Mit baggrundbillede vil ikke fylde sidens ~
Fra : Kristian Seedorff

Dato : 01-03-07 17:58

Jeg rimelig ny i css, men det er altså lykkedes mig at opbygge
min egenside ved hjælp af det.
Mit seneste problem jeg er løbet ind i var da jeg ville have
flere baggrundsbilleder på samme side. Det lykkedes også til
sidst ved hjælp af en lille <div>. Men nu er problemet bare at
mit baggrundsbillede ikke vil fylde helt ud... Det er som om der
lige mangler de sidste 5 pixels ude i siderne. Og med andre ord
kunne jeg altså godt tænke mig at billedet ville fylde de sidste
par pixels ud på siden...

koden ser ud som følger:

#ekstra {

background: url("images/backgrounds/page-bg.jpg") left 150px
repeat-x;
background-attachment: fixed;
}

I kan se siden her: http://tkwsn.dk for at se hvad jeg mener.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 01-03-07 18:21

On 01 Mar 2007 16:58:07 GMT, Kristian Seedorff <seedorff@webspeed.dk>
wrote:

>Jeg rimelig ny i css, men det er altså lykkedes mig at opbygge
>min egenside ved hjælp af det.

Den første forudsætning for at få CSS til at virke fornuftigt er, at der
er sat DOCTYPE + Character Encoding + at sidens HTML validerer.

Prøv at få de ting på plads først, og vend så tilbage.
Så har du også større chance for, at siden ser nogenlunde ens ud i flere
browsere - der er fx ret stor forskel på dens nuværende udseende i Opera
8.5 (Win) og IE6 (Win).

>I kan se siden her: http://tkwsn.dk for at se hvad jeg mener.

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen, Brønshøj
ALLE danske tropper HJEM fra Irak, NU

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-07 20:12

"Kristian Seedorff" skrev:
> Men nu er problemet bare at
> mit baggrundsbillede ikke vil fylde helt ud... Det er som om der
> lige mangler de sidste 5 pixels ude i siderne.
Som Jørn Andersen nævner, så mangler du doctype. Der er lidt om doctype her:
http://hintzmann.dk/articles/doctype/

Og så har du ikke helt styr på div’erne, der er flere <div> end </div>. Om
det lige løser dit problem kan jeg ikke se.

--
Mvh SNA
http://siggis.dk/

Fra : jopa

Dato : 01-03-07 20:20

Kristian Seedorff skriblede bla:
> [...]
> sidst ved hjælp af en lille <div>. Men nu er problemet bare at
> mit baggrundsbillede ikke vil fylde helt ud...

Siden hopper og danser lystigt når den der dims farer ned af siden

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-07 23:02

"Kristian Seedorff" <seedorff@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lige mangler de sidste 5 pixels ude i siderne. Og med andre ord
> kunne jeg altså godt tænke mig at billedet ville fylde de sidste

Først og fremmest så bør du tage Jørn og SNA's svar til efterretning, da det
de skriver er forudsætningerne for en velfungerende hjemmeside.

Men så vidt jeg kan forstå så er det du tumler med browserens standardmargen
for body (hele siden). Hvis du nulstiller standardmargenen burde baggrunden
fylde hele siden. Du nulstiller margenen med følgende css.

body, html {
margin: 0;
}

Og så lige et tip. Når du har bøvl med at elementer fylder forskelligt i
forskellige browsere, ja så er det tit margin eller padding egenskaberne du
skal have fat i. Er der ikke defineret nogen margen eller padding for et
element overlades det til browserens standardværdier, og de varierer fra
browser til browser

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Arbejde søges!
Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/

Fra : Kristian Seedorff

Dato : 02-03-07 13:46

Carsten Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> skal have fat i. Er der ikke defineret nogen margen eller padding for et
> element overlades det til browserens standardværdier, og de varierer fra

Tak for alle jeres tips. Ja jeg var godt klar over at min side ikke er helt
html/css godkendt eller hvad det hedder. Det må jeg kigge på engang hvor jeg har
masser af tid ;)

Men især tak for det lille stykke css, som jeg kunne plotte ind i mit
stylesheet, og woopti så var alt godt. Det betød dog at mine menuer og andre
elementer også flyttede sig helt ud til siderne, men det kunne nemt løses ved at
justere på de enkelte elementers margin. Tak for hjælpen :D

Fra : Kristian Seedorff

Dato : 02-03-07 13:53