Hastighed på LAN
Fra : Bo Nielsen

Dato : 04-03-07 12:07

Hej,

Jeg har et par maskiner der er sluttet sammen i et lille trådløst netværk.

Ser jeg på hvilken hastighed netkortet er koblet op med viser den 48 Mbit/s

Når jeg overfører en fil fra PC1 til PC2 i en delt mappe sker det med 650
Kb/s

Som jeg regner det ud så er 48 Mbit/s / 8 = 6 Mb/s

Hvorfor er min overførsels hastighed så så lav (0,65 Mb/s), og hvad kan jeg
evt. gøre for
at forøge den.

I den ene ende har jeg en Zyxel G560s og i den anden ende en D-link USB sag.

Hilsen
Bo.

Fra : Taba

Dato : 04-03-07 21:08

> Som jeg regner det ud så er 48 Mbit/s / 8 = 6 Mb/s

Ja - hvis der var tale om f.eks. ethernet, men det er der ikke. Der er en
del mere overhead data på trådløse forbindelser end der er med kablet
forbindelser

> Hvorfor er min overførsels hastighed så så lav (0,65 Mb/s), og hvad kan
> jeg evt. gøre for
> at forøge den.

Det kan jeg ikke svare dig på, men det kunne være at den protokol du bruger
til at overføre filerne ikke er så god til det (Windows share ifht. FTP
f.x.). Desuden kan det være fordi der er tale om noget knap så godt
(billigt?) trådløs hardware som ikke er så hurtigt som der reklameres med.

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum

Fra : Firefly

Dato : 06-03-07 23:40

"Bo Nielsen" <B.Nielsen@C.dk> wrote in

> Hvorfor er min overførsels hastighed så så lav (0,65 Mb/s), og hvad
> kan jeg evt. gøre for
> at forøge den.

Lad os kalde de forskellige knudepunkter for hubs.
Bruger du f.eks. win commander til at overføre en fil vil.

win commander -> Windows = hub
Windows -> netkort = hub
netkort -> netkort = hub
netkort -> windows = hub

Derudover kan forskellige styresystemer, forskellige netværk, forskellige
protokoller osv osv tilføre 2 eller flere hubs pr stk.

Alle disse "hubs" vil æde af din båndbredde, og dermed forringe kvaliteten.
Sjovt nok har jeg fundet ud af at jeg kan presse det maximale ud af mit
cat5 kabel, simpelthen ved at pakke ud fra en maskine til en anden med
winrar. Så det er en god test for at se hvad det maximale er du kan opnå.

Ved trådløst netværk spiller signal styrke osse en god del ind,

Til alle nørder:

Dette er GROFT simplificeret, og det bedste jeg kunne gøre på kort tid :)