Pro@cces ADSL, andre hastigheder ?
Fra : Nielsen

Dato : 01-07-01 16:51

Hej,
Nogen her der ved om man kan købe sig til mere hastighed end de 512 kbit op,
der er maks. på PA adsl ?
Sådan at det f.eks. er 2 mbit op og 512 kbit ned istedet for omvendt ?
Der er vel ikke noget teknisk i vejen for dette ?
Alternativt kunne man vel lave noget med at bundle flere linier ?
Gode idéer ?

--
Med Venlig Hilsen
Kent Nielsen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-07-01 22:11

On Sun, 1 Jul 2001 17:51:15 +0200, "Nielsen"
<nielsenNOSPAM@softhome.net> wrote:

> Nogen her der ved om man kan købe sig til mere hastighed end de 512 kbit op,
> der er maks. på PA adsl ?

Nej, i praksis ikke.

> Sådan at det f.eks. er 2 mbit op og 512 kbit ned istedet for omvendt ?
> Der er vel ikke noget teknisk i vejen for dette ?

Mjo. ADSL er nu engang designet sådan, at downstream er hurtigere
end upstream. Praktisk maksimum for de produkter man kan få idag
til ADSL er op til 8-9 Mpbs downstream og 512-640 Kbps upstream.

Andre teknologier (som VDSL og G.shdsl) kan give højere hastighe-
der upstream (og downstream), men ADSL er ikke velegnet til det.

> Alternativt kunne man vel lave noget med at bundle flere linier ?

Ja. Det er ikke simpelt (og derfor ikke billigt), men man kan
godt.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jens Fallesen

Dato : 01-07-01 23:39

Asbjorn Hojmark wrote:

> Mjo. ADSL er nu engang designet sådan, at downstream er hurtigere
> end upstream. Praktisk maksimum for de produkter man kan få idag
> til ADSL er op til 8-9 Mpbs downstream og 512-640 Kbps upstream.

Upstream kan faktisk nå op på lige under 1000 kbps.

Og for at lave lidt flueknepperi, så er det faktisk kbps frem for Kbps,
da der kun går 1000 bit på en kilobit (men 1024 kilobit på en megabit).

> Ja. Det er ikke simpelt (og derfor ikke billigt), men man kan
> godt.

For eksempel kunne man nævne, at en af de knapt så simple ting er, at
hvis man prøver at bundle f.eks. fire ADSL-forbindelser i samme kabel,
er der overhægende risiko for, at de forstyrrer hinanden så meget, at
den reelt opnåede hastighed ikke bliver særlig høj.

--
Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-07-01 23:53

On Mon, 02 Jul 2001 00:38:45 +0200, Jens Fallesen <jf@avic.gg>
wrote:

> Upstream kan faktisk nå op på lige under 1000 kbps.

Ja? Jeg mener ADSL Forum siger 512-640, og 1000 kbps er jo ikke
noget særligt nydeligt Nx64, så jeg ville have troet det var
1024.

Men hvis du siger det, Jens.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 01-07-01 23:58

In article <q9avjtstvt4tupamo1nu27pqt0aor7559r@news.worldonline.dk>, Asbjorn
Hojmark wrote:

> Ja? Jeg mener ADSL Forum siger 512-640, og 1000 kbps er jo ikke
> noget særligt nydeligt Nx64, så jeg ville have troet det var
> 1024.
>
> Men hvis du siger det, Jens.
Min maksimale har været over 700, men det højeste tilladte af Telestyrelsen er
512 (og 2048 ned), fordi man ellers kan komme til at forstyrre telefonnettet.

Grunden til at maksimum for op og ned er forskellige er at de bruger forskel-
lige frekvenser.

Mvh. Jonas

--
Have you saved your rainforest today?
- http://www.therainforestsite.com

Fra : Jens Fallesen

Dato : 02-07-01 18:47

Jonas Due Vesterheden wrote:

> Min maksimale har været over 700, men det højeste tilladte af Telestyrelsen er
> 512 (og 2048 ned), fordi man ellers kan komme til at forstyrre telefonnettet.

Det er faktisk TDC, der har sat den grænse, da det er dem, som ejer
kablerne. Telestyrelsen blander sig ikke i det tal, med mindre nogen
klager til dem over det (det ved jeg så ikke, om nogen har gjort).

Tallene er i øvrigt valgt ud fra et forsigtighedsprincip. Så vidt jeg er
orienteret, er man begyndt at teste højere hastigheder for at se,
hvilken påvirkning, det reelt har.

> Grunden til at maksimum for op og ned er forskellige er at de bruger forskel-
> lige frekvenser.

Well, ADSL benytter egentlig bare en række såkaldte "bins", der hver er
et lille frekvensområde i det bånd, der bruges til ADSL. Disse allokeres
så efter behov, og her har man så valgt at allokere flere til downstream
end til upstream.

Dette giver god mening for typiske internetbrugere, og så passer det ret
godt med, hvordan de forskellige frekvenser bedst anvendes retningsmæssigt.

--
Jens

Fra : Jens Fallesen

Dato : 02-07-01 18:44

Asbjorn Hojmark wrote:

> Ja? Jeg mener ADSL Forum siger 512-640, og 1000 kbps er jo ikke
> noget særligt nydeligt Nx64, så jeg ville have troet det var
> 1024.

So far er der ikke altid helt overensstemmelse mellem ADSL-forums
officielle tal, og hvad udstyret vil gå med til at få til at køre.

--
Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-07-01 00:14

wrote:

> [...]
> er der overhægende risiko for, at de forstyrrer hinanden så meget, at
> den reelt opnåede hastighed ikke bliver særlig høj.

Ja? Hvad gør TDC så med deres multi-mega-mange-parts kabler?

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jens Fallesen

Dato : 02-07-01 18:48

Asbjorn Hojmark wrote:

> Ja? Hvad gør TDC så med deres multi-mega-mange-parts kabler?

Typiske kabler ind i mange bygninger, især af ældre dato, er af en helt
anden og meget ringede kvalitet med hensyn til støjforhold. Jeg antager,
at det i meget høj grad ligger i parsnoningen.

I de gamle og dårligere multipartkabler under jorden er der også plads
til færre ADSL-linier på en strækning end i de nyere kabler.

--
Jens

Fra : Nielsen

Dato : 02-07-01 11:09

> Ja. Det er ikke simpelt (og derfor ikke billigt), men man kan
> godt.

Kan du i korte træk beskrive et sådant setup ?
Hvad skal der bruges af hardware til at styre adgangen til f.eks. 2 linier ?

Du nævner VDSL og G.shdsl er det noget der udbydes til "folket" ?

Mvh.
Kent Nielsen

Fra : Jens Fallesen

Dato : 02-07-01 18:52

Nielsen wrote:

> Kan du i korte træk beskrive et sådant setup ?

Én metode kan være at få leveret to ADSL-linier og terminere disse i en
router med to ADSL-interfaces (det er f.eks. muligt på en Cisco 2600).
Det kræver så et lidt anderledes setup hos udbyderen end det
almindelige, men det kan lade sig gøre.

> Du nævner VDSL og G.shdsl er det noget der udbydes til "folket" ?

VDSL er det endnu svært at sige noget om - ulempen ved teknologien er en
meget kort rækkevidde, så det må nok komme an på grundige afprøvninger.

G.shdsl kommer meget snart. Den symmetriske hastighed vil nok gøre, at
produktet primært markedsføres til erhvervskunder, men hvis der viser
sig et godt marked blandt privatkunderne, vil de sikkert også få tilbudet.

--
Jens

Fra : Nielsen

Dato : 03-07-01 07:38

"Jens Fallesen" <jf@avic.gg> skrev i en meddelelse

> [...]
> router med to ADSL-interfaces (det er f.eks. muligt på en Cisco 2600).
> Det kræver så et lidt anderledes setup hos udbyderen end det

Ok, ved du om det noget man kan få eksempelvis TDC med på ?
(TDC er pt. den eneste udbyder her i området, og jeg tvivler på at der
kommer flere til)

> [...]
> produktet primært markedsføres til erhvervskunder, men hvis der viser
> sig et godt marked blandt privatkunderne, vil de sikkert også få tilbudet.

Det betyder så nyt headend udstyr igen, som med udbygningen af centralerne
til adsl går jeg ud fra ?

--
Mvh.
Kent

Fra : Jesper Skriver

Dato : 03-07-01 09:07

On Tue, 3 Jul 2001 08:38:22 +0200, Nielsen wrote:

>"Jens Fallesen" <jf@avic.gg> skrev i en meddelelse

>Ok, ved du om det noget man kan få eksempelvis TDC med på ?

Nej, og migbekendt heller ikke hos nogen af de andre ADSL leverandører.

>Det betyder så nyt headend udstyr igen, som med udbygningen af centralerne
>til adsl går jeg ud fra ?

Hos i al fald nogen udstyrs leverandører kan man blande ADSL og g.SDSL kort
i de samme DSLAM'er

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer