Arrays og løkker
Fra : tappy nappy

Dato : 03-03-07 11:46

Jeg er en total nybegynder, der prøver, at forstå arrays og
løkker.
En array er en samlet overskrift på en opremsning af emner. Man
kan så give dem nogle tal så man ikke behøver, at skrive hele
sætningen hver gang. En løkke er hvor man gentager en array man
har lavet. Er det rigtigt forstået?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Michael Zedeler

Dato : 05-03-07 08:24

tappy nappy skrev:
> [...]
> En array er en samlet overskrift på en opremsning af emner. Man
> kan så give dem nogle tal så man ikke behøver, at skrive hele

Et array er i overført forstand en masse nummererede kasser, du kan
putte forskellige ting ned i. Hvad du putter i hver kasse og hvordan du
vil bruge det, er helt op til dig. Det er meget almindeligt at man
bruger det til dimser som har samme type (f. eks. fornavne på nogle
mennesker, URL'er, filnavne) og iøvrigt starter med at putte ting i
kasse nummer 1 (eller 0 - afhængigt af sproget).

> En løkke er hvor man gentager en array man
> har lavet. Er det rigtigt forstået?

Man kan bruge en løkke til at gennemløbe et array og behandle indholdet
på hver plads ("i hver kasse") en ad gangen. Så at skrive "gentager en
array" skurrer det fælt i ørene. Det kan man selvfølgelig godt, men det
klart mest almindelige er at man behandler en plads ad gangen.

Arrays er altså en datastruktur - en måde at lagre noget data på i
hukommelsen. Løkker er en "arbejdsproces" som blandt andet kan bruges
til at behandle arrays.

Mvh. Michael.

Fra : tappy nappy

Dato : 06-03-07 12:56

> [...]
>
> Arrays er altså en datastruktur - en måde at lagre noget data på i
> hukommelsen. Løkker er en "arbejdsproces" som blandt andet kan bruges

Tusind tak, Michael, for dit meget fine svar til en nybegynder.