E-Mail
webnoob 5265
E-mail server
Fra : Morten Snedker

Dato : 04-03-07 21:12

Hej folkens,

Jeg har en Windows XP Pro på hvilken jeg har vores private hjemmeside
til at ligge. Nu kunne jeg så godt tænke mig at prøve at fedte med
noget e-mail server, så jeg har min egen.

Jeg er udelukkende interesseret i noget freeware, eller alternativt
buyware i den lave ende af prisskalaen. Noget bud på, hvad det kunne
være?

Morten Snedker
www.planprojekt.dk | www.dbconsult.dk
Privat: www.vinthervej2.dk

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 04-03-07 21:27

Morten Snedker skrev:
> [...]
>
> Jeg er udelukkende interesseret i noget freeware, eller alternativt
> buyware i den lave ende af prisskalaen. Noget bud på, hvad det kunne

Det lyder som om du "er moden" til at forsøge dig med en linux server.
PÅ en sådan kan du få alt det du måtte ønske dig af web, mail, ftp ssh
og så videre servere.

Afhænig af hvordan du vil, er en SME server en let start - den har
webinterface til opsætning, administratio og den slags.
Alternativt ville jeg foreslå en Ubuntu eller OpenSuse.

/Andreas

Fra : Michael Guldhammer

Dato : 04-03-07 23:58

Ja eller brug Debian Sarge, der er godtnok ikke mailserver i men der findes
masser af guides til at sætte det op.

Guldhammer
--
Brug for en gratis stabil email?
Nu kan du også få hosted dit eget maildomæne.

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 05-03-07 00:07

Michael Guldhammer skrev:
> Ja eller brug Debian Sarge, der er godtnok ikke mailserver i men der findes
> masser af guides til at sætte det op.

Og der er massere der kan hjælpe i dk.edb.system.unix hvis du kaster dig
over en linux.

/Andreas

Fra : L.E.P.

Dato : 05-03-07 14:05

Sun, 04 Mar 2007 21:26:56 +0100, skrev Andreas Lorensen
<andlo@sodemark.dk> :

> [...]
>webinterface til opsætning, administratio og den slags.
>Alternativt ville jeg foreslå en Ubuntu eller OpenSuse.

Det var da utroiligt. Det var altså et råd vedr. en e-mail server der
blev spurgt om. Ikke et nyt styresystem.

Hilsen Lars

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 05-03-07 14:36

L.E.P. skrev:

> Det var da utroiligt. Det var altså et råd vedr. en e-mail server der
> blev spurgt om. Ikke et nyt styresystem.

Ja - men der blev spurgt efter en mailserver til afvikling under Windows
XP hvor der også afvikles webserver. Godt nok kun til privat brug, men
alligevæl så har XP jo begrænsninger iht antal netforbindelser.
Derfor var det måske på tid at også skifte OS'et til et serverOS.

/Andreas

Fra : Carl Drud

Dato : 04-03-07 21:19

Morten Snedker <morten@nooospam_dbconsult.dk> writes:

> Jeg er udelukkende interesseret i noget freeware, eller alternativt
> buyware i den lave ende af prisskalaen. Noget bud på, hvad det kunne
> være?

Hamster kunne være et bud.

http://www.arcorhome.de/newshamster/tgl/misc/hamster_en.html

--
Carl

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 05-03-07 18:06

"Michael Guldhammer" <mivs@krazymail.dk> writes:

> Ja eller brug Debian Sarge, der er godtnok ikke mailserver i men der findes
> masser af guides til at sætte det op.

Ehhh, jo, Der er indtil flere mailservere i Debian Sarge. Men det er
næppe et godt valg af Linux-distribution til en der er vant til, og
glad for(?), Windows.

Jeg er i øvrigt selv glad bruger af Sarge på adskillige servere på mit
arbejde, og mener at den er et godt valg i mange sammenhænge, men jeg
tror nu ikke jeg vil anbefale den i denne sammenhæng.

--
Jacob - www.bunk.cc