Finde netværk
Fra : Tom

Dato : 02-03-07 22:31

Hvis man på en WinXP sidder på et netværk, hvor der ikke er DHCP server på,
hvordan finder man så ud af gateway mm?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-03-07 22:39

On Fri, 2 Mar 2007 22:31:11 +0100, "Tom" <no@spam.please> wrote:

>Hvis man på en WinXP sidder på et netværk, hvor der ikke er DHCP server på,
>hvordan finder man så ud af gateway mm?

Så må du spørge den netværks ansvarlige !

Alternativt kan du sæ'føl forsøge med noget netværksscanner software,
men det er en besværlig proces...

Hvad er dit specifikke problem ?

<mlr>

Fra : Tom

Dato : 02-03-07 22:43

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> wrote in message

> Så må du spørge den netværks ansvarlige !
>
> Alternativt kan du sæ'føl forsøge med noget netværksscanner software,
> men det er en besværlig proces...
>
> Hvad er dit specifikke problem ?

En ven der skal sidde en hel nat med et netstik med lys i netkortet og ingen
DHCP

Fra : Lars Grau

Dato : 02-03-07 22:52

"Tom" <no@spam.please> skrev i en meddelelse

> "Michael Rasmussen" <michael@invalid> wrote in message

> En ven der skal sidde en hel nat med et netstik med lys i netkortet og
> ingen DHCP

Kender du ikke ip adressen ??

/Lars

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-03-07 23:09

On Fri, 2 Mar 2007 22:42:50 +0100, "Tom" <no@spam.please> wrote:

>En ven der skal sidde en hel nat med et netstik med lys i netkortet og ingen
>DHCP

Tja, jeg har faktisk aldrig mødt et netværk uden DHCP-server. Så jeg
gætter på at vennen kobler op til en spærret port på den lokale
switch...

Der kommer nok ikke 'hul igennem' før den system ansvarlige åbner den
pågældende port i switchen

<mlr>

Fra : Tom

Dato : 02-03-07 23:25

> Der kommer nok ikke 'hul igennem' før den system ansvarlige åbner den
> pågældende port i switchen

Mnjah det er jo en lidt hurtig konklusion

Hvis jeg slår DHCP fra på mit hjemmenetværk kan man jo stadig komme på, man
skal bare kende lidt data.

Det er dét spørgsmålet går på, hvordan finder man subnet, gateway og evt.
DNS servere når man intet har i forvejen?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-03-07 23:39

On Fri, 2 Mar 2007 23:24:38 +0100, "Tom" <no@spam.please> wrote:

> [...]
>
>Det er dét spørgsmålet går på, hvordan finder man subnet, gateway og evt.
>DNS servere når man intet har i forvejen?

Han kan jo opsætte maskinen med fast ip-adresse i de mere almindelige
netværk som 192.168.0.x, 192.168.1.x og 10.0.0.x og derefter 'lege'
lidt med ping for at se om der er 'andre tilstede' i det pågældende
netværk.

Men som sagt: Når han ikke kan 'se' en DHCP-server hælder jeg mest til
at den switch port, han kobler op på, er lukket....

<mlr>