Alger
Fra : Kaj Larsen

Dato : 03-03-07 00:26

Hej

Er klorin egnet til at fjerne alger på en campingvogn? Hvis ikke, hvad kan
så anbefales?

På forhånd tak.

Mvh. Kaj

Fra : kim jensen

Dato : 03-03-07 08:02

Brug ikke Klorin. I dit lokale byggemarkedet kan man købe noget algefjerner,
som plejer at være ret effektivt.

Der er også et professionelt middel som hedder A-Fri. Jeg har jeg aldrig set
det i håndkøb. Men det er utroligt effektivt, ikke bare til Alger men også
til Mos i græsplænen.

Det skal lige oplyses at jeg ikke har nogen intresser i at omtale midlet
positivt.

mvh Kim

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 03-03-07 08:45

"kim jensen" <mail@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> set det i håndkøb. Men det er utroligt effektivt, ikke bare til Alger men

Køb en flaske algerens hos din campingforhandler. Der findes et produkt fra
Ren Fritid og et fra DTC. Begge dele kan bruges både på vogn og telt. Hvis
det bruges på telt, skal det imprægnesres bagefter.

Men enig; Brug hverken klorin, ajax eller andre skrappe husholdnibgsmidler.
Det skader overfladen på din vogn.

/Flemming U

Fra : Sten Bo

Dato : 03-03-07 09:54

"Flemming Udbjørg" <flemming@udbjorg.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men enig; Brug hverken klorin, ajax eller andre skrappe
> husholdnibgsmidler. Det skader overfladen på din vogn.

Man kan også bruge Rodalon, Jeg så i går, at Netto lige nu har det i
spotvarene, men ku ikke se prisen, og glemte, at jeg også skal ha et par
flasker til forårsklargøringen.
Hvis der er 2 styrker, inde ude, skal i ta den udendørs, samme sag, men i
dobbelt konsentration uden at være dobbelt så dyrt.

Og så en anden mere permanent løsning?
http://aegismicrobeshield.com/index.php

Som Adria er begyndt med til senge og hynder.

fra Adrias Brochure
http://www.hilmarscamping.dk/Brochure/Adria_Carvan_2005.pdf

13. AEGIS tekstil overfladebeskyttelse.
AEGIS MIKROBE SHIELDT er en ny overfladebeskyttelse til madrasser.
Beskyttelsen er effektiv mod
bakterier, alger og husstøvmider, der kan forårsager både lugt og i værre
tilfælde, sygdom.
Mikroorganismerne findes i ethvert hjem - men de må aldrig få overtaget.
Beskyttelsen er unik, fordi den er langtidsholdbar også selv om madrassen
bliver vasken. Madrassens
overflade-beskyttelse har antimikroorganisme effekt og er aktiv over for
mikroorganismerne. Når disse
kommer i direkte berøring med overflademembranen, angriber den øjeblikkeligt
deres celler.
Overfladebeskyttelsen, der altid holder madrassen frisk, er både bruger og
miljøvenlig. Således angriber
den ikke huden. AEGIS beskyttelsen frembringer heller ikke allergiske
reaktioner, da det er baseret på
molekyler, der opfylder EKO-TEX normer. Antimikroorganisme effekten varer
evigt, hvis madrassen
vedligeholdes uden, at den bliver beskadiget. AEGIS Microbe ShieldT er et
beskyttet varemærke.

Men bemærk fra ægis side, at det også kan bruges som permanent algedræber på
taget!

Hvor der også står; "Home users", hvilket jeg tolker til, at det kan købes
af private. I USA ! Men ser også det findes i Europa.

Det kunne være rigtig spændende hvis det duer på vores telte og i det hele
taget alle steder i campinglivet hvor der er fare for "snask" og "uhyrer",
som produktet netop anprises for at kunne forhindre.

Hvis det virker kan det spare campisterne en masse arbejde, ærgrelser og
penge.

Her lidt brainstorming: Ud over til det indlysende.

Hvis det er helt ugiftigt når det er "hærdet". Permanet fikseret. Så kunne
man måske bruge det i vandsystemet, altså gi det en enkelt "overflade"
behandling. Tank og slanger, lade det tørre ( hvordan, varm "tryk" luft) og
man har derefter et permanet rent system der måske endda virker
vandrensende! Ja frøer og salamandre overlever vel, men vi er formentlig ae
med den slimede (for det meste ugiftige) belægning i systemet.

Hvem prøver?
Nogen der har mod på at dyrke det lidt. Er det til noget? .

(Eller hvad med afløbet. Det siges at være en pestilens nogle steder.
Her kan man måske med fordel først få teflon behandlede (vaske) toilet og
rør. Så i tv at der er en Dansk virksomhed der teflon overflade behandler
sanitet til instituttioner hoteller og andre offentlige brugere, så
rengøringen lettes.

http://aegismicrobeshield.com/index.php

Med venlig hilsen

Sten