Hvalp eller voksen?
Fra : Stefanie

Dato : 27-02-07 21:26

Det er ikke lige nu, men på et tidspunkt drømmer jeg om at anskaffe mig en
Chow chow.
Jeg har aldrig haft hund før, men er altså vandt til hunde, igennem familie.

Derfor mit spørgsmål, bør jeg anskaffe mig en hvalp eller en voksen
(omflytnings) hund, når jeg er første gangs hundeejer?

Venligst
Stefanie

Fra : Apollo14 aka Kenneth~

Dato : 27-02-07 21:54

Stefanie skrev:
> [...]
>
> Derfor mit spørgsmål, bør jeg anskaffe mig en hvalp eller en voksen
> (omflytnings) hund, når jeg er første gangs hundeejer?

Nu har jeg haft en Chow for mange år siden, fik ham som 9 måneder
gammel, og han var da renlig, og lystrede rimelig godt. Men skulle jeg
idag have en ny, ville jeg have en hvalp, så jeg selv kunne præge den,
men der er rigtig meget arbejde i en Chow-Chow, jeg redte min 3 gange om
ugen, med en stor omgang i wekkenden. De fleste Chower, har tendens til
allergi over for lopper, så giv den gerne et fed hvidløg i maden engang
imellem. Gik dog ikke på udstilling med ham, da hans tænder var kastet
ind med et møjgreb, men som en dommer sagde, han var rigtig flot ud af til.

Og skal i have en Chow, så sørg for at tjekke tænder og hale, der er
desværre en del med skæv hale(ligner en grisehale), spidsen skal hvile
på ryggen af den.

Fra : Stefanie

Dato : 27-02-07 22:28

> [...]
> rigtig meget arbejde i en Chow-Chow, jeg redte min 3 gange om ugen, med en

Var det så en langhåret Chow? Fordi min mors veninde har en korthåret, og
den reder hun slet ikke så tit.

Ellers andre erfaringer jeg bør vide omkring en Chow chow?

Jeg er klar over at en Chow chow (eller hunde generelt) kræver tid i forhold
til aktivering osv.

Venligst
Stefanie

Fra : Apollo14 aka Kenneth~

Dato : 27-02-07 22:43

Stefanie skrev:

> [...]
>
> Ellers andre erfaringer jeg bør vide omkring en Chow chow?
>
> Jeg er klar over at en Chow chow (eller hunde generelt) kræver tid i forhold

Hej Stefanie, ja den var langhåret, en rigtig bamsebjørn, og meget
børneglad, det er også sjældent en chow er det, ham her fandt sig i at
mine børn kravlede rundt på ham, og brugte ham som gåvogn. En chow chow
skal aktiveres, men de langhåret er ikke meget værd om sommeren, det er
et helvede, har i perioder måtte køle ham ned, da han ikke kunne være
nogle steder, uden af koge over, han har haft hedeslag en del gange, og
var kun til læge den første gang, mens resten blev klaret over
telefonen. Og skal jeg vælge imellem en kort- eller langhåret, så bliver
det en langhåret. Men lad endelig vær med at tage en tæve, de kan være
meget dominerende, hvorimod hanen er mere rolig. Ved ikke om de
korthåret har nogle problemer, men de langhåret, har problemer med
øjnene, og nogle skal opereres, så husk at rens omkring øjnene rimelig tit.

Fra : pwh

Dato : 27-02-07 23:08

Stefanie, skrev:

> Var det så en langhåret Chow? Fordi min mors veninde har en
> korthåret, og den reder hun slet ikke så tit.
>
> Ellers andre erfaringer jeg bør vide omkring en Chow chow?

Bare af nysgerrighed, hvorfor lige en Chow ???

/Jens

Fra : Stefanie

Dato : 28-02-07 08:36

> Bare af nysgerrighed, hvorfor lige en Chow ???

Fordi det jeg kender til en Chow chow, både som jeg har læst mig til, og som
jeg kender igennem min mors veninde (og hendes Chow) virker det som en hund
for mig.
Temperamentsmæssigt, størrelsesmæssigt og sådan.

Venligst
Stefanie

Fra : pwh

Dato : 27-02-07 21:55

Stefanie, skrev:
> [...]
> Derfor mit spørgsmål, bør jeg anskaffe mig en hvalp eller en voksen
> (omflytnings) hund, når jeg er første gangs hundeejer?

Mit råd vil værer en hvalp.
Især hvis du er første gangs hundeejer, da en genbrugshund
kan stille krav til at man har noget hundeerfaring.

En hvalp er mere "lige ud af landevejen" hvis du sætter dig
ind i det grundlæggende først, "problemerne" er mere forudsigelige
(lydighed, renlighed, ect) end at du skal til at reparerer på andres evnt.
dårlige opdragelse/socaliceringen af en genbrugshund.

Fordelen for dig med en hvalp er også at den bliver præget på
dig fra start af, og lærer hvad du accepterer og ikke accepterer.
Al respekt for dem der tager genbrugshunde, men jeg har set for
mange negative eksempler på det til at jeg selv vil gører det.

Som det sidste mener jeg også at man snyder sig selv for en oplevelse
ved ikke at have fået hunden fra spæd af, det giver altså et eller andet
at man selv har opflasket sådan en lille størrelse

/Jens (som har opfostret 2 hvalpe med succes indtil videre)

Fra : Anette

Dato : 27-02-07 22:50

pwh wrote:
> Mit råd vil værer en hvalp.
> Især hvis du er første gangs hundeejer, da en genbrugshund
> kan stille krav til at man har noget hundeerfaring.

Enig.
Til trods for at jeg selv har 3 genbrugshunde
Med hvalp ved du hvad du får og du ved du skal starte fra bunden af med alt,
hvad du synes den skal lære, for at du og hunden kan få et godt liv sammen.

Med en genbrugshund ved man aldrig hvad man får. Internater og formidlere
f.eks fra racehundeklubberne, kender sjældent ret meget til hunden.
De tidligere ejer oplyser kun meget meget sjældent hele grunden til at de
vil af med hunden. Den "pludseligt opståede allergi overfor hunden" kan
sagtens dække over at hunden f.eks er angstaggressiv ( bider andre hunde
eller mennesker) og familien reelt ikke ved / ikke gider få den nødvendige
proff. hjælp og viden for at træne det ud af hunden. Det opdager man så
først nogle måneder senere og når hunden er faldet til og begynder at vise
sin sande natur.

F.eks da vi købte Philana var hun 5 mdr. Vi hentede hende hos familien der
havde hende, og havde besøgt hende flere gange. De oplyste at de ville af
med hende fordi hun var voldsom især overfor familiens små børn ( 2 + 3
årige). At hun havde fundet ud af at det var sjovt at hoppe op ad de små
størrelser og vælte dem, så børnene var bange for Philana., men derudover
var hun en halvstor hvalp, en PON på godt og ondt. Okay - tænkte vi, det kan
vi da godt leve med, her er ingen små børn og vi er vant til hyperenergiske
hyrdehunde - så "det lille fjols" kunne bare komme an, kunne hun
Men det var ikke det der var i vejen.
Philana tog sig nogle voldsomme stresseture hver eneste aften hvor hun
splintrede rundt, knurrede og bed os i hænder og bukseben, ødelagde alt hvad
hun kunne nå ( planter , bøger, puder, alt hvad hun kunne nå på borde og i
vindueskarme), gøede og så totalt vild/vanvittig ud i øjnene. Det stod på
1½ - 2 hæsblæsende timer hver eneste aften, fra hun havde boet her en måneds
tid.
ØØøhhh hvad sker der lige her?
Da vi kontaktede hendes tidligere familie kom det så: "Nååh, ja det var jo
også det vi mente. Det skulle vi nok have fortalt noget mere om, men så
ville I jo nok ikke have hende.".
Vores hundeerfaring slog ikke til - vi fik træner og adfærdsbehandler med
ind over - og hun er en skøn hund i dag. Den hele historie kan læses på
hjemmesiden.

Men ooj hvor ville vi gerne have haft de rigtige, fuldstændige oplysninger,
så vi kunne have grebet hende rigtig an fra starten.
Havde hun været vores første hund, var hun nok blevet aflivet.

Derfor, Stephanie, få dig en skøn hvalp, giv dig al den tid der skal til for
at finde den helt rigtige hvalp der lige passer i temperament til dig. Brug
tid på at lære hvordan man træner/opdrager en hund, hvad der skal til for at
den trives....og nyyyydd hvalpetiden. Det varer så kort

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Leyna

Dato : 27-02-07 23:52

On Tue, 27 Feb 2007 21:25:55 +0100, "Stefanie" <ingenmail@nejtak.dk>
wrote:

>Derfor mit spørgsmål, bør jeg anskaffe mig en hvalp eller en voksen
>(omflytnings) hund, når jeg er første gangs hundeejer?

Jeg tror meget at det er et temperaments spørgsmål. Min første hund
var en genbrugshund... faktisk et arvestykke. Hende var jeg vildt glad
for, og trods det at hun var blevet temmelig misrøgtet, så havde hun
ikke de store unoder. Hun var MIN hund 200%, og skulle jeg have hende
passet, så lå hun altid ved døren og ventede på at jeg kom tilbage.
Ikke sådan at forstå at hun slet ikke ville snakke med andre, men der
var bare ingen der duede som erstatning. Hun spiste og drak og lod sig
klappe, men det var moar hun ville sidde på skødet af.

Vaks var så min første hvalp, og det var en noget større udfordring.
Jeg syntes virkelig det var træls med alt det han skulle lære, og med
alle de "uheld" på gulvet, for slet ikke at snakke om de itu-gnavede
ting.
På den anden side har jeg et helt specielt nært og tæt forhold til
Vaks. Vi forstår ligesom hinanden, og da hvalpetiden var overstået
faldt han til ro, og i dag (han bliver 5 år til sommer) er han bare
verdens dejligste hund.

Hvis jeg skulle have hund i dag ville jeg nok vælge en genbrugshund.
Jeg er god til de hunde som har haft en svær opvækst, mens jeg har
svært ved at følge med en hvalps energiniveau. Lige pt. har jeg Oy
(som er Vaks' søn), og han er så fuld af krudt at jeg ikke kan
beskrive det... og så er han stadigvæk ikke helt renlig (5 mdr.
gammel). Renlighedstræningen ville jeg gerne springe over, men på den
anden side er det virkelig en sejr når det endelig lykkes.

Ved ikke om det hjalp noget som helst...
Jeg synes du skal gøre det du selv føler mest for.

--
Leyna
http://www.leyna.dk/hvalpe-salg