Hvordan laver jeg statistik på mine sider.~
Fra : Magnus

Dato : 07-03-07 21:51

Jeg vil gerne vide hvilke sider som besøges mest på mit site derfor tog jeg
den komplette URL adresse og indsat i en MySQL database og satte feltet
"hits" til 1.

Dermed kunne jeg let få lavet en liste over de mest viste sider osv.

Problemmet er at databasen stile og roligt bliver større og større og fylder
over 10 MB med over 110.000 poster og dette betyder at hele sitet bliver
frustrerende langsomt.

Hvordan laver jeg et grundigt tæller system til lidt statistik på mit
website er der nogen der har nogle gode ideer og erfaringer. Skal det være
via -en MySQL elller indskrive i nogle tekst-filer eller hvad?

/Magnus

Fra : Michael Zedeler

Dato : 08-03-07 00:23

Magnus skrev:
> [...]
> website er der nogen der har nogle gode ideer og erfaringer. Skal det være
> via -en MySQL elller indskrive i nogle tekst-filer eller hvad?

Det er muligvis ikke lige det svar, du har forventet, men Google
Analytics er altså ret fabelagtigt og temmelig gratis. Så kan du bruge
tiden på noget andet.

Hvis du imod alle odds satser på at lave noget bedre selv, er der to
veje at gå:

1. Batch-kørsler
Hæld rådata i nogle tabeller (eller tekstfiler) som du tømmer en gang
imellem. F. eks. en gang hver time.

2. Online-opdateringer.
Skru koden sammen så du tæller nogle tællere i en database op løbende.

Løsning 1 vil ofte vise sig at være mere fleksibel og performe bedst.
Løsning 2 er nok det nemmeste at lave og har den fordel at
statistikkerne altid er fuldt opdaterede. Hvis man har rigtig meget
trafik, bliver man hurtigt tvunget til at benytte løsning 1.

Mvh. Michael.

Fra : Thrane

Dato : 08-03-07 08:05

"Magnus" <arnason_fjern@email.dk> wrote in message
> [...]
> website er der nogen der har nogle gode ideer og erfaringer. Skal det være
> via -en MySQL elller indskrive i nogle tekst-filer eller hvad?

På nogle af mine sider benytter jeg:
www.metasun.com

--
Thrane