CAT5/6 kabel med 8 eller 16 par
Fra : Brian Møller

Dato : 02-03-07 23:06

Hej

Ved det ikke er det mest almindelige; men jeg skal have trukket 4
netværkskabler, fra samme sted til et nyt sted. Så kom jeg til at tænke på
om man ikke kan få CAT5 eller CAT6 kabler med 8 eller 16 par i stedet for de
standard 4 par.
Det vil medføre lidt mindre arbejde for mig og gøre trækningen nemmere da
det skal igennem lidt loft og murværk.

Hvis det kan fåes så er spørgsmålet så bare hvad man normalt gør i den anden
ende af kablet mht. stik og lign. For jeg har i tidernes morgen fået at bide
at man skal ikke vikle enderne for meget ud, da det vil skabe støj. Hvordan
klares denne del?

Er det noget som kan lade sig gøre eller bevæger jeg mig på gyngende grund ?

Mvh

Brian Møller

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-03-07 23:43

On Fri, 2 Mar 2007 23:05:58 +0100, Brian Møller <news@moellernet.dk>
wrote:

> [...]
>om man ikke kan få CAT5 eller CAT6 kabler med 8 eller 16 par i stedet for de

Det har jeg aldrig mødt - Og når det ikke er standard, kan du bide dig
selv i næsen på at det bliver dyrt

>Det vil medføre lidt mindre arbejde for mig og gøre trækningen nemmere da
>det skal igennem lidt loft og murværk.

Bortset fra at du skal bruge et lidt større bor til hullerne, er det
da ikke noget problem at trække 2 kabler på en gang ?!?!

<mlr>

Fra : Brian Møller

Dato : 03-03-07 00:47

Fra : mj

Dato : 03-03-07 09:35

"Brian Møller" <news@moellernet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> Nej overhovedet ikke; men hvis kablet nu fandtes så ville det være rart at
> trække et sådant i stedet for 4 alm .kabler.

Du kan få nogen fra lexcom med 2x4 par

mvh

mj

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-03-07 10:00

"Brian Møller" <news@moellernet.dk> wrote in message
> [...]
> de standard 4 par.
> Det vil medføre lidt mindre arbejde for mig og gøre trækningen nemmere da

Systimax har et Cat5 system med et 25par´s kabel der er 13,2mm i diameter
http://www.systimax.com/documentation/catalog/20372/SYSTIMAX_Catalog.pdf
side 53

> [...]
> anden ende af kablet mht. stik og lign. For jeg har i tidernes morgen fået
> at bide at man skal ikke vikle enderne for meget ud, da det vil skabe

Det er ikke normalt med et sådan flerpars system.. Men mener man bruger
Systimax Visiopath til deres 25par´s kabel..
For at overholde det med cat5, er det noget med at det er bestemte par der
skal bruges, og de skal deles op for enden af kablet.

ellers kan man sikkert bruge alm. jack connectere og få det til at virke...

Men ellers, så træk dog de kabler der skal bruges, og sæt noget kabelkanal
op hvor kablerne er synlige.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 03-03-07 18:04

> [...]
> om man ikke kan få CAT5 eller CAT6 kabler med 8 eller 16 par i stedet for

Jeg har set nogen hvor der er "klistret" 2 kabler sammen ab fabrik ligesom
man kender det fra f.eks højtaler kabel.
Det kunne måske være noget?
Det andet tror jeg der er opskriften på problemer - hellere lave det
ordentligt første gang end at skulle til at lave det om bagefter fordi det
blev noget ged.

/Dennis

Fra : Firefly

Dato : 06-03-07 23:45

"Dennis Pedersen" <usenetspam*FJERNDETTE*@daydreamer.dk> wrote in

> [...]

Jo flere par, jo mere støj.
Hvis jeg var dig ville jeg nok trække et skærmet cat6 kabel og sætte en
switch på den anden ende. Det bliver nok betydeligt billigere end at skulle
købe ovennævnte kabler :)