Tabel-problem
Fra : Sign

Dato : 04-03-07 12:12

Hej,

Jeg er ny i tabel-afdelingen i HTML.

Jeg har et lille problem.

HTML-udkastet kan ses her:
http://www.trickless.frac.dk/table/

Der, hvor jeg har skrevet "FEJL" er fejlen ;)
Jeg skal have fjernet den tabel/boks, som indeholder teksten
FEJL. Dvs. at min <iframe> skal dække hele det stykke.
Enkelt: FEJL skal væk, <iframe> skal dække det hele.

Jeg har prøvet en masse - skrive om på tal, "fjerne" FEJL-boksen
(som bliver til noget rod, når jeg gør det), mm.
... men da jeg er ny, kan jeg desværre ikke helt få det til at
funge :(

Håber der er en, som kan hjælpe.

På forhånd tusind tak! :D

/Sign.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 04-03-07 12:52

Sign skrev:
> Hej,
>
> Jeg er ny i tabel-afdelingen i HTML.

Skynd dig ud igen. Vi er i det 21. århundrede. Nu bruger
man html-tabeller til tabeldata, og /ikke/ til placering af
forskellige elementer på en webside. Det klares meget
lettere med et stylesheet.

http://webdesign101.dk/csslayout/oversigt.php er en
oversigt over 30-40 forskellige måder hvorpå du kan
bygge en hjemmeside op uden brug af tabeller.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : jopa

Dato : 04-03-07 17:36

Jørgen Farum Jensen skriblede bla:

> http://webdesign101.dk/csslayout/oversigt.php er en
> oversigt over 30-40 forskellige måder hvorpå du kan
> bygge en hjemmeside op uden brug af tabeller.

Jørgen du har lidt problemer med
http://webdesign101.dk/csslayout/ex/favorit_4a.html

Set med FF/IE7 1280

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 04-03-07 23:14

jopa skrev:
> Jørgen Farum Jensen skriblede bla:
>
> Jørgen du har lidt problemer med
> http://webdesign101.dk/csslayout/ex/favorit_4a.html
>
> Set med FF/IE7 1280

Tak for meldingen. Jeg kigger på det i morgen, det er
garanteret en clearfix, jeg ikke har fået rettet.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Sign

Dato : 04-03-07 19:13

> Skynd dig ud igen. Vi er i det 21. århundrede. Nu bruger
> man html-tabeller til tabeldata, og /ikke/ til placering af
> forskellige elementer på en webside. Det klares meget
> lettere med et stylesheet.

Ja, tak. Jeg ved det :)

> http://webdesign101.dk/csslayout/oversigt.php er en
> oversigt over 30-40 forskellige måder hvorpå du kan
> bygge en hjemmeside op uden brug af tabeller.

Men jeg har lavet det med stylesheets før, og jeg ved godt, at
man ikke bruger tabeller mere. Men har du alligevel en løsning
til mit problem? Jeg vil gerne lige lære en opbygning med
tabeller.
Ville blive meget taknemmelig, hvis du har en løsning på mit
problem alligevel.

På forhånd - endnu en gang tak!

Fra : Jørn Andersen

Dato : 04-03-07 20:09

On 04 Mar 2007 18:12:56 GMT, Sign <Sign_NS@hotmail.com> wrote:

> [...]
>man ikke bruger tabeller mere. Men har du alligevel en løsning
>til mit problem? Jeg vil gerne lige lære en opbygning med

Hvis du går din kode igennem, vil du se, at du har rod i dine
tabel-definitioner. Nr. 4 tabel (inden i 3 andre (!)) bliver ikke
afsluttet på rette sted.
Ret op på dette først.

Det er i øvrigt en god idé at validere sin kode, inden man begynder at
lede efter problemer:
<url: http://validator.w3.org/>
Se hvorfor:
<url: http://html-faq.dk/1005.asp>

For at validere (og for at sikre en nogenlunde fonuftig visning i
forskellige browsere), skal dit HTML-dokument starte med en DOCTYPE -
fx:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
- den skal stå før alt andet.

>Ville blive meget taknemmelig, hvis du har en løsning på mit
>problem alligevel.

Et af problemerne med tabeller er, hvis man forsøger at lave flere
tabeller inden i hinanden - og 4 er helt unødvendigt.
*Hvis* du vil lave tabel-design, så lær at bruge COLSPAN og ROWSPAN, når
du har brug for at slå celler sammen.
Det er meget nemt at få rod i sine tabeller, når man har flere indeni
hinanden.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen, Brønshøj
ALLE danske tropper HJEM fra Irak, NU

Fra : Sign

Dato : 04-03-07 19:47

> http://webdesign101.dk/csslayout/oversigt.php er en
> oversigt over 30-40 forskellige måder hvorpå du kan
> bygge en hjemmeside op uden brug af tabeller.

Jeg tager mine ord i mig igen. Jeg tænkte "Åh, nej... hvad er nu
det for noget?" da jeg kom ind på dit link. Men da jeg så
alligevel intet hjælp fik her, tog jeg mig tid til at kigge alle
sideopbygningerne igennem - de er geniale! Jeg låner et af dine
eksempler og laver ny side. Det bliver den flotteste hidtil.

Tusind tak for linket. :D