hjælp til css i firefox
Fra : Malene Hald

Dato : 02-03-07 22:39

Endnu engang må jeg bede om hjælp til at få css til at se rigtigt ud i
firefox. Siden er her:

http://www.malenehald.dk/projects/sabas/

CSS
http://www.malenehald.dk/projects/sabas/sabas_style.css

Er der nogen der har gode råde til, hvordan jeg forstår hvad forskellen er
mellem IE og FFs måde at læse css på? Jeg har siddet og bakset i flere timer
med at få den til at se ordentlig ud i begge browsere, men når jeg retter
det ene sted, danser det rundt det andet sted - jeg vil virkelig værdsætte
hvis nogen kan lede mig på rette vej.

Mvh

Malene

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-03-07 23:58

Malene Hald wrote:
> Endnu engang må jeg bede om hjælp til at få css til at se rigtigt ud i
> firefox. Siden er her:
>
> http://www.malenehald.dk/projects/sabas/

Bruger du IE som monitor, når du udvikler? Siden ser ud som om det er lavet
til IE 7. Jeg plejer at råde folk til at bruge FF som monitor i
udviklingsfasen.

Jeg forstår ikke, hvr du indsætter css med import. Et direkte link er da
lige så godt. Import var noget, man gjorde i forrige årtusindes sidste år,
når man skulle tage specielle hensyn til NN4 og IE4.

Indsæt din css sådan:

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="sabas_style.css">

Din css indeholder nogle definitioner font-decoration ? Det hedder
text-decoration.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Malene Hald

Dato : 04-03-07 19:27

Hej Erik

Ja, jeg ved jeg burde have brugt firefox. Jeg har simpelthen skyndt mig så
meget med denne side, at jeg dummede mig og testede den i ie. Du kender vel
ikke til et websted der beskriver forskellene mellem ie og ff? For jeg har
prøvet, men ´kan ikke rette skidtet ordentligt op.

Hvis man laver det til ff - virker det så "stort set" i ie?

Malene

Fra : Leonard

Dato : 04-03-07 20:59

"Malene Hald" <mail@malenehald.dk> wrote:

>Hvis man laver det til ff - virker det så "stort set" i ie?

Ja, hvis du laver det i FF og validerer din kode, så ser det oftest
helt ens ud i IE.
--
Leonard

Detected 892k stolen memory

Fra : Malene Hald

Dato : 05-03-07 00:11

Tak, så vil jeg slås med ff en omgang til...

Malene

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-03-07 02:57

Malene Hald skrev:

> Tak, så vil jeg slås med ff en omgang til...

Prøv at rette de valideringsfejl der er i html og css, så
er der større chance for at få det til at se ensartet ud.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-03-07 11:11

Leonard skrev:

> Ja, hvis du laver det i FF og validerer din kode,

- og husker at benytte en standardsættende doctypeerklæring. Når
det gælder forskellene vedr. boksmodellen er det væsentligste at
sørge for at få alle nyere browsere i standardmode - ellers vil der
stadig være store forskelle mellem IE og FF, uanset hvor valid
koden er.

Under alle omstændigheder er det i mine øjne en god ide at tjekke i
flere browsere mens man udvikler - ikke først når hele baduljen er
på plads.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Troels Jensen

Dato : 14-03-07 00:13

> [...]
> det ene sted, danser det rundt det andet sted - jeg vil virkelig værdsætte

Det er i virkeligheden ret enkelt, men der er mange sider på nettet,
der gerne vil forklare det ret kompliceret. Jeg forstod det første
gang, da jeg læste artiklen her:
http://webdesign.about.com/od/css/a/aaboxmodelhack.htm

Den handler egentlig om, hvordan man omgås problemet, men den
forklarer også på en glimrende måde, hvad problemet skyldes.

/Troels

Fra : Torben

Dato : 14-03-07 10:02

On 13 Mar 2007 16:13:19 -0700, "Troels Jensen" <news@troelsweb.dk>
wrote:

> [...]

Det nemme hack:

box {padding: 50px; width: 400px; width: "500px"}

FF læser width: 400px; og ignorerer width: "500px"

IE læser begge.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-03-07 11:05

Troels Jensen skrev:

> [...]
> nettet, der gerne vil forklare det ret kompliceret. Jeg
> forstod det første gang, da jeg læste artiklen her:

Den side vil jeg ikke anbefale. Den tager ikke hensyn til at IE6 og
nyere sagtens kan anvende W3's boksmodel - bare man sætter dem i
standardmode. Så den grundlæggende forudsætning i artiklen
("Internet Explorer does not render the box model correctly") er
simpelt hen misvisende. Der er ikke nogen dato på artiklen, men
omtalen om at bygge websites "for both Netscape and IE" tyder på at
den har en del år på bagen.

Løsningsmodellen på siden er også problematisk. Ideen med at
servere noget fejlfyldt css-kode og så regne med at man ved hvordan
enhver browser vil fortolke det er ikke god. I visse tilfælde kan
et css-baseret hack være nødvendigt, men i langt de fleste tilfælde
kan man sagtens klare sig med conditional comments og
standardsættende html-kode.

Mht. forklaringen vil jeg foretrække siden her:
<http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/#standardsvsquirks>

Fra : Torben

Dato : 14-03-07 11:55

On Wed, 14 Mar 2007 11:04:42 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

> Mht. forklaringen vil jeg foretrække siden her:

Fint nok, men lidt svært at forstå,
for at få standard mode, er det så:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC
"-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Fra : Torben

Dato : 14-03-07 11:58

On Wed, 14 Mar 2007 11:55:15 +0100, Torben <tbp879@hotmal.com> wrote:

> [...]

Og hvad med formateringen, SKAL det stå på 3 linier?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-03-07 14:53

Torben skrev:

> Fint nok, men lidt svært at forstå,
> for at få standard mode, er det så:
>
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC
> "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
> "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Det er en mulighed blandt mange. Her er nogle overordnede
retningslinjer:

A) Manglende doctype-erklæring => Quirks

B) HTML 4 Transitional uden URL => Quirks

C) XHTML-doctype => Standard

D) Doctype-erklæringer med url => Standard

Man skal være specielt opmærksom på xml-erklæringer og andet
(kommentarer) der kan placeres før doctype-erklæringen. Det sætter
quirks-mode i visse tilfælde (IE6 og delvist IE7) mens det sætter
standardmode i andre.

Man kan også tjekke en tabel over en række mulige
doctypeerklæringer: <http://hsivonen.iki.fi/doctype/>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-03-07 14:53

Torben skrev:

> Og hvad med formateringen, SKAL det stå på 3 linier?

Nej.

Fra : Torben

Dato : 14-03-07 16:38

ok - så fes den ind - mange tak !!!!