KNAUS importør vs. parallelimport
Fra : b. james

Dato : 26-02-07 18:18

Hej NG.

Jeg er den stolte ejer af en ny Knaus Südwind campingvogn, som jeg har købt
og hentet i Tyskland. Det er en super fed vogn som jeg er meget glad for.

I forbindelse med købet har jeg gjort mig nogle erfaringer med den danske
importør, Per Dubienko, som jeg gerne vil dele med jer. Formålet med dette
indlæg er ikke at hænge ham ud, selv om det vil lyde sådan (han har pisset
mig godt og grundigt af, så jeg kan nok ikke skjule min irritation.). Mit
formål er at se hvordan I forholder jer til en række spørgsmål om
parallelimport, og importørers rolle i dette. Selv om jeg vil forsøge at
holde mig objektiv og nøgtern, formoder jeg at mit indlæg ville have været
bortcensureret i div. andre forums.J

I forbindelse med handelen, kontaktede jeg 31-10 KNAUS SCANDINAVIA, og
snakkede med indehaveren Per Dubienko (hvis slogan er "Husk, glem ikke at
være glad!").

Jeg ville høre om han, mod betaling, ville hjælpe mig med en typeattest, som
ville kunne hjælpe papirgangen med at få vognen indregistreret. Jeg havde
selvfølgeligt ikke forventet at han ville blive lykkelig, men måske at han
kunne se fordelen i at han trods alt vil have mulighed for at tjene lidt på
min handel.

Men jeg blev skuffet. Magen til sur personlighed skal man lede længe
efter... Han blev direkte grov, og sagde at han på ingen måde kan støtte en
så asocial indstilling som jeg har. Han sagde, at jeg skulle tænke på de
forhandlere som nu ikke tjener penge på den handel. De har også børn, og
familie som skal forsøges, og om jeg kunne acceptere at de skulle gå fra hus
og hjem.?. Ligesom jeg nu også undgår at betale moms som jo går til
sygehuse, veje og skoler, som jeg jo sikkert gerne vil benytte mig af. Så
efter hans mening var det ikke et spørgsmål om penge. Faktisk ville han
betragte en betaling som "judaspenge".

Efter denne lange svada spurgte han hvad jeg var villig til at betale. Jeg
sagde 2.000-2.500. Han grinede og sagde at han ville have mindst 10.000!!!!
Så "judaspenge" er altså gode nok, hvis der er nok af dem. J

Jeg sagde at på den måde skulle jeg nok få vognen indregistreret i DK uden
hans hjælp, hvilket medført at han sluttede samtalen af med en regulær
trussel. Han sagde at han nok skulle finde ud af hvad det var for en vogn
jeg har købt. Og når han gjorde det ville han "sætte et rødt mærke ud for
den" - som vil sikre at den bliver svær at sælge videre, og aldrig vil blive
handlet hos en KNAUS-forhandler... Ligeledes kunne jeg heller ikke forvente
nogen som helst støtte ifm. service og evt. reklamationer.

Her falder kæden efter min mening helt af. Man kan have hvilken som helst
holdning til markedskræfterne man vil. Men de er nu en gang sådan at
kunderne søger hen hvor produkterne er billigst. Hans holdning afspejler
efter min mening en uhensigtsmæssig protektionisme af sin egen forretning,
som i sidste ende vil være til skade for branchen, eller i hvert fald sin
egen forretning! I stedet burde han forholde sig til at der er op til
30-40.000 at spare ved at købe vognen i Tyskland (meget mere end
momsforskellen), og enten tilrette sin prispolitik herefter, eller tilbyde
noget andet i stedet for.

Ovennævnte behandling, og trussel om svigt ifm. garanti, og fælles
udelukkelse fra KNAUS-forhandlere har jeg selvfølgeligt nævnt for den tyske
forhandler, som var meget uforstående over for det. Han sagde at der er
Europagaranti på vognen, og den danske forhandler derfor ikke kan kommer
uden om at skulle overholde garantien. Så hvis jeg skulle få brug for
garantien, må det jo være noget retten må tage stilling til.

Jeg syntes ovenstående stiller en række spørgsmål:

-Er det umoralsk at købe CV i Tyskland? Over for forhandleren? Over for
samfundet?

-Hvordan bør forhandler/importører forholde sig til parallelimport?

-Kan forhandleren nægte at yde garanti, når KNAUS tilbyder "Europagaranti"?

Min konklusion:

Jeg har gjort min egen stilling klar ift. disse spørgsmål, som vist kan
udledes af min tekst.

Per Dubienko's behandling har medført at jeg er ved at skrive en "manual"
for indførsel af campingvogn, købt i Tyskland, som jeg senere vil udgive her
i NG'en. Så er det op til folk selv hvor de vil købe deres vogn.

Mvh.

Thomas

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-02-07 19:44

b. james wrote:

> [...]
> betale. Jeg sagde 2.000-2.500. Han grinede og sagde at han ville have
> mindst 10.000!!!! Så "judaspenge" er altså gode nok, hvis der er nok

Jeg indførte en Knaus i 97. Dengang ville Djubjenko også have en formue for
en typeattest, så jeg købte den hos forhandleren i Tyskland til langt under
den danske pris, og iøvrigt uden problemer.

--
Per, Esbjerg
Ski sælges med bæretaske, størrelse passer til 175-180 cm person, kr. 500

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 26-02-07 19:59

Hej B.James (Thomas)

Jeg vil ikke direkte tage stilling til din lille kontrovers med Hr.
Dubienko.

Men da du stiller lidt meget relevante spørgsmål , kan jeg undlade at
kommentere et par stykker :
1-
Du skriver noget om Europa garanti. JA - men hvis alle køber Vogn i Tyskland
, så må du jo forvente at der til sidst ikke findes en Dansk
forhandler/Autoriseret Værksted og derfor må du slæbe vognen enten til
Sverige eller Tyskland for at få Garanti reklamationer udført?
2-
[...]
2.A
30-40 ? Hvor har du de tal fra - det må du uddybe?
Ved at der er Moms forskel på 6% -Men hvor kommer resten fra ?
Jeg tror ikke at der sker ret meget med de Danske priser, da der stadig skal
betales udgifter til mange ting(Og der er ikke mange der arbejder billigere
i dag end de tidligere har gjort).
3-
Europa garanti ? -Jeg tor nok det er sådan at det er importøren der
godkender Garantireklamationerne(så i dit tilfælde vil det være den tyske
"importør") og her skal den danske knaus forhandler først have godkendt
reklamationen. - Og det skulle ikke undre mig om forhandlerne ikke tjener
ret meget på disse rep`s
4-
Parallel import er vel ikke andet end en fordel for køber , men kan senere
vise sig at blive en "bagdel" , da man f.eks. som importør formodentlig kan
få aftlaer i stand med fabrikken om salg over landgrænser (D.v.s.
garantiforpligtigelser, særlige betingelser ved "udenlandske" vogne m.m.)
Så jeg tror ikke du vil få en forhandler/importør til at forholde sig
positivt til parallel import?
5-
Om det er umoralsk at købe Cv i Tyskland? - tjae
Det danske Skattevæsen har jo accepteret salg af vogne fra Tyskland til DK
under specielle forudsætninger, Og der er jo mange der sparer penge ved køb
af f.eks. brugte biler og Campingvogne i Tyskland -MEN der er jo også en del
ulemper (ved biler f.eks. afgiftfastsættelsen , ved CV er der jo f.eks. det
med 50Mbar gastryk)
6-
Prøv hvis du laver en "koge" bog for tysklands handler at være objektiv -
d.v.s. vær sikker på at det er fuldstændig samme vogn du sammenligner med
udstyr,o.s.v.(f.eks.ved jeg at tyske vogne havde skum madrasser i senge ,
hvor dem i Dk havde Spring madrasser)-
Desuden er der jo som du selv har stødt på Type attest + registreringspapir
+ nummerplade + transport + leveringsomkostninger + ???

God fornøjelse med projektet.

Fra en der formodentlig køber sin Knaus i DK
Kim

Fra : b. james

Dato : 26-02-07 20:15

> [...]
> skal betales udgifter til mange ting(Og der er ikke mange der arbejder
> billigere i dag end de tidligere har gjort).

Tja. Jeg kan kun forholde mit til at jeg faktisk sparede i den
størrelsesorden for min vogn (inkl. fortelt, og ift. vejl. udsalgspris). Jeg
tror det er hele humlen i min "sag". Der er mere konkurrence hos
forhandlerne i Tyskland, hvorfor prisen er presset i bund. Det er derfor
ikke "kun" momsen. Hvis vi kun snakkede 6% i forskel ville jeg heller ikke
røre det med en ildtang!

> [...]
> "importør") og her skal den danske knaus forhandler først have godkendt
> reklamationen. - Og det skulle ikke undre mig om forhandlerne ikke tjener

Jeg gad godt vide hvordan det rent faktisk er skruet sammen!

> [...]
> køb af f.eks. brugte biler og Campingvogne i Tyskland -MEN der er jo også
> en del ulemper (ved biler f.eks. afgiftfastsættelsen , ved CV er der jo

Nye vogne har samme gastryk som i DK. Jeg har dobblettjekket udstyrslisten
med min vogn og en DK-udgave af sammen, og har ikke fundet anden forskel end
at manualen er på tysk, og at der skal en anden studs i ved gashanen! Selv
div. klistermærker mv. kommer i DK-version!

> [...]
> Desuden er der jo som du selv har stødt på Type attest +
> registreringspapir + nummerplade + transport + leveringsomkostninger + ???

Se ovenfor + ja, der er noget arbejde omkring indføring, men ikke mere end
det kan ordnes i rimelig tid. Når regnskabet gøres op har jeg hvert fald
haft en rimelig timeløn.

> Fra en der formodentlig køber sin Knaus i DK

Jeg syntes klart Knaus har de fedeste vogne, og støtter bestemt gerne de
danske KNAUS-forhandlere... Men forskellen er bare for stor.

/Thomas

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 26-02-07 21:09

Emnet Europagaranti har været drøftet en del gange, og det ser ud til, at
det ofte bliver misforstået - og måske direkte misbrugt af nogle tyske
forhandlere.

Europagarantien er ikke en garanti for, at du kan få alle slags
garantieparationer udført gratis i f.eks. Danmark eller ude i andre
europæiske lande.

Det er en slags "kør-videre" garanti, som betyder, at hvis du under ferie
(uden for dit bobælsland) får et problem med din vogn, som kræver en her-og
nu-reparation, så træder denne garanti til, og sikrer, at du her-og nu får
din vogn repareret under garantien, hvis det i øvrigt er en sag, der vil
være dækket under garantien.

Men denne garanti dækker ikke alle andre former for garantiskader, der skal
udbedres. Betegnelsen Europagaranti skal derfor tages med et gran salt - men
det er selvfølgelig smart af den tyske forhandler at hævde, at du kan få din
vogn behandlet under garantien i DK.

Importørerne af flere vogne har kommenteret de forskellige opfattelser af
Europagarantien flere gange, vist nok både på campingferie.dk og på
campingdnamrk.dk og vist så galt også på DCU. Og jeg tror også at der har
været en artikel om emnet i DCUs blad.

Men...derfor kan det da væe en fin handel, hvis du bor, så de nemt kan
smutte til Tyskland, hvis er skulel være brug for garantien.

Og hr. Dubienko kan man jo ikke kommentere

/Flemming U

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 26-02-07 22:10

Hej Flemming
Super skrevet.
Men vi kan vel heller ikke komme uden om at der nu er etableret en del
"danske" forhandlere lige syd for grænsen for at tage kampen op mod de Tyske
forhandlere.Gad vide om ikke det er mere sikkert at købe igennem disse - da
flere af dem jo typisk har værksteder både i Tyskland & Danmark?
Kim

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-02-07 07:14

Kim Bonnesen wrote:
> [...]
> de Tyske forhandlere.Gad vide om ikke det er mere sikkert at købe
> igennem disse - da flere af dem jo typisk har værksteder både i

Du sparer ikke ret mange procent ved at købe igennem en dansk forhandler. De
skyder sig ind under at skulle betale et beløb til det tyske selskab, hvor
handlen skal finde sted samt transportomkostninger fra forhandleren til
grænsen. På messen i Herning så jeg besparelser på 1.000 kr. på en 100.000
kr´s vogn og lidt mere på de dyrere vogne.

De danske forhandlere gør formentlig dette for at flytte opmærksomheden fra
køb hos en tysk forhandler til at det ikke kan betale sig at købe i
Tyskland.

Fra : SB

Dato : 26-02-07 20:25

"Kim Bonnesen" <bonnesen.kim@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> skal betales udgifter til mange ting(Og der er ikke mange der arbejder
> billigere i dag end de tidligere har gjort).

en ny kanus azur 580 UE koster i tyskland små 17.900 tyske penge, omregnet
med x 7,5 er det 134.200 kr
en ny knaus azur 580 UE koster i danmark små 170.000 kr, træk du de to tal
fra hinanden,
og hvis du gør det rigtig har du en besparelse på mere end 35.000 kr.

- bare et eksempel -

Søren

Fra : Torben Hartung

Dato : 26-02-07 20:54

"Kim Bonnesen" <bonnesen.kim@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil ikke direkte tage stilling til din lille kontrovers med Hr.
> Dubienko.

Nej det forstås - du kan jo møde ham i din fritidsbeskæftigelse ))

> Men da du stiller lidt meget relevante spørgsmål , kan jeg undlade at
> kommentere et par stykker :
>
> Fra en der formodentlig køber sin Knaus i DK

....... du skylder nok at fortælle hvad du laver i din fritid hos ALPH
Camping ApS. i Hedehusene. Ikke at det er forkert - men måske det farver
brillerne lidt )

Held og lykke med købet af en Knaus SW 550QK.
--
mvh.
T. Hartung

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 26-02-07 22:03

Tjae - Du kan jo måske have ret . Selvfølgelig har en fritids sælger kontakt
med Importøren ??????......

Og ja , det er rigtigt at jeg har et fritidsarbejde med at sælge denne
ganske udemærkede vogn.
Og hvor farvet er brillerne i dette indslag - jeg undlader jo bare at
kommentere personen?
Men prøver at være objektiv og måske stille lidt modspørgsmål til det der
er skrevet . Ikke for at negligere det der er skrevet men måske bare for at
belyse nogle ting.
Er da godt klar over at der kan spares penge ved køb i Tyskland , med de
fordele og ulemper der er......

(Og jeg håber ikke jeg har trådt dig over tåen ,for det var ikke min
hensigt- Og så syntes jeg ikke det er særligt rart at blive alt for
personfikseret - det ødelægger efter min mening de gode Nyhedsgrupper meget
hurtigt)

Hilsen en der ikke lige er til at "skubbe" ud på siden....
Kim

Fra : T. Hartung

Dato : 26-02-07 23:13

"Kim Bonnesen" <bonnesen.kim@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> (Og jeg håber ikke jeg har trådt dig over tåen ,for det var ikke min
> hensigt-

Det har du bestemt heller ikke gjort, syntes bare lige at her er det
rigtigst at alle kort er på bordet, så man bedre kan forholde sig til
besvarelserne

>Og så syntes jeg ikke det er særligt rart at blive alt for personfikseret -
>det ødelægger efter min mening de gode Nyhedsgrupper meget hurtigt)

Helt enig! - den omtalte person er dog en oplevelse!!

> Hilsen en der ikke lige er til at "skubbe" ud på siden....

hehe - heldigvis da

Fra : Jørgen L.

Dato : 27-02-07 00:50

"Kim Bonnesen" <bonnesen.kim@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

Hej Kim.

Kan du ikke for læsbarhedens skyld skriver under det du svare på og klippe
resten væk.

Det gør det meget nemmere for os andre at følge med i dine udmærkede indlæg.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-02-07 07:11

Kim Bonnesen wrote:
> [...]
> Desuden er der jo som du selv har stødt på Type attest +
> registreringspapir + nummerplade + transport + leveringsomkostninger

Den Knaus jeg indførte havde originalt i Tyskland et 80 liters køleskab,
hvor den i DK havde 105 liter.

Det var så et spørgsmål om at tilkøbe i Tyskland - besparelsen lå på en
temmelig stor stak kontanter samt diverse udstyr.

Fra : Torben Hartung

Dato : 26-02-07 20:44

> [...]
> indlæg er ikke at hænge ham ud, selv om det vil lyde sådan (han har pisset
> mig godt og grundigt af, så jeg kan nok ikke skjule min irritation.).

Det er desværre ikke enestående den oplevelse du har haft.

Jeg skal indrømme jeg har også haft den tvivlsomme ære og have talt med
denne Per Dubienko. Han er bestemt ikke nogen hyggespreder og hvor må han
være ensom - der kan ikke være mange som føler sig tiltrukket af hans
charme. Han er, som du selv skriver, meget lidt imødekommende og jeg håber
da han har et lykkeligt liv, ud fra mit korte bekendtskab med ham tror jeg
det dog ikke.

Hans eget slogan har han meget svært ved at leve op til - hvis alle
Knaus-ejer havde talte med ham i 10 minutter inden de købte en af disse
dejlige vogne, tror jeg mange ville vælge et andet mærke - alene af frygt
for at skulle få en reklamation med ham ville skræmme dem.

I følge ham selv så er Knaus Scandinavia A/S kun et selskab til fælles
salgsfremstød ikke importør, det er hver enkelt forhandler der importere
deres egne vogne - hvorfor han så indblandes i reklamationssager vides ikke

Der er da mange Knausforhandler der sælger vogne via Tyskland - dette ved
Per D. så han ser selv velvilligt på at det danske samfund mister
moms-penge.

Jeg vil så gerne skrive noget pænt om Per D ... lad mig lige tænke lidt
efter ... måske jeg kan finde noget.....

Fra : Martin Kristensen

Dato : 26-02-07 22:34

Hej

Jeg syntes det er en kanon fidus at selv importere en ny camping vogn fra
tyskland.

Men jeg syntes filmen knækker der hvor en dk forhandler skal blandes ind i
spørgsmålet om der kan komme plader på vognen
En tysk forhandler kan bestille en type attest beregnet til danmark.... og
med den i hånden kan den synes og der kan komme plader på

Ved service syntes jeg personlig at den skal serviceres hos den forhandler
den er købt hos, uanset om det er i tyskland eller danmark...
Kører du din campingvogn til service i danmark er det jo ikke sikkert at det
bliver lavet særlig grundigt

Mvh Martin

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 26-02-07 22:59

Hej Martin
Er det ikke således at attesten er et dokument på at vogntypen er godkendt i
det pågældende land og ikke skal til Syn ved indregistrering.
D.v.s at vognen skal være standart og fuldstændig ens med den vogn man køber
i udlandet?
Attesten er jo en forhåndsgodkendelse på at vognen uden ændringer kan
indregistreres i DK - Og kan alle det ? - Det tror jeg ikke og derfor er det
vel ikke urimeligt at der opkræves et "honorar" for denne undersøgelse?
eller ????
Om den tyske forhandler kan bestille en typeattest i DK ved jeg ikke , men
mener ikke at have hørt om dette før.

Du skriver at man ikke kan være sikker på at vogne til service i DK bliver
lavet grundigt? - Er det bedre i DE ?
Det må vel være et spørgsmål om at vælge et værksted man har tillid til

Kim

Fra : Gismo

Dato : 26-02-07 23:16

"Martin Kristensen" <automakkeren@FJERNMIGmail.dk> skrev i en meddelelse

> En tysk forhandler kan bestille en type attest beregnet til danmark.... og
> med den i hånden kan den synes og der kan komme plader på

Hvis der er tale om en helt ny vogn, skal den ikke synes, sørg for at få
typeatt. og fahrzeugbreif tilsendt fra forhandler, inden du henter, med
disse
i hånden kan du på motorkontoret få/købe nummerplade, som du så montere
der nede.

> [...]
> den er købt hos, uanset om det er i tyskland eller danmark...
> Kører du din campingvogn til service i danmark er det jo ikke sikkert at

Hvis du betaler det et eftersyn koster, får du vel det du har betalt for,
ellers ville
jeg finde en anden forhandler, det bliver måske det de danske campingcentre
skal
leve af i fremtiden.

Mit setup kostede i DK 168.000.- og i D 127.000.- og den pris var endda
nogle småting, ultraheat, gulvtæppe til FT (fortelt)
Så jeg mener at der er penge til at lave lidt småting for besparelsen,
skulle der komme
noget stort er det turen værd.

Jeg har handlet Knaus i Eutin D, forhandleren en meget tillidsvækkende så
det var ingen sag at
handle der, selv om det var første gang jeg handlede udenlands.
De har dog ikke noget særligt af udstyr i butikken, så få det bestilt sammen
med vognen, giver
måske også lidt rabat. Rar fyr, ham Hr. Lemke.

Gismo.

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 27-02-07 17:05

Hej Gismo
"klippe" lige lidt af teksten væk - for at komme til sagens kerne :

> [...]
> nogle småting, ultraheat, gulvtæppe til FT (fortelt)
> Så jeg mener at der er penge til at lave lidt småting for besparelsen,
41.000 i besparelse

Det lyder da af overraskende meget ! - Har dette udsagn du giver indregnet
alle omkostninger ?
(Jeg tænker på - Attester -transport til/fra
D-Registreringsafgift(Nummerplade)-kørsel fra Eutin til Dansk motorkontor og
retur ??)
Og der skal vel også afsættes en fridag til hele den affære.

Kim

Fra : Gismo

Dato : 27-02-07 17:51

> [...]

> alle omkostninger ?
> (Jeg tænker på - Attester -transport til/fra

Den pris jeg oplyser her hjemme er en pris som korne camping ville have her
hjemme
det var ca. 10.000 billigere hvis jeg hentede den i D købt igennem Krone
Camping.

Ekstra udgifter, Diesel, div. attester, kan ikke lige huske hvad de kostede,
mener
det var omkring en tusse, lidt veksle gebyr, og lidt til at overføre
pengene, da netbank
ikke kunne sende beløb over 100.000

> D-Registreringsafgift(Nummerplade)-kørsel fra Eutin til Dansk motorkontor
> og retur ??)

Hvis du læser mit indlæg, så havde jeg dansk nummerplade med derned.
Den var indreg. i mit navn inden jeg hentede den, ved hjælp type att. og
fartøjs brev.

> Og der skal vel også afsættes en fridag til hele den affære.

Noget skal de vel bruges på. jeg bestemmer selv hvornår og hvor meget jeg
vil
arbejde så det giver en del til afspadserings kontoen

Der ud over sparrede jeg også noget i forhold til i DK, den tomme vogns
egenvægten blev brugt på øl, vand og andre ting som er dyrere i DK end D.

Gismo.

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 27-02-07 18:28

> [...]
>
> Der ud over sparrede jeg også noget i forhold til i DK, den tomme vogns
> egenvægten blev brugt på øl, vand og andre ting som er dyrere i DK end D.

TJAE hvem ville ikke benytte sig af dette ? Når man alligevel er forbi
"købmanden" >

Og besparelsen på 10.000 er vel "moms" besparelsen på de cirka 6%?
Nummerpladen - tjae jeg er ikke så skarp oven i "bolden" efter en hård
arbejdsdag - men kan godt se du har skrevet tidligere
Håber ikke i "udsulter" Kanus forhandlerne i Jylland helt ....... (Griner)

Kim.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-02-07 20:06

Gismo wrote:

> Hvis du læser mit indlæg, så havde jeg dansk nummerplade med derned.
> Den var indreg. i mit navn inden jeg hentede den, ved hjælp type att.
> og fartøjs brev.

Dvs den behøver ikke synes mere?

Fra : Gismo

Dato : 27-02-07 20:45

> Dvs den behøver ikke synes mere?

Ikke hvis den er ganz neu.

Gismo.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-02-07 07:25

Gismo wrote:
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en
> meddelelse news:45e48112$0$46953$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Ikke hvis den er ganz neu.

Det er nye boller på suppen siden jeg hentede min Knaus :)

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-02-07 07:17

Martin Kristensen wrote:

> Ved service syntes jeg personlig at den skal serviceres hos den
> forhandler den er købt hos, uanset om det er i tyskland eller
> danmark...

Det er også meget meget billigere !!

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-02-07 20:07

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Det er også meget meget billigere !!

Det jeg mente her var - hvis den er købt i Tyskland er det meget billigere.
Min Knaus skulle f.eks. have nogle eftersyn hver 14. måned (svjh), det blev
planlagt således at det kunne kombineres med en tur sydpå - ingen problem :)

Fra : ls

Dato : 27-02-07 23:47

"b. james" <bobjames686@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej NG.

Halløj

Har stort set haft samme oplevelse med Neergård i Hedehusene i forbindelse
med import af en Solifer.
Heldigvis er det ikke alle forhandlere der opfører sig på den måde. En helt
anderledes behandling fik jeg hos min lokale Soliferforhandler i Herning.
Ikke at han ville gøre tingene gratis men han var ærlig og fair, man blev
ikke fyldt med løgn og svinet til og han var iøvrigt ligeglad med hvor jeg
havde købt vognen når det kom til service, reparationer m.v.

> [...]
> Så efter hans mening var det ikke et spørgsmål om penge. Faktisk ville han

Jeg synes det er en patetisk opførsel nogle forhandlere og importører lægger
for dagen. Sådan en gang "bullshit" at fyre af. Specielt når de samme
absolut ingen skrubler har ved selv at oprette forretninger i udlandet. Hvis
det overhovedet er noget er det dobbeltmoral i i allerhøjeste potens. I bund
og grund er han kun interesseret i at tjene penge. Og hvis forhandleren må
gå fra hus og hjem er det fordi han i alt for lang tid har drevet en dårlig
forretning der ikke kan konkurrere og så er det fair nok han lukker inden
hans gæld kommer til at ligge skatteyderne til last. Eller også skulle han
bare have skiftet importør

Hvis de endelig skulle gøre noget man kan have respekt for skulle de begynde
at konkurrere på service, priser m.m. Det andet kan jeg absolut ikke have
respekt for.

De har tilsyneladende ikke opdaget at man i EU og den danske regering laver
en masse tiltag for at øge konkurrencen til gavn for forbrugeren.

> Per Dubienko's behandling har medført at jeg er ved at skrive en "manual"
> for indførsel af campingvogn, købt i Tyskland, som jeg senere vil udgive
> her i NG'en. Så er det op til folk selv hvor de vil købe deres vogn.

Kanon fint. Neergårds opførsel har medført at jeg ikke lægger en øre i hans
forretning og det har han efterhånden tabt nogen omsætning på

Hent en gratis SPAMfighter her.