haserne på én, så snart man trådte ind ad døren - til stor
morskab for ejeren, som åbenbart syntes, det så både sødt og sjovt ud
Men jeg fik hurtigt nok af morskaben og gjorde hende klart, at jeg ikke
ville have køteren i benene hver gang, jeg kom med posten.
Den fes ind - men nu blev jeg så udråbt til en person, der ikke kunne lide
hunde!
Det passer ikke, der var flere andre hunde på ruten, som jeg kom udmærket ud
af det med - en af dem fik jeg endda julegave af .
Jeg forstår egenlig ikke, hvorfor nogen er stolte af at have en uopdragen
hund - det er måske morsomt for dem selv, men anstrengende for deres
omgivelser!

Eva (som godt kan lide velopdragne hunde)

Fra : pwh

Dato : 02-03-07 10:45

Eva, skrev:
> Jeg forstår egenlig ikke, hvorfor nogen er stolte af at have en
> uopdragen hund - det er måske morsomt for dem selv, men anstrengende
> for deres omgivelser!

Skal man værer hund, skal man åbenbart sørge for at værer
en lille af slagsen, de kan slippe afsted med adfærd som ville
koste deres store racefæller livet.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 02-03-07 11:22

pwh skriblede bla:

> Skal man værer hund, skal man åbenbart sørge for at værer
> en lille af slagsen, de kan slippe afsted med adfærd som ville
> koste deres store racefæller livet.

Spørgeren efterlyste en løsning på problemet.
Det er jo ikke ønskelig adfærd og som med store hunde gælder vel samme.
Altså lederskab.
Hvis jeg ikke havde afrettet min hund ville den nok også på nuværende
tidspunkt have skambidt et par stykker

Hvis ikke man magter at få denne uønskede adfærd stoppet verbalt på den ene
eller anden måde kunne man måske alliere sig med en person der var god til
at skyde straffespark

--
Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : Hm

Dato : 02-03-07 11:58

Mette skriver bl.a.

>Men hun er også meget territorial og gør af gæster hun >ikke kender godt og
>løber efter dem og napper dem i akillessenen.

Jeg mener ikke det har noget med teritorial at gøre, tværtimod, det at en
hund napper når man vender ryggen til, viser at den usikker, hvis det var
for at beskytte sit teritorrie, ville den forsøge at få fjenden væk "face to
face".
> Vældig morsomt fordi hun er så lille.
************************************

Har nok svært ved at se det morsomme i at en hund går til angreb, og det er
hvad hun gør.

>men udvikler det sig, kan vi jo f.eks. ikke have børn på >besøg - de vil
>blive skræmt fra vid og sans

Der er ingen grund til at vente for at se om det udvikler sig, få det
stoppet eller lad den aldrig komme i nærheden af børn, for det er jo ikke
bare jeres hund de bliver bange for, måske giver det dem en så stor
forskrækkelse, at de vil blive bange for alle hunde.

hilsen
Hanne

Fra : pwh

Dato : 02-03-07 12:01

jopa, skrev:
> pwh skriblede bla:

> Spørgeren efterlyste en løsning på problemet.

Primært på tisseproblemet som jeg læste det,
det har jeg intet bud på hvordan man stopper.
Bideriet burde det ikke værer et problem at stoppe.

> Det er jo ikke ønskelig adfærd og som med store hunde gælder vel
> samme. Altså lederskab.

Det ville jeg også mene, men tit et problem i forhold til små hunde oplever jeg.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 02-03-07 12:14

pwh skriblede bla:

> Det ville jeg også mene, men tit et problem i forhold til små hunde
> oplever jeg.
Min erfaring med små hunde er begrænset men jeg har indtryk af at mange af
dem der har sådanne fejlagtigt mener det er et barn de har eller erstatning
for et sådant.

--
Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : Anette

Dato : 02-03-07 12:55

pwh wrote:
> Primært på tisseproblemet som jeg læste det,
> det har jeg intet bud på hvordan man stopper.
> Bideriet burde det ikke værer et problem at stoppe.

Jeg giver Hanne ret - hunden er usikker/ bange, derfor bider/angriber den
bagfra - og det kan godt hænge sammen med at den er urenlig. Teori: Hun
bliver usikker, når manden med den dybe stemme kommer hjem, tisser på gulvet
af angst og farer hen til mor for at finde tryghed.

Det er IKKE noget rart liv for en hund - uanset størrelse.

Så Mette, du må ud over din lidt pussenussede holdning til din hund, og
hjælpe den af med den angst. Som andre har skrevet:
lederskab,lederskab,lederskab.
Tag den angst fra din hund ved at vise den at den ikke har det store ansvar
for hule og familie, det ansvar som den er så bange for.
Få en træner med ind over eller køb bøger om hundetræning. Jeg tror Jann
Fennels bøger hundelytteren vil være rigtig gode for dig og ikke mindst din
hund.

Held og lykke med hende.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : M. Andersen

Dato : 02-03-07 18:06

Hej Anette

Tak for dit brugbare og seriøse svar - dejligt at få et respektfuldt svar.

Jeg skal prøve at se på den bog du anbefaler, selvfølgelig, men det undrer
mig bare SÅ meget at det er lederskab der er problemet, eftersom lederskab
er noget jeg jævnligt træner med hundene og har gjort fra de var helt små -
vi træner næsten hver dag forskellige ting.
Men det er måske ikke de rigtige øvelser jeg har lavet (vist dem hvor der er
mad, stillet benet ind foran dem, når vi møder andre hunde, gået først ind
af døren osv)
Derfor troede jeg det var territorial-ting, og det undrer mig at det når
Thomas er hjemme, fordi han er hendes yndlingsmenneske - hun er fars pige
110%.

Det må være ham der skal træne med hende så - mon ikke?

Tak for hjælpen

Mette

PS. Som en lille sideoplysning - så havde et af vores nære vennepar en
rottweiler, som også begyndte at angribe gæster hun ikke kendte godt. Med en
rottweiler er det lidt anderledes, men pointen er at parret prøvede alt
indenfor opdragelse og hundepsykologer/trænere - uden held - og Cleo måtte
til sidst aflives - med stor sorg, for når de var alene med hende var hun
verdens dejligste hund.
Min mands fætter oplevede det samme med en bokser.
Og jeg er selvfølgelig pissebange for, at vores hund også er "et barn man
ikke kan nå". Vi kan ikke få børn og hundene er vores "børn" uden at vi
pussenusser i syg stil - det vil derfor være forfærdeligt, hvis det viser
sig at hunden ikke kan trænes til mere social adfærd...

Fra : jopa

Dato : 02-03-07 18:26

M. Andersen skriblede bla:
>Vi kan ikke få børn og hundene er vores "børn" uden
> at vi pussenusser i syg stil - det vil derfor være forfærdeligt, hvis
> det viser sig at hunden ikke kan trænes til mere social adfærd...

Problemet med ulydige hunde er ALDRIG hundens skyld med mindre den er syg.
Grænser skal afstikkes og holdes.

En hund er ikke et barn men et DYR og skal behandles som sådan dvs den er
aller nederst i rangordenen.
Har man hund som erstatning for børn skal det gå galt
Alt for mange mennesker burde have akvariefisk i stedet for hunde, det taler
tallet for aflivninger af sunde hunde for.
Mellem 10 og 15000 om året.

--
Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : C.H

Dato : 02-03-07 19:58

"jopa" <spam@jatak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Alt for mange mennesker burde have akvariefisk i stedet for hunde, det
> taler tallet for aflivninger af sunde hunde for.

Jeg har det lidt svært med det der...

For det vil jo næsten betyde, at man kan beskylde de fleste barnløse par med
hunde at de har den som erstatning for børn....

Vi har ingen børn og har hund. Det er da ikke sikkert, vi havde hund, hvis
vi havde børn, men det faktum gør ikke vores hund mindre til en hund.
Det er også meget muligt at vi kan bruge MEGET mere tid til hunden nu, hvor
vi ingen børn har, end hvis vi havde. Men det betyder heller ikke, at hunden
ikke bliver behandlet som en hund.
Det kan meget vel være, at vi overøser hunden med en masse overskydende
kærlighed fordi vi ikke har børn at overøse den på - men det betyder stadig
ikke, at vi ikke behandler den som en hund...

Helt ærligt, så synes jeg det er irrelevant om man har børn eller ej i den
forbindelse. Der er mange med børn, der behandler hunden som familiens barn
med fire ben, og der er mange uden børn, der har har styr på, at en hund er
en hund og behandler den som sådan....

Sådanne... så fik jeg lige pippet det ud

Connie - hundemor

Fra : jopa

Dato : 02-03-07 20:38

C.H skriblede bla:

> Jeg har det lidt svært med det der...

Nu er det en generel betragtning

> For det vil jo næsten betyde, at man kan beskylde de fleste barnløse
> par med hunde at de har den som erstatning for børn....

Jeg beskylder ingen.
Jeg konstaterer at en masse har hund som substitut for børn.
Igennem mine mange år som hundemand har jeg ikke mødt en problemhund men
masser af problemhundeejere.
Der henrettes over 10.000 sunde raske hunde i DK om året og en stor part af
dem aflives grundet manglende lederskab og dermed uvorne hunde som de ikke
kan styre.

> [...]
> overskydende kærlighed fordi vi ikke har børn at overøse den på - men
> det betyder stadig ikke, at vi ikke behandler den som en hund...

Jeg kender ikke jer og skriver generelt

> Helt ærligt, så synes jeg det er irrelevant om man har børn eller ej
> i den forbindelse.

De værste, har jeg erfaret er faktisk dem uden børn der i stedet for at
opdrage hunden overøser den med kærlighed og ikke sætter grænser.
De opnår tit at få en ulydig og til tider overfor andre mennesker agressiv
hund

> Sådanne... så fik jeg lige pippet det ud

Pip du bare videre
Det vil jeg også have lov til
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 02-03-07 20:47

"C.H" skrev
> [...]
> barn med fire ben, og der er mange uden børn, der har har styr på, at en
> hund er en hund og behandler den som sådan....

Så enig!

- Winnie, uden børn, men med 4 pelsunger

Fra : M. Andersen

Dato : 03-03-07 00:10

Hej Connie

Du behøver ikke føle dig provokeret af dem der har problemer med små hunde -
de er verdensberømt i denne gruppe.
Udtalelser som "de skal ha et los i røven", "folk der lader hunde gøre det
ud for deres børn er syge" og "en lille hund bed min datter og siden har jeg
hadet de små bæster", har et problem, det er ikke os der har det.
Vi - altså min mand og jeg - behandler vores hunde godt og det er jeg sikker
på du også gør med din/e. De sidder ikke med ved bordet og går ikke med tøj
(udover vintertøj, som er fordi de ikke har underuld)
De bliver trænet ligesom alle andre hunde og jeg er faktisk ret sikker på,
at mine hunde er nogle af de mest velopdragne i omgangskredsen. De sitter og
forstår ja og nej (altså lige bortset fra når vi får gæster den lille ikke
kender), jeg kan lægge en godbid lige foran dem uden de rør den og siger vi
stop så stopper de. Det er mere end man kan sige om mange store hunde når de
f.eks. møder andre hunde.

Og udtalelsen om at "en lille hund bed min datter og siden har jeg hadet de
små bæster" er jo typisk for mennesker der er generelt fordømmende (=P) -
det er også dem der siger "Jeg har engang mødt en mand der slog min mor og
lige siden har jeg hadet mænd" eller "Der var en tyrker der stjal min nabos
taske, så nu hader jeg alle tyrkere".

Men de kan nok ikke selv se at det begrænser dem. Det er dog ikke nogen
grund til at du og jeg skal føle os truffet.

Hav en god weekend

Mette

Fra : pwh

Dato : 03-03-07 08:14

M. Andersen, skrev:
> Hej Connie
>
> Du behøver ikke føle dig provokeret af dem der har problemer med små
> hunde - de er verdensberømt i denne gruppe.

Står det nu også så galt til, personligt har jeg kun problemer med hvis
en hund er uopdragen eller agrassiv, jeg holder såmænd meget af små hunde.
Specielt de rigtige miniaturer, som feks en Toy Puddel kan jeg ikke stå for

Tror stadig at Cesar Milan har ret i sin udtalelse om at små hunde ofte
slipper afsted med adfærd som ville koste store hunde livet.
Jeg møder da væsentligt flere agrassive småhunde end agrassive store hunde,
forklaringen på det må da værer at folk tit bare lader stå til med småhunde.
Så at de af den vej måske har fået et lidt dårligt ry efterhånden, men det er jo
som John rigtigt skriver ejerens skyld, og ikke hundens.

> sikker på, at mine hunde er nogle af de mest velopdragne i
> omgangskredsen.

Men den ene bider altså stadig andre mennesker, hvor længe tror
du feks. at mine hunde ville få lov til at overleve med den opførsel.

> Og udtalelsen om at "en lille hund bed min datter og siden har jeg
> hadet de små bæster" er jo typisk for mennesker der er generelt
> fordømmende (=P)

Helt enig, hvis det kun baserer sig på en enkelt episode.

> Men de kan nok ikke selv se at det begrænser dem. Det er dog ikke
> nogen grund til at du og jeg skal føle os truffet.

Tror ikke Connie føler sig specielt truffet, hun her jo en Schæfer og den
hører vel ikke med ind under små hunde.
Hvis det er pgr manglende børn er vi da flere her i gruppen med store
hunde og ingen børn der skulle føle os truffet

/Jens

Fra : C.H

Dato : 03-03-07 13:16

> [...]
> Hvis det er pgr manglende børn er vi da flere her i gruppen med store
> hunde og ingen børn der skulle føle os truffet

Nej, du har ret i, at jeg ikke føler mig truffet Jens - tværtimod synes jeg
også, at ejere af små hunde slipper lidt let henover opdragelsen fordi
skaderne en lille hund forvolder ikke er så store, som dem en ligeså
uopdragen stor hunds skader er. (Og skal da også tages med et gran salt. Min
søster blev som helt lille bidt af en gravhund i ansigtet og det ar er skam
ganske tydeligt nu, 20 år efter)

Alle hunde skal opdrages. Og alle hunde - også skødehunde - skal have lov
til at være hunde.

Connie

Fra : jopa

Dato : 03-03-07 12:22

M. Andersen skriblede bla:
> Det er dog ikke
> nogen grund til at du og jeg skal føle os truffet.

*LOL* hvis ikke du skal føle dig truffet, hvem så ? er det ikke dig der har
en uvoren hund ?
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 03-03-07 13:31

jopa, skrev:
> M. Andersen skriblede bla:
>>
> *LOL* hvis ikke du skal føle dig truffet, hvem så ? er det ikke dig
> der har en uvoren hund ?

Og det er Milo måske ikke

/Jens (med 2 dydsmønsterhunde)

Fra : jopa

Dato : 03-03-07 13:46

pwh skriblede bla:

> Og det er Milo måske ikke

Nej det er han ikke.
Der er forskel på skarp og så dårligt opdraget.
Har man en skarp hund må man være lidt på dupperne.

Har vi gæster er det eneste de risikerer at blive overslikket.
Har vi ubudne gæster risikerer de på eget ansvar

Jeg ville aldrig have en hund der bed folk i haserne.
Det ville jeg stoppe straks.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : C.H

Dato : 03-03-07 13:52

> [...]
> Har vi ubudne gæster risikerer de på eget ansvar
>
> Jeg ville aldrig have en hund der bed folk i haserne.

Det kan jeg godt forstå!!
Det, der nok for alvor er interessant er, hvordan det bliver stoppet. Ja -
lederskab, det kan vi godt blive enige om, men det er et lidt svævende
begreb.
Hvordan ville du i praksis stoppe den lille hund i at hapse i haserne?

(Her i huset ville det sandsynligvis blive stoppet ved at tilbageholde
hunden og sige NEJ, hvergang den forsøgte at lave den uheldige adfærd. Igen
og igen... Indtil det fiser ind.
Måske noget afledning og nogle gode kontaktøvelser ville være gode, hvis
hunden gør det på grund af stress...)

Connie

Fra : jopa

Dato : 03-03-07 14:14

C.H skriblede bla:
> Hvordan ville du i praksis stoppe den lille hund i at hapse i haserne?

Tror den fejlagtigt placerer sig selv forkert i hierakiet, og når den ikke
effektivt bliver sat på plads forstærkes denne følelse.
Jeg ville starte som dig og hvis det ikke hjalp så fat i krapylet hver gang
indtil den fattede det.

For mig er lederskab ikke et svævende begreb.
Jeg tolererer ikke uønsket adfærd, og her er hunden en hund dvs den bliver
behandlet som sådan.
Har vi gæster bliver den afdækket når den har hilst på dem.
Men som sagt vi er så forskellige heldigvis.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 03-03-07 14:08

C.H, skrev:

> [...]
> svævende begreb.
> Hvordan ville du i praksis stoppe den lille hund i at hapse i haserne?

Det er for mig at se stadig lederskabet der har svigtet, når en voksen
hund bevidst bliver ved med en handling som den er blevet forbudt.
Så det er vel noget med at gå tilbage i tiden og reparerer på de punkter
hvor der er blevet svigtet i opdragelsen.

Rent praktisk ville jeg selv tage fat i nakkeskindet på kræet hvis den
ikke holdt op med bideriet med en kommando.
Men tror at mange småhundeejere er lidt berøringsangste overfor
deres hunde, self skal "volden" også stå i forhold til hvad den kan tåle
Men et fast tag i nakkeskindet kombineret med lidt råberi dør de færrreste af.

/Jens

Fra : pwh

Dato : 03-03-07 13:56

jopa, skrev:
> pwh skriblede bla:

> Har vi gæster er det eneste de risikerer at blive overslikket.

Det er sgu da også ulækkert

/Jens

Fra : jopa

Dato : 03-03-07 14:14

pwh skriblede bla:

> Det er sgu da også ulækkert

Jo men knapt så ubehageligt som at blive bidt i haserne
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : M. Andersen

Dato : 03-03-07 22:10

Nej, jeg har ikke en uvoren hund, jeg har et hul i mine evner som
hundeejer - det er sgu ikke hundens skyld at den gør det den gør, den følger
jo blot sine instinkter sådan som hunde gør.
Det er MIG der primært skal lære noget her.

Mette

Fra : jopa

Dato : 03-03-07 22:22

M. Andersen skriblede bla:
> [...]
> følger jo blot sine instinkter sådan som hunde gør.
> Det er MIG der primært skal lære noget her.

Hvem svarer du når du klipper hele indlægget væk.
Prøv at læse dette:
I øvrigt hart du fuldstændig ret med hensyn til lederegenskaber

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Hm

Dato : 03-03-07 22:34

Mette skrev:
>det er sgu ikke hundens skyld at den gør det den gør, >den følger jo blot
>sine instinkter sådan som hunde gør.

hej Mette
Nej, Mette det er ikke naturligt at hunden napper når man vender ryggen til.

Hilsen
Hanne

Fra : M. Andersen

Dato : 04-03-07 12:26

"Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev i en meddelelse

> hej Mette
> Nej, Mette det er ikke naturligt at hunden napper når man vender ryggen
> til.
>
> Hilsen
> Hanne
Jo, hvis det passer at den er usikker på lederskabet, så gør den det den
skal, nemlig vise det ved at overtage. Og det skal vi have pillet ud af den.

Mette

Fra : Hm

Dato : 04-03-07 14:45

">> hej Mette

> Jo, hvis det passer at den er usikker på lederskabet, så gør den det den
> skal, nemlig vise det ved at overtage. Og det skal vi have pillet ud af
> den. Mette

Hej Mette
Nej, Mette det er vi ikke helt enige om, for mgl. lederskab medføre ikke, at
hunden bider når gæster vender ryggen til

Hvor lederskabet mgl. er, at du ikke har fået den til at stoppe denne
uheldige adfærd , helt fra starten, og nu hvor du måske er lidt træt af det,
men stadig syntes det ser sjovt ud, så mangler den konsekvens, at når du
siger, du ikke vil acceptere dette, så skal det ophøre med dette, og den
skal ikke tvivle på, at du mener det.

Det er vigtigt at hunden aldrig er i tvivl om hvor du "er", og hvor dens
plads er i forhold til familien.
Hilsen
Hanne

Fra : M. Andersen

Dato : 04-03-07 22:29

> [...]
> den skal ikke tvivle på, at du mener det.
>
> Det er vigtigt at hunden aldrig er i tvivl om hvor du "er", og hvor dens

Hun gjorde det ikke i starten.

Fra : C.H

Dato : 03-03-07 12:07

"M. Andersen" <mga_ssinjin@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men de kan nok ikke selv se at det begrænser dem. Det er dog ikke nogen
> grund til at du og jeg skal føle os truffet.

Jeg tror vist du svarer den forkerte, Mette... . jeg har ikke deltaget i en
diskussion om små hunde og deres problemer - jeg er gået off topic og har
kommenteret Johns indlæg om hundeejere uden børn....
Jeg føler mig ikke provokeret af nogen her - overhovedet. Det er jo bare
forskellige holdninger til forskellige ting....

Connie - som er lidt forvirret over Mettes indlæg ...

Fra : M. Andersen

Dato : 03-03-07 22:08

Nå...hmmm...ja...øøøh...for at være helt ærlig, så er jeg også forvirret nu.
Men pyt med det.
Jeg er helt enig i at alt for mange små hundes ejere slipper for nemt om ved
træning, netop fordi hundene er små. Men der er jo kun en vej frem - at
foregå med et godt eksempel. Folk griner af mig når jeg siger vi har gået i
DCH med begge hunde, men vi har ikke fortrudt et sekund af det og jeg råder
altid folk til at gøre det. Mht yorkier er det ekstra vigtigt fordi de
ellers vil tage over. Og det er jo måske det der er problemet med vores
mindste - der mangler noget i hendes træning. Og det skal vi råde bod på,
for det er IKKE i orden - men altså stadig ret sjovt at se på. (Hun bider
ikke, "napper" kun, eller markerer).

Mette

Fra : Anette

Dato : 02-03-07 20:11

M. Andersen wrote:
> Men det er måske ikke de rigtige øvelser jeg har lavet (vist dem hvor
> der er mad, stillet benet ind foran dem, når vi møder andre hunde,
> gået først ind af døren osv)

Hej igen Mette
Hvad der er den rigtige øvelse for den ene hund behøver ikke at være rigtig
for den anden. De er jo forskellige de små kræ Prøv at bruge Jann
Fennels metode som den er beskrevet i bogen/bøgerne - det virker, evt sammen
med træning sammen med andre hunde. Det er en blid måde at få hunden til at
forstå at det eneste den skal koncentrere sig om er at være hund og nyde
livet, og derfor trygt kan overlade ansvaret for flokken til sin ejer.
Det tager sin tid, når man har en bange hund, men der kommer små fremskridt
hele tiden, når man har fundet den rigtige metode.

> Det må være ham der skal træne med hende så - mon ikke?

Hvis hun er mest alene mest dig, er det dig der skal træne hende. Hun
beskytter dig overfor din mand, ergo du må vise hende at du kan passe både
på dig selv og på hende.

Og - til din sidebemærkning. Jeg er en stædig kamel når det gælder mine
hunde. Jeg VIL ikke tro på at man ikke kan nå en uvorn hund, med mindre hund
er syg/skør i bøtten. Det største bøvl er - for mig at se - tit at finde ud
af hvorfor hunden reagerer som den gør , og så sætte ind på at arbejde med
netop det.

Vi slås selv med en hanhund der er rædselslagen for andre hunde og har valgt
at have træner/adfærdbehandler med som hjælp. Det tager tid - han er 6 år og
har boet her i 8 mdr; - men vi gør gode fremskridt, så det skal nok komme.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : M. Andersen

Dato : 03-03-07 07:22

Så er

Fennell, Jan
Hundelytteren

bestilt på biblioteket. Jeg vender tilbage med info om resultater, hvis
nogen er interesserede.

Mange tak for hjælpen

Mette

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 04-03-07 18:50

On 4 Mar., 17:59, "Hm" <mish...@hongnet.dk> wrote:
> Hej LH
> syntes at det står ret tydeligt -:)

> Hilsen
> Hanne

Nå kan se du ikke helt kan se hvad jeg mener.

Nå py, det gider jeg ikke diskutere.. Hovedsagen er at hun finder en
løsning

Fortsat god søndag

LN

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-07 14:04

On Thu, 1 Mar 2007 18:20:47 +0100, "M. Andersen"
<mga_ssinjin@yahoo.dk> wrote:

>løber efter dem og napper dem i akillessenen.

Hvis den gjorde det ved mig, så ville den simpelthen få et gevaldigt
los i rø... - så den fik sig en gevaldig forskrækkelse.

Utroligt at du accepterer den slags unoder.

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 02-03-07 22:54

Selv om man ikke har børn behøver man ikke at opdrage
hunden således at den er uudholdelig for andre, det er synd for den for den
skældes ud og bliver usikker og er snart klar til aflivning. Mit barn blev
bidt af en såden lille
satan og siden har jeg ikke kunnet fordrage de små hjerneløse agressorer,
men se min egen schæfertæve med mine 5 børnebørn fra1-7 år de elsker den og
den dem.

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 03-03-07 13:04

On 2 Mar., 22:53, "Stig Rasmussen" <stig.rasmus...@get2net.dk> wrote:
> [...]
> men se min egen schæfertæve med mine 5 børnebørn fra1-7 år de elsker den og

Forstår dig godt - ja sådan har jeg det med Schæfer. S¨dan en er b¨de
jeg og min søster belevt bidt af som barn, og siden har jeg ikke
kunnet fodrage disse dumme langhårede hunde.

Nej vel. Kan du ikke selv høre hvor dumt det er og fordømmende.

Det har jo ikke noget med hundene at gøre men ejerne.

LN

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 03-03-07 20:21

ca 2%af schæfer er langhårede de sidste 20 år er den blevet avlet mindre
agressiv ved alle prøver testes den af dommeren og de agressive sorteres fra
går ikke op.Hvilken hund har du?

Fra : lh

Dato : 03-03-07 20:46

"Stig Rasmussen" <stig.rasmussen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Nej vel. Kan du ikke selv høre hvor dumt det er og fordømmende.
>
> Det har jo ikke noget med hundene at gøre men ejerne.

Nej, men er det ikke totalt fjollet at sige at fordi man kender EN lille
hund, der har bidt, så hader man ALLE små hunde!!!
Der er sgu da lige så mange dårlige ejere til store hunde som der er til de
små.
Og korrekt en hund skal ikke bide om den er lille eller stor, og det skal
dens ejer sørge for ikke sker. Men fordi der er mere focus på en stor hund
når den bider end på de små, er vel fordi at når de bider så laver de stor
skade, en lille hund kan så ikke rigtig nå "andet" end haserne. Men derfor
skal de ikke bide alligevel, helt enig i det.
Jeg kan kun anbefale man går til træning med sin hund om den er stor eller
lille. Træning er ikke kun at hunden skal lære at gå pænt og sit og den
slags. Næh, er det en god hundeklub så lære ejerne også at omgås hundene på
den korrrekte måde.
Hånden på hjertet. Jeg har haft hunde i hele mit liv men først med min 4
hund kom jeg i gang med hundetræningen. Og det var guld værd. Jeg lærte
faktisk først dér rigtig at forstå min hund rigtigt og hvordan jeg
håndterede evt problemer osv.

lh

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 03-03-07 21:16

On 3 Mar., 20:21, "Stig Rasmussen" <stig.rasmus...@get2net.dk> wrote:
> ca 2%af schæfer er langhårede de sidste 20 år er den blevet avlet mindre
> agressiv ved alle prøver testes den af dommeren og de agressive sorteres fra
> går ikke op.Hvilken hund har du?

Prøv at se hvad jeg skrev. Det var ironisk - det var derfor jeg
afsluttede indlægget med at det var fordømmende med sådan en holdning.
Har absolut intet imod Schæfere eller andre racer.

Ingen lige nu desværre. Vi måtte aflive vores elskede Boxer sidste år.
Men Boxer er absolut min race Men kunne godt finde på at have to
forskllige racer, blot Boxeren var repræsenteret.

LN

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 04-03-07 15:47

> [...]
> skal ikke tvivle på, at du mener det.
>
> Det er vigtigt at hunden aldrig er i tvivl om hvor du "er", og hvor dens

Hmm måske jeg ikke helt har læst grundigt nok - mne står der at hunden
bider gæsterne når de vender ryggen til?

LN

Fra : Hm

Dato : 04-03-07 16:09

> [...]
> skal ikke tvivle på, at du mener det.
>
> Det er vigtigt at hunden aldrig er i tvivl om hvor du "er", og hvor dens
**
>Hmm måske jeg ikke helt har læst grundigt nok - mne >står der at hunden
>bider gæsterne når de vender ryggen til?

LN
**
Hej LN
her er et klip fra Mettes første indlæg:

Fra : M. Andersen

Dato : 04-03-07 22:31

Hmm måske jeg ikke helt har læst grundigt nok - mne står der at hunden
bider gæsterne når de vender ryggen til?

LN

Nej, når de kommer ind af døren, gør hun af dem og når de går ind i stuen
løber hun efter dem og "napper" dem i haserne - ikke hårdt, men hun gør det.
Hvis man ikke er vant til hunde er det lidt mærkeligt...

Men under alle omstædigheder har vi venner med børn og de vil blive
forskrækkede over den adfærd + at jeg er bange for at det vil udvikle sig
hvis ikke vi gør noget. Hun har haft adfærden i et par måneder.

Mette

Fra : pwh

Dato : 05-03-07 06:07

M. Andersen, skrev:
> Men under alle omstædigheder har vi venner med børn og de vil blive
> forskrækkede over den adfærd + at jeg er bange for at det vil udvikle
> sig hvis ikke vi gør noget. Hun har haft adfærden i et par måneder.

Du har altså accepteret et par mdr at din hund bider andre mennesker,
tror du har tabt et par stykker herinde.
Den slags tager man da fat i første gang det sker, du har stille og roligt
ladet hende udvikle en meget dårlig vane.
Fatter ikke hvorfor det er så svært at sætte grænser for hunde for
nogle mennesker.

/Jens

Fra : M. Andersen

Dato : 05-03-07 08:43

> [...]
> ladet hende udvikle en meget dårlig vane.
> Fatter ikke hvorfor det er så svært at sætte grænser for hunde for

Jeg har ikke skrevet en eneste gang at hun bider - du fantaserer. Hun
napper, men jeg er bange for at det skal udvikle sig til at hun bider.

Mette

Fra : pwh

Dato : 05-03-07 18:19

M. Andersen, skrev:

> Jeg har ikke skrevet en eneste gang at hun bider - du fantaserer. Hun
> napper, men jeg er bange for at det skal udvikle sig til at hun bider.

Nu er vi vist ovre i ordkløveri
Men jeg skal da huske næste gang nogen spørger om mine
hunde bider, så kan jeg jo berolige dem med at de højst napper

/Jens

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 04-03-07 17:07

On 4 Mar., 16:09, "Hm" <mish...@hongnet.dk> wrote:
> [...]
> løber efter dem og napper dem i akillessenen. Vældig morsomt fordi hun er så

Ok ja det læste det godt - men opfattede det ikke nødvendigvis som
angreb bag fra.

Kan det ikke tænkes den løber mod disse mennesker face to face og ja
at den så har funset ud at at akillessenen er det sted den bedst kan
få fat med sit lille gab

Jeg synes ikke jeg selv umiddelbart udfra det jeg læser kan vurdere om
det er en angst hun eller blot uopdragen hund. Men er enig i lederskab
uanset hvad der er årsag.

LN

Fra : Hm

Dato : 04-03-07 17:59