Linjeskiftsmellemrum i IE og FF
Fra : TNE

Dato : 06-03-07 15:58

Hej alle.

Jeg er ved at lave en side til mit kommende firma. Det jeg har
gjort er, at opbygge den i DreamToolz Homepage Creator til at
starte med hvilket da er en god idé og ser godt ud lige indtil
jeg testede i Firefox. Mellemrummet mellem linjer, har jeg fundet
ud af, er enorme i FF. Her er et par links:

Til selve siden:
http://webdesign.tne.dk/

Som det skal se ud (i IE):
http://webdesign.tne.dk/webdesigntne.bmp

Som det ser ud i FF:
http://webdesign.tne.dk/webdesigntneff.bmp

Håber i kan hjælpe mig. Jeg tænkte på om der måske var et moz-
css script der kunne afhjælpe det.

PS: Beklager at billederne er store, men har ikke andet end paint
som billedredigering... Har også lige censureret navn, tlf. og
adresse, indtil jeg starter firmaet...

MVH.

Thomas

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 06-03-07 17:05

On 06 Mar 2007 14:58:05 GMT, TNE <webmasterFJERNSTORTEKST@tne.dk> wrote:

> [...]
>jeg testede i Firefox. Mellemrummet mellem linjer, har jeg fundet
>ud af, er enorme i FF. Her er et par links:

Af en eller anden grund kan jeg jeg ikke hente dine .bmp-filer. Men
umiddelbart ser det for mig nogenlunde ens ud i IE6 og FF2 og Opera 8.5.

Når det er sagt, så er det (undskyld udtrykket) noget af det værste
kode, jeg har set længe. Sorry!

Prøv at starte med at validere siden:
<url:
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwebdesign.tne.dk%2F>

Det kan ikke lade sig gøre, medmindre man selv vælge en Character
Encoding (iso-8859-1) - og så dukker der fejl op i stribevis.

Men der er noget ret fundamentalt galt med siden, nemlig at der benyttes
alt for mange tabeller - og fx ingen overskiftsmarkering (eller anden
tekst mark-up som fx <p>).

Jeg ville helt klart starte med at finde et andet værktøj at arbejde
med.
Dernæst ville jeg gennemgå tutorial-siderne på html.dk (HTML og CSS).

Til den positive side hører, at det grafisk ser rigtigt pænt ud - så giv
ikke op, på trods af de hårde ord.

>Har også lige censureret navn, tlf. og
>adresse, indtil jeg starter firmaet...

Jeg ville også lige vente med at starte firmaet, indtil du har styr på
den mest basale brug af HTML og CSS. Du risikerer at få et rigtigt
dårligt omdømme fra starten, hvis du leverer den slags - og tager
betaling for det.

Som sagt: Lad dig ikke afskrække af de hårde ord - og spørg blot videre
her i gruppen.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen, Brønshøj
ALLE danske tropper HJEM fra Irak, NU

Fra : Allan Vebel

Dato : 07-03-07 03:29

Jørn Andersen skrev:

> Når det er sagt, så er det (undskyld udtrykket) noget
> af det værste kode, jeg har set længe. Sorry!

Ja, og alt er posioneret med absolute, hvilket gør siden
endnu mindre fleksibel.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 07-03-07 03:23

On Tue, 06 Mar 2007 17:04:47 +0100, Jørn Andersen <jorn@jorna.dk> wrote:

[http://webdesign.tne.dk/]
<snip>
>Når det er sagt, så er det (undskyld udtrykket) noget af det værste
>kode, jeg har set længe. Sorry!

<snip mere af samme slags>

Efter sådan en svada må jeg hellere komme med et mere positivt bidrag:
<url: http://www.marxisme.dk/test/tne.dk/default.htm>

Her har jeg forsøgt - efter fattig evne - at omsætte din side til noget,
der i det mindste validerer og stadig ser nogenlunde ens ud i de
forskellige browsere (IE6, FF2 og Opera 8.5).

Jeg har forsøgt at lægge mig ret tæt op ad dit oprindelige design.

Det kan sikkert sagtens laves bedre, men her er lidt at arbejde med.

Al styling er lagt over i en separat .css-fil. Herved får du en fuld
adskillelse mellem form og indhold. Det giver både mere overskuelig kode
og gør det samtidig lettere at flytte dit indhold mellem flere
platforme.

Jeg har tilladt mig at omdøbe dine .jpg-filer, så jeg kunne kende
forskel på dem (det er i øvrigt også en god idé altid at skrive filnavne
med små bogstaver).

Good luck,
Jørn

Fra : TNE

Dato : 07-03-07 16:48

Jørn Andersen skrev:
> [...]
>
> Jeg har tilladt mig at omdøbe dine .jpg-filer, så jeg kunne kende
> forskel på dem (det er i øvrigt også en god idé altid at skrive filnavne

Ja tak... og tak fordi du gad bruge så meget tid på mig og min side... vil
da kigge den rigtig godt igennem, og kopiere hist og her!

Fra : Brian Joergensen

Dato : 06-03-07 19:08

Ja, koden skal du nok have et grundigt kig på!

HTML editoren du benytter skal kunne tage højde for eksisterende og
gældende web standarder (HTML 4.01, XHTML 1.0 etc.) og i det hele
taget være i overensstemmelse med W3C´s (World Wide Web Consortium)
specifikationer og retningslinier.

Desuden er sådan noget som "Character Encoding" også en vigtig
detalje som mangler på din side og som har betydning for
oversættelsen af den rå ASCII-tekst til de korrekte tegn på tværs af
sprog, alfabet og land.

Se:
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwebdesign.tne.dk%2F

Hvorfor ikke bruge den nuværende og gældende web standard XHTML 1.0?
XHTML 1.0 er W3C's første anbefaling til XHTML som igen er en
videreudvikling og forbedrelse af den ældre web standard HTML 4.01.

XHTML 1.0 er samtidig en reformulering af HTML 4.01 i XML og
kombinerer styrken fra HTML med mulighederne i XML og bør efter min
mening benyttes så man er up to date på den front og klar til at
skifte fra XHTML 1.0 til næste version, f.eks. XHTML 2.0 (måske).

Du skal tænke på at i din målgruppe findes der meget vel mange
web-design-hajer som vil vende om på stedet hvis de tjekkede din
kode, hvilket de formentlig nok gør!

Jeg har aldrig haft et særlig godt øje til disse famøse
HTML-editorer som sætter én i stand til at lave hjemmesider uden
egentlig at vide hvad man laver. Den eneste HTML editor jeg har
brugt som opfyldte mine krav om korrekt og valid kode er Macromedia
Dreamviewer, og det bedste ved den er, at den ikke fylder en masse
spildkode ind i dokumentet, men tværtimod producerer den koden
næsten som jeg selv ville lave den i en almindelig teksteditor som
MS Wordpad.

Der findes sikkert andre editorer som lever op til kravene for
standardiseret og valid kode, og det er jo også et godt værktøj da
det meste er automatiseret fra skabelsen på din desktop til det
bliver uploadet til serveren og går live på internet og www.

Resourcer der er værd at tage i betragtning:

http://www.w3.org
http://www.w3schools.com

Ellers er det et meget elegant sidelayout du har lavet..!

Løsning på forskellen mellem linieafstand i henholdsvis IE og FF kan
formodentlig ordnes med et CSS hack eller browser detection!

mvh.
Brian Joergensen
http://www.webdesign123.dk/

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 06-03-07 21:15

Brian Joergensen skrev:
> [...]
> gældende web standarder (HTML 4.01, XHTML 1.0 etc.) og i det hele
> taget være i overensstemmelse med W3C´s (World Wide Web Consortium)

Det er nu ikke editoren der gør forskellen, men den,
der bruger editoren (bortset selvfølgelig fra Front
Page...)

> [...]
> detalje som mangler på din side og som har betydning for
> oversættelsen af den rå ASCII-tekst til de korrekte tegn på tværs af

Godt råd.

> Hvorfor ikke bruge den nuværende og gældende web standard XHTML 1.0?
> XHTML 1.0 er W3C's første anbefaling til XHTML som igen er en
> videreudvikling og forbedrelse af den ældre web standard HTML 4.01.

XHTML er ikke en "videreudvikling", men, som du selv
skriver:

> [...]
> mening benyttes så man er up to date på den front og klar til at
> skifte fra XHTML 1.0 til næste version, f.eks. XHTML 2.0 (måske).

Så vigtigste er ikke om man bruger HTML eller XHTML, men om
man i det ene eller det andet kodesprog skriver kode i
henhold til den dokumenttypeerklæring, man har anvendt.

Man kan disciplinere sig selv ved at vælge en strict
dokumenttypedefinition og validere - /validere/ - VALIDERE.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Erik Nielsen

Dato : 06-03-07 21:36

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Man kan disciplinere sig selv ved at vælge en strict
> dokumenttypedefinition og validere - /validere/ - VALIDERE.

Jeg skriver i XHTML 1.0 strict og bruger frontpage 2003,
men selvfølgelig ikke med extensions.
En minimal smule håndarbejde i koden bagefter, og jeg
har sparet mig for en masse hovedbrud.
Det kræver naturligvis en anelse smule (x)html viden.

Mine sider validerer.

--
Venligst Erik N.

Fra : TNE

Dato : 06-03-07 20:40

Hej til jer begge!

Jeg har mest tænkt på denne som en skabelon der skal videreudvikles
fra og tak for de rare men ikke mindst de mindre rare. Det er bare
det, at jeg ikke kan lave al grafikken o.lign. uden det program, og
det er meget nemmere at starte op her end med rå HTML. Jeg kan godt
(gider bare ikke). Men selve problemet med det i FF er, at der
kommer et meget større mellemrum mellem linjerne end i IE.

Jeg vil også bruge en masse CSS, da alle linkfunktioner kun kan
defineres til en bestemt farve... og ja, jeg er enig... Det er den
største bunke **** af en kode jeg nogensinde har set, men det virker
da i IE som en skabelon til at arbejde med...

MVH

Thomas

og PS ud fra alt det, så taget i betragtning af, at jeg kun er 14
(15 d. 26.) så synes jeg det er meget godt...

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 06-03-07 21:30

TNE skrev:
> [...]
> (gider bare ikke). Men selve problemet med det i FF er, at der
> kommer et meget større mellemrum mellem linjerne end i IE.

Hvis du ikke gider lære dig HTML (og CSS), eller lære at
bruge et grafikprogram, hvordan forestiller du dig så at
du vil kunne lave alt det, du stiller i udsigt?

> [...]
> største bunke **** af en kode jeg nogensinde har set, men det virker
> da i IE som en skabelon til at arbejde med...

En skabelon skal laves, så den opfylder dette århundredes
rimelige krav til standardkompatibel kode. Det er derfor
vigtigere at lave en skabelon der fungerer i en browser, der
overholder standarderne end i en browser, der ikke gør.

I dette århundrede bruger vi ikke tabeller til at layoute
en webside med, og vi bruger heller ikke andre
html-attributter end class id og lang.
Præsentationsformatering foregår med CSS.

For så vidt angår den lille forskel i liniehøjden i hhv.
FF og IE skyldes det nok, at du ikke har sat nogen eksplicit
margin, padding eller line-height for din tekst.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : TNE

Dato : 07-03-07 16:45

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Hvis du ikke gider lære dig HTML (og CSS), eller lære at
> bruge et grafikprogram, hvordan forestiller du dig så at
> du vil kunne lave alt det, du stiller i udsigt?

Jeg kan sagtens både HTML og CSS, men det jeg mente var bare at det var
en udseende-skabelon:

TNE skrev:
> [...]
> største bunke **** af en kode jeg nogensinde har set, men det virker
> da i IE som en skabelon til at arbejde med...

Og nej,

Jørgen Farum Jensen skrev:
> [...]
> vigtigere at lave en skabelon der fungerer i en browser, der
> overholder standarderne end i en browser, der ikke gør.

Da dette kun er for at få udseendet

Men hele formålet er jo, at få linjemellemrummet til at være ens, men
selv om jeg så lavede det i alm. HTML ville der jo være de samme problem
(mener jeg da). Desuden er grafikken meget nem at lave... Det er så at
sige nemmere end et billededitorprogram...

Fra : Jørn Andersen

Dato : 07-03-07 17:21

On 07 Mar 2007 15:44:42 GMT, TNE <webmaster@tne.dk> wrote:

>Men hele formålet er jo, at få linjemellemrummet til at være ens, men
>selv om jeg så lavede det i alm. HTML ville der jo være de samme problem
>(mener jeg da).

Har du problemer med linieafstand i det eksempel, jeg gav?

Du får svært ved at få ting til at passe, når du bruger:

tekst tekst tekst<br>
mere tekst nemlig<br>
og så endnu mere<br>

- i stedet for at lade teksten flyde frit.

Folk har forskellige browsere og forskellige tekst-størrelser, de
foretrækker, så lad teksten flyde frit, så folk har en chance for at
forstørre eller formindske alt efter, hvad der gør det mest behageligt
for dem at læse.

Det er blot en af grundene til, at position:absolute skal bruges med
meget stor omtanke.
Prøv fx at forstørre teksten i dit eksempel (Ctrl+Scroll), og du vil få
forunderlige resultater i fx FF2 og IE6.

>Desuden er grafikken meget nem at lave... Det er så at
>sige nemmere end et billededitorprogram...

Fint nok - så lav grafikken og udseendet dér, men brug billederne som
udgangs punkt for en ny side lavet med rigtig HTML/CSS.

Good luck,
Jørn

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 08-03-07 12:33

TNE skrev:

> Da dette kun er for at få udseendet

Hvis det kun er det generelle udseende af skabelonen kan
en ubetydelig forskel i linjeafstanden mellem forskellige
browsere jo ikke være afgørende.

Du har større problemer end som så, i henseende til din
skabelon - HTML-kode og CSS-kode er i hovedsagen lavet
som i 90'erne, som jeg allerede har antydet, og det er
altså /så/ nederen.

Der er intetsomhelst unikt ved dit sidelayout, det
kan let skabes af 4-5 div'er uden tabeller og andre
viderværdigheder, se for eksempel:

http://webdesign101.dk/csslayout/ex/float_8.html

> [...]
> (mener jeg da). Desuden er grafikken meget nem at lave... Det er så at
> sige nemmere end et billededitorprogram...

Prøv hellere at interessere dig for, om din webside
validerer - den første betingelse for, at det
kan vises nogenlunde ens i forskellige browsere:

http://validator.w3.org

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : TNE

Dato : 23-03-07 16:08

Hej alle.

Tusind tak for alle svarene. Jeg har fundet ud af det nu. Det var
bare at putte teksten ind i en <p> og så lave en css margin på den.
Men det tager langt tid at lave det hele så der går nok et stykke
tid før den er klar...