mange spørgsmål, bla om php - billed - pdf~
Fra : Ralle

Dato : 02-03-07 21:42

Hej...

Jeg er blevet ny webmaster på et site..

Da dette site har mange billeder, for at det "skulle" være
"pænere" når folk de så siden, så er overskrifter, og menu ting
lavet i billed filer, og dette vil jeg så høre om man kan lave et
php script, som går ind og kan finde den tekst som er lavet i
billedet, og så kan redigere i den tekst,
fx. du har et billed hvor der står:
"Test" på. og dette billed ligger så i mappen billeder, og
billedet hedder test.gif (gif i eksemplet da det er det der er
brugt på dette site)

Godt, kan man så lave et script som så går man ind på:
billeder.php, og så er der en liste med billederne, og man
klikker så på test.gif, og så kommer billedets rekst, og evt
baggrunds farve frem, og så kan man så ændre dette, og trykke
gem, og så gemmer den ændringen til test.gif ??

Kan man dette??

Og så vil jeg høre om man kan gøre det samme bare med .pdf filer,
da .pdf filer bliver brugt på dette site som printer venlige
versioner af siderne...

altså man åbner siden: pdf.php, og en liste over vores pdf filer
kommer frem, vi vælger nu test.pdf, og så kommer alt teksten fra
..pdf filen frem, man kan nu redigere i teksten, og trykke gem, og
den gemmer nu filen...

------------
Dette har jeg ikk problemer med
-------------
Jeg har nu kigget lidt på de fleste af siderne, og kan se at
meget af header / footer tekst, er det samme på de fleste sider,
og at siderne er .html filer, dette laver jeg om, laver 2 filer
som hedder header.php, og footer.php, og så laver jeg det meste
om til .php filer i stedet for .html, og så får jeg den tekst som
står i filerne til at ligge i en mysql database..
-------------

Godt, nu er jeg så nået til at spørge ind til menu'en.

Jeg kan se at alle menu punkterne er lavet i hver sit .gif
billed, og når man er gået ind på en side, så er der kommet et
nyt billed frem, hvor den side som du er inde på, istedet for den
er skrevet med sort skrift i menuen, er den side du er inde på's
menu navn nu skrevet med rødt, eksempel (eksempler laver jeg for
at få det til at blive nemmere at forstår)

menuen:
Forside - Sort skrift
Test1 - Sort skrift
Test2 - Sort skrift
Test3 - Sort skrift

godt du er nu inde på Siden Test2

menuen ser nu således ud:

Forside - Sort skrift
Test1 - Sort skrift
Test2 - "Skrevet med rødt skrift"
Test3 - Sort skrift

Håber i forstår hvad jeg mener, og disse billeder hedder så:
"side""sort"".gif"
og
"side""rød"".gif"

fx:
test1sort.gif
test1rød.gif

Det var vidst det jeg lige kunne huske, vender tilbage hvis der
var mere.. Håber nogle kan hjælpe mig..

Hvis i ikk kan forstå hva jeg mener, skriv da dette, og jeg vil
forsøge at forklare nærmere..

Ralle

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 03-03-07 10:06

Ralle wrote:
> [...]
> baggrunds farve frem, og så kan man så ændre dette, og trykke
> gem, og så gemmer den ændringen til test.gif ??

Ikke direkte - men du kan lave alle knapperne dynamisk via f.eks. GD
Library (www.php.net/image) - på den måde kan du styre det...

> [...]
> kommer frem, vi vælger nu test.pdf, og så kommer alt teksten fra
> .pdf filen frem, man kan nu redigere i teksten, og trykke gem, og

Afhænger meget af hvorledes det er lavet. Men PDF filen skal nok bygges
dynamisk hver gang (f.eks. via PDFlib, fpdf eller lign).

mvh
Johan

Fra : Ralle

Dato : 05-03-07 21:59

Tak for svaret.. Jeg vil kigge på de forskellige ting... jeg vil vende
tilbage hvis jeg løber ind i problemer, men Tak herfra :)