Blokere uønskede besøg
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-03-07 14:29

Hej NG

Jeg er stødt på et tilfælde, hvor nogen anvender mine sider som deres
undervisningsmateriale - de tjener penge på mit arbejde.

Jeg vil derfor have lavet en blokering for pågældendes IP.

Jeg vil øverst på siden, lige efter <div id="indhold">, inkludere en
blok1.inc:

<%
strIp = Request.ServerVariables ("REMOTE_ADDR")

' derefter en liste over uønskede IP
arrIP = Array(,"xxx.xxx.xxx.xxx","yyy.yyy.yyy.yyy")

' lav en sammenligning med ("REMOTE_ADDR") - pseudokode
if ikke i array
fortsæt
%>
_____

Nederst på siden, lige før </div> <!-- #indhold -->, lægges en include af
blok2.inc:

<%
else
Response.Write "<p>Du har ikke adgang til denne side</p>
end if
%>

blok2.inc burde være køreklar, men jeg har ikke hverken i min asp-bog eller
html.dk's asp-tut kunnet finde noget om at strikke en betingelse sammen, som
jeg har brug for det.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Thrane

Dato : 02-03-07 15:06

Erik Ginnerskov skrev:
> [...]
> html.dk's asp-tut kunnet finde noget om at strikke en betingelse sammen, som

Jeg inkluderet en fil med nedenstående kode på nogle af mine sider, og
det virker efter hensigten...

--------------

<%
Dim IP_truth
Dim NumberOf
Dim I

'Creating the Array, with the number of ip's your blocking (please note
0 = one , 1 = two - same as a Array!)
Dim Ip_array(2)

'Find Visters IP
IP_truth = request.servervariables("REMOTE_ADDR")

'At this point we are defining the number of IP addresses we are going
to block (please note 0 = one , 1 = two - same as a Array!)
NumberOf = 2

'IP numbers to block (please note 0 = one , 1 = two - same as a Array!)
Ip_array(0) = "127.0.0.1"
Ip_array(1) = "62.243.106.126"
Ip_array(2) = "255.255.255.255"

'Here we are looping through the Array and checking the IP address of
each, if a banned IP is found , we print out a statement saying that
they are banned, and the page stops processing. You could always change
the Response.write statement to a redirect to a Central Banned page.
For I = 0 to NumberOf
If Ip_array(I) = IP_truth then

'Page to redirect if there IP is blocked
Response.Redirect "/errors/banned.asp"

End If
next
%>

--------------

Måske du kan bruge det?

--
Thrane

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-03-07 15:57

Thrane wrote:

> Måske du kan bruge det?

Det ser faktisk ud til at fungere. Jeg testede lige lokalt, hvor jag lagde
den ene af mine to maskiners IP i arrayet. Den maskine blev derved blokeret,
mens den anden paserede uhindret.

Jeg takker. Nu skal jeg bare have registreret det forbudte IP-nummer (det
regner jeg med at have på plads på mandag) og have lavet den include på alle
mine sider.

Det er godt gjort, at det overhovedet skulle være nødvendigt. Jeg har
tydeligt gjort opmærksom på det uønskede i et sådant misbrug på siden

http://hjemmesideskolen.dk/info/owner.asp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Thrane

Dato : 02-03-07 18:59

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> wrote in message

> Det ser faktisk ud til at fungere. Jeg testede lige lokalt, hvor jag lagde
> den ene af mine to maskiners IP i arrayet. Den maskine blev derved
> blokeret, mens den anden paserede uhindret.

Jeg har benyttet det i snart 4 år og ikke oplevet fejl, andet end
selvfølgelig dynamiske IP'er, så brugeren jeg blokerede ikke blev med at
være den samme...
Men den fejlside jeg sender dem til, beder dem blot henvende sig til mig og
så løser man jo den slags.

> [...]

> Det er godt gjort, at det overhovedet skulle være nødvendigt. Jeg har
> tydeligt gjort opmærksom på det uønskede i et sådant misbrug på siden

Helt enig!
Faktisk har jeg omkring 70 IP'er i min liste, men det er "blot" medlemmer
der ikke kan finde ud af at opføre sig ordentligt og tale pænt til andre.
Selv efter flere advarsler fortsætter de.
Men sådan er det jo når man kan være (mere eller mindre) anonym...

Udover IP-blokering, benytter jeg også blokering at specifikke emails eller
doæner, så disse ikke kan oprette sig, men i dit tilfælde kan det så ikke
benyttes.
Ja med mindre du fremover vil have registrering af personer der vil have
adgang til dit materiale - og det er jo ikke få!

--
Thrane

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-03-07 23:38

Thrane wrote:

> Men sådan er det jo når man kan være (mere eller mindre) anonym...

Tjah, nogle mennesker synes, at de er så tilpas anonyme på nettet, at de kan
slippe af sted med hvad som helst. De bliver så overraskede, når de bliver
sporet og spærret.

> Udover IP-blokering, benytter jeg også blokering at specifikke emails
> eller doæner, så disse ikke kan oprette sig, men i dit tilfælde kan
> det så ikke benyttes.

Jo, domæner kan også komme på tale, indtil videre kender jeg jo allerede et
domæne, der skal spærres.

> Ja med mindre du fremover vil have registrering af personer der vil
> have adgang til dit materiale - og det er jo ikke få!

Generelt skal mine sider da kunne tilgås af alle - så længe siderne bruges
til selvstudium. Men når nogen vil slå mønt af mit arbejde, ryger jeg altså
op i det røde felt.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Thrane

Dato : 03-03-07 07:52

> Men når nogen vil slå mønt af mit arbejde, ryger jeg altså op i det røde
> felt.

Kort...

ENIG!

--