Andet multimedie
bentjuul 3670
gennemsigtig vandslange
Fra : C. Nielsen

Dato : 01-03-07 13:26

I illustrator 10 prøver jeg at lave en figur som en vandslange der bølger.
Den er gennemsigtig og indeni vil jeg gerne lave noget grønt vand.
Er der nogen der kender den nemmeste måde at lave det grønne vand, så det
ligger inde i slangen og præcist følger slangens bølger. Hvis jeg laver en
kopi af slangen og gør kopien mindre kommer det ikke til at passe inden i
slangen, fordi den bølger op og ned - så hvordan kan jeg løser jeg dette ?
Jeg kan godt sidde og lave en ny figur, til vandet, som jeg prøver at få til
at følge den første, men det må da kunne gøres nemmere, og sådan at det
bliver helt præcist.

--
Venlig hilsen
Charlotte Nielsen

Fra : Martin Helbo

Dato : 01-03-07 14:59

C. Nielsen wrote:
> I illustrator 10 prøver jeg at lave en figur som en vandslange ... lave en ny figur, til vandet, som jeg prøver at få til
> at følge den første, men det må da kunne gøres nemmere, og sådan at det
> bliver helt præcist.

Det lyder som om, at offset path kan være det du leder efter. Med den
kan du 'krympe' en path uden at dens udvendige proportioner ændres.

/Martin Helbo

Fra : C. Nielsen

Dato : 01-03-07 15:46

"Martin Helbo" <helbo@_FJERN_thedude.dk> skrev

> Det lyder som om, at offset path kan være det du leder efter. Med den kan
> du 'krympe' en path uden at dens udvendige proportioner ændres.

Tak, det var lige præcis den funktion jeg manglede. Vældig nyttig at kende.

Funktionen laver en figur som er større end den jeg har markeret, den "
krymper" ikke, ihvertilfald ikke hos mig.
Hvis nu jeg gerne vil lave min figur mindre, men fortsat følge
proportionerne, hvad gør jeg så ?
Jeg har prøvet at sidde og eksperimentere lidt med f.eks. minus foran, men
det funker ikke.
--
Venlig hilsen
Charlotte Nielsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-03-07 12:59

C. Nielsen skrev:

> Hvis nu jeg gerne vil lave min figur mindre, men fortsat følge
> proportionerne, hvad gør jeg så ?

De to ønsker strider lidt imod hinanden, gør de ikke?
Er der mulighed for at man kan få adgang til filen, for så er det
lidt nemmere at forstå, hvad det er du ønsker at lave.

--
Hilsen
Madsen

Fra : C. Nielsen

Dato : 04-03-07 16:07

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev

> De to ønsker strider lidt imod hinanden, gør de ikke?

Det jeg mener er at kunne formindske en ikke proportional figur, som f.x en
vandslange der bugter sig i en ujævn bølget kurve, så jeg har to ens
figurer, den ene mindre end den anden. Det kan godt lade sig gøre hvis det
er en
cirkel eller 6-kant, der fungere det fint med offset path, både større og
mindre. Det har dog drillet når det blev en tynd figur som vandslangen igen
, så er det som om at offset path ikke kan lave den mindre, men laver en
mystisk figur som er større, og nu er det oftest at jeg har brug for at lave
en figur mindre, så det ville være skønt hvis det kunne fungere. Offset path
kendte jeg ikke til, så jeg må lige eksperimentere lidt mere.

Problemet er at en stregtykkelse ikke bliver tykkere når figuren forstørres,
den beholder sin stregtykkelse , så for at undgå dette, laver jeg ofte to
figurer ovenpå hinanden , den ene lidt mindre end den den anden, istedet for
streg.
Så det ville være skønt hvis alle figurer kunne formindskes til at følge den
ydre grænse, uanset facon, med en præcist defineret afstand. Findes der en
anden måde at gøre dette på ?
--
Venlig hilsen
Charlotte Nielsen

www.gekkographic.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-03-07 19:03

C. Nielsen skrev:

> Det jeg mener er at kunne formindske en ikke proportional figur,
> som f.x en vandslange der bugter sig i en ujævn bølget kurve, så
> jeg har to ens figurer, den ene mindre end den anden.

Har du prøvet Object > Transform > Scale?

> Problemet er at en stregtykkelse ikke bliver tykkere når figuren
> forstørres, den beholder sin stregtykkelse [..]

En af de første indstillinger, jeg altid slår til på en frisk
installation af Illustrator er 'Scale Strokes & Effects' inde
i Edit > Preferences > General. Dog har et filter som Object >
Transform > Scale sit eget flueben til at slå den funktion til
og fra, men for det meste ønsker man at stregen bliver tykkere
og tyndere, når figurstørrelsen ændres, så jeg undrer mig over,
at den indstilling i præferencerne som standard er koblet fra.

--
Hilsen
Madsen

Fra : C. Nielsen

Dato : 04-03-07 19:56

> [...]
> og tyndere, når figurstørrelsen ændres, så jeg undrer mig over,
> at den indstilling i præferencerne som standard er koblet fra.

Tak og tak igen, det er da bare det fedeste. Jeg undre mig da også over at
dette ikke er en default setting.

Mht. mine forsøg med at formindske en usymetrisk figur , så har jeg prøvet
scale - det fungere ikke, figuren formindskes både i højde og bredde, og
derved følger den jo ikke den oprindelige, det er især tydeligt ved bølgede
figurer, hvor den bliver for kort.
Løsningen ligger måske i denne offset path, det er ihvertilfald det bedste
jeg er stødt på længe, jeg må bare prøve at få styr på indstillingerne, så
det virker ved alle figurer.

--
Venlig hilsen
Charlotte Nielsen

http://www.gekkographic.dk/sidste_nye/sidste_nyt_nisser.htm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-03-07 13:23

C. Nielsen skrev:

> [...]
> højde og bredde, og derved følger den jo ikke den oprindelige,
> det er især tydeligt ved bølgede figurer, hvor den bliver for

Det behøver jo ikke nødvendigvis at være Uniform Scale.

--
Hilsen
Madsen

Fra : C. Nielsen

Dato : 05-03-07 15:38

> Det behøver jo ikke nødvendigvis at være Uniform Scale.
Det er jeg helt med på. Non-uniform kan være god til nogle ting , men det er
meget svært at styre når der er noget på skrå, som i en vandslange der
bugter sig.
Jeg har ofte blot lavet det på øjemål. taget en kopi og trukket i håndtagene
så det passede. Den fristende tanke var at få computeren til at gøre
arbejdedet, med at formindske en hvilken som helst figur.
Det fungere også med offset path, en tilfældig ujævn cirkel, tegnet med
blyantværktøjet, der vil programmet gerne lave en ny mindre figur som følger
yderkanten fuldstændigt , blot mindre. Den laver en mindre fyldt figur som
ligger ovenpå den anden, jeg sætter et minus foran tallet i vinduet, det gør
den mindre.
Når jeg skal lave samme trick med en figur som er tynd og bugter sig op og
ned, funker det ikke. Jeg gør det samme, men programmet laver mig en større
figur, eller laver en figur som blot er en slags streg rundt om den
oprindelige figur - så der må være noget jeg ikke ved når det drejer sig om
denne offset path funktion.

Måske nogen vil forklare hvordan de ville løse en opgave med at lave en lang
gennemsigtig vandslange med lyserødt vand i , som bugter sig op og ned - på
den nemmeste måde.

Venlig hilsen
Charlotte