Opdatering
Fra : Ulla Kristiansen-Køl~

Dato : 07-03-07 15:19

En gåde, jeg ikke kan løse - kan du? Når jeg laver ændringer til
min hjemmeside www.kristianna.dk - f. eks. sætter et nyt billede
ind på en side eller ændrer i en gammel tekst (det foregår på en
mac), tester jeg gerne på nogle pc’er og et par forskellige
browsere - og har på det seneste fået et underligt problem, jeg
aldrig tidligere har observeret: Ændringerne kan ikke ses (altså
på de fremmede skærme), før jeg har brugt opdaterings-knappen! Nu
ved jeg altså selv, at noget er ændret, og der skal opdateres,
MEN... hvordan skal mine brugere vide det - og er det noget jeg
selv kan gøre noget for at undgå. Aktuelt gjaldt det (bl.a.)
www.kristianna.dk/index.html og undersiderne
www.kristianna.dk/galleridgv.html og
www.kristianna.dk/aaretskunstner.html
Passer dette indlæg bedre til en anden gruppe (hvilken) - eller
passer det slet ikke ind?
Til mine fortrinlige, tidligere rådgivere: Rolig nu - der er
stadig megameget klyt på mit websted. Jeg arbejder til stadighed
på sagen og er kun en menneske.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-03-07 15:45

Ulla Kristiansen-Kølster skrev:

> browsere - og har på det seneste fået et underligt problem, jeg
> aldrig tidligere har observeret: Ændringerne kan ikke ses (altså
> på de fremmede skærme), før jeg har brugt opdaterings-knappen!

Det kommer an på hvordan man har sat sin browser op. Min kan
f.eks. sættes til at opdatere hver eneste gang, men jeg har sat
den til kun at tjekke hver uge, så jeg ser ofte kun opdateringer
hvis jeg selv genhenter.

Jeg trykker Ctrl-R rent rutinemæssigt når jeg selv arbejder med
en hjemmeside og skal se ændringerne.

--
Bertel

Fra : Ulla Kristiansen-Køl~

Dato : 07-03-07 15:52

> Det kommer an på hvordan man har sat sin browser op.

1000 tak til bertel. jeg er glad for, at jeg så i hvert fald i dette
ene anliggende ikke - som afsender - kan gøre hverken fra eller
til!!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-03-07 16:00

Ulla Kristiansen-Kølster skrev:

> 1000 tak til bertel. jeg er glad for, at jeg så i hvert fald i dette
> ene anliggende ikke - som afsender - kan gøre hverken fra eller
> til!!

Det kan godt lade sig gøre at skrive noget kode der vil tvinge
browseren til at opdatere, men det er noget der skal bruges med
forsigtighed: Man griber ind i den måde folk har sat deres system
op på.

Det kan måske være berettiget i et eller andet tilfælde hvor der
er data der er tidskritiske. Men hvad almindelige sider angår må
man gå ud fra at folk foretrækker deres eget valg.

Og hvis ikke de er klar over at der er foretaget et valg, så
lærer de det nok den dag de mister en million fordi de glemte at
opdatere ...

--
Bertel

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 07-03-07 19:39

> 1000 tak til bertel. jeg er glad for, at jeg så i hvert fald i dette
> ene anliggende ikke - som afsender - kan gøre hverken fra eller
> til!!

Fint nok, men hvad skriver I om? Opdatering af
browseren eller opdatering af cachens indhold i
de browsere, der er testet på. Hvis en bestemt side
har været indlæst i browseren i en tidligere udgave,
kan det sagtens være den tidligere udgave, der indlæses fra
cachen, og ikke fra webserveren.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Ulla Kristiansen-Køl~

Dato : 12-03-07 07:49

Hvis en bestemt side
> har været indlæst i browseren i en tidligere udgave,
> kan det sagtens være den tidligere udgave, der indlæses fra
> cachen, og ikke fra webserveren.
>
> --
>
> Med venlig hilsen
> Jørgen Farum Jensen
> Håndbog i webdesign: http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
> Webdesign med stylesheets: http://webdesign101.dk/cssbog/
> ..
øhhhhhh, nu hopper kæden allerede af for mig. men jeg tror faktisk, at
det netop er det, der er problemet - siden/siderne har tidligere været
indlæst og kommer nu frem i den gamle version. hvordan skal trofaste
brugere så vide, at jeg har kreeret en ny side, og at de skal opdatere??
det er jo træls, hvis de sidder og kigger på noget gammelt...