Spørgsmål
Fra : Nikolaj Svendsen

Dato : 05-03-07 15:26

Hvordan kan jeg hente forskellige data ud fra en tabel feksempel hvis jeg
har tabel det indeholder dette her "inhold1" "inhold 2" osv hvordan kan så
hente inhold et ud uden at jeg skal have det andet med

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-07 16:50

Ved at angive felterne du skal have ud i din forespørgsel istedet for
*
"SELECT 'indhold1' FROM 'tabel1'"

I bund og grund er det altid godt at benytte feltnavne for at undgå og
hente unødig data, det gør afviklingen af dine forespørgelser
hurtigere.
Ok hvis der er få felter og/eller de indeholder meget lidt data eller
hvis resultatet kun er nogle få rækker er betydningen ikke så stor så

Olrik Larsen
omd[]tra-tanr[]dk
______________

Fra : Nikolaj Svendsen

Dato : 05-03-07 16:59

Tror jeg ikke beskriv mit probel godt nok hvis jeg laver en tabel der hedder
users så er der en der hedder user_id items og så vidre og i items ligger
der så "image1.jpg" "image2.jpg" osv

Fra : Dan Storm

Dato : 05-03-07 17:56

Nikolaj Svendsen skrev:
> Tror jeg ikke beskriv mit probel godt nok hvis jeg laver en tabel der hedder
> users så er der en der hedder user_id items og så vidre og i items ligger
> der så "image1.jpg" "image2.jpg" osv

Dit problem er jo slet ikke formuleret?

Prøv at fortælle hvad det er du vil opnå, istedet for at komme med
fiktive problemstillinger, da det ikke hjælper dig videre.

Ligeledes kan du øve dig et at beskrive dit spørgmål til emnefeltet på
en smartere måde end 'Spørgsmål', 'hjælp' og 'nogen der kan se fejl'.

Tilbage til dit spørgsmål;

Databasen kunne se således ud:
| user_id | username | email | items | etc...

/* Hent fra MySQL */
$query = mysql_query("SELECT username, items WHERE user_id='".$user_id."');

/* Tag felt 'items' fra $query i række 0 */
$items = mysql_result($query, 0, 'items');

echo $items;

/* Tag felt 'username' fra $query i række 0 */
$items = mysql_result($query, 0, 'username');

echo $username;

Den første række MySQL returnerer vil altid være 0. Næste række er 1,
derefter 2 og så videre.

Det betyder at hvis du har disse data i tabellen:

sql> SELECT * FROM table1;
+---------+-----------+
| ref_id | navn |
+---------+-----------+
| 1 | Thomas |
| 1 | Karsten |
| 1 | Morten |
| 2 | Niels |
| 2 | Mark |

vil du efter denne sql sætning
SELECT * FROM table1 WHERE ref_id=1;

kunne hente navnet Karsten ved hjælp af

mysql_result($query, 1, 'navn');

eftersom at Karsten vil have rækkenummer 1 og Thomas vil have rækkenummer 0.

Tro ikke brugerne vil gøre noget for at undgå dit killfilter
- Så vigtig er du heller ikke!