MS Windows
briani 27239
Opdateringer sløver computeren
Fra : John Vedsegaard

Dato : 28-02-07 12:00

Jeg har 2 maskiner, begge med XP-pro og SP2.
Maskinerne er sat i drift nogenlunde samtidig, de 2 Xp-pro er købt samtidig
og burde være ens.

Den ene AMD 1700+ 512 MB ram Nividia grafikkort 256MB
Den anden Pentium 4 3Ghz 2 Gb ram ATI grafikkort 256MB

Pentiumen er hele tiden blevet opdateret med alt fra Microsoft, Adobe
(reader + Flash), Java. og AVG

AMDen er aldrig blevet opdateret med noget som helst, undtaget AVG

Nu starter AMD en på den halve tid, internettet kører hurtigere på den.

Hvad er årsagen til dette og kan man gøre noget ved Pentiumen så den kører
bare lige så hurtigt?

I starten var Pentiumen lidt hurtigere, men ikke meget.

Der er flere forskellige programmer på AMDen, end på Pentiumen.

De kører på samme internet forbindelse.

Ved nogen hvilke opdateringer der skal fjernes for at få hastigheden op
igen?

John

Fra : Allan Vebel

Dato : 04-03-07 04:06

John Vedsegaard skrev:

> Ved nogen hvilke opdateringer der skal fjernes for
> at få hastigheden op igen?

Du skal ikke fjerne opdateringer, de er for din sikkerheds
skyld.

Du skal bare installere de samme opdateringer på AMD'en,
så skulle de køre nogenlunde lige hurtigt

Det er umuligt at sammenligne sådan noget. Havde det
været to ens maskiner, kunne der måske udledes noget,
men ingen kender alle parametre på de to forskellige
maskiner, det kan være drivere, netværkskort og meget
andet der er forskelligt.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : John Vedsegaard

Dato : 04-03-07 15:49

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> [...]
> men ingen kender alle parametre på de to forskellige
> maskiner, det kan være drivere, netværkskort og meget

Sygt svar

De kørte næsten ens i starten, AMDen lidt langsommere med ikke meget.
Nu skal jeg altså ødellægge den med overflødige opdateringer, hvis eneste
formål er at vi skal købe vi$ta.

John

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-03-07 16:05

On Sun, 4 Mar 2007 15:48:52 +0100, "John Vedsegaard" <taform@c.dk>
wrote:

>De kørte næsten ens i starten, AMDen lidt langsommere med ikke meget.
>Nu skal jeg altså ødellægge den med overflødige opdateringer, hvis eneste
>formål er at vi skal købe vi$ta.

Hvis din maskine er blevet sløv er det nok ikke i windows update du
skal finde forklaringen...

Men en systematisk oprydning og fejlsøgning er en god ide...

Check harddiskene: Kører de i UDMA modus, eller er de faldet tilbage i
PIO modus. Er der passende med ledig disk plads tilbage..

Check RAM forbruget: Har du nok fysiske RAM, eller allokerer windows
så meget hukommelse at der må swap'es til disk...

Check kørende services og opstartede programmer: Brug værktøjerne
SERVICES.MSC og MSCONFIG.EXE. Specielt alle linierne under fanebladet
'Start' i msconfig. Det er utrolig så meget snavs der samler sig
der...

<mlr>

Fra : John Vedsegaard

Dato : 04-03-07 16:57

"Michael Rasmussen" <mlr@invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Check harddiskene: Kører de i UDMA modus, eller er de faldet tilbage i
> PIO modus. Er der passende med ledig disk plads tilbage..

De kører i UDMA, der er 80GB ledig

> Check RAM forbruget: Har du nok fysiske RAM, eller allokerer windows
> så meget hukommelse at der må swap'es til disk...

Jeg har 2GB RAM

> [...]
> SERVICES.MSC og MSCONFIG.EXE. Specielt alle linierne under fanebladet
> 'Start' i msconfig. Det er utrolig så meget snavs der samler sig
SERVICES.MSC, jeg aner ikke hvad jeg evt. kan fjerne
MSCONFIG.EXE
Jeg fjernede følgende, dog uden den store forskel.
en uden noget navn
adobe reader hurtigstart
adobe gamma loader
qttask
Microsoft office
OKI LPR Utility
In Cd

Tilbage er så:
avgcc
jusched
rundll32
NvCpl
nwiz
MvMcTray
Reginformation
CTDVDDET
DLLML
VolPanel
CTHELPER
CTXFIHLP
Nerocheck
Nerocheck (den er der 2 gange, da jeg har 2 forskellige nero på computeren,
men det har jeg på begge)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-03-07 17:34

On Sun, 4 Mar 2007 16:56:57 +0100, "John Vedsegaard" <taform@c.dk>
wrote:

>De kører i UDMA, der er 80GB ledig

Ok, ingen problemer der...

>Jeg har 2GB RAM

Heller ingen problemer der...

Men hvor meget af hukommelsen anvender din windows. Prøv f.eks at
hoppe ind i joblisten og klik på fanebladet 'Ydeevne'.

Umiddelbart efter opstart, dvs inden du starter egentlige programmer
op, bør 'allokeret hukommelse' ikke ligge højere end 250 - 300 MB.

Ligger den væsentligt højere må der være unødvendigt fyld i dine
tjenester og opstartsprogrammer...

>SERVICES.MSC, jeg aner ikke hvad jeg evt. kan fjerne

Det er også svært, for det kan være meget vanskeligt at gennemskue
hvilke af de mange tjenester man egentlig anvender...

Men du kan da starte med at hoppe ind i MSCONFIG.EXE, klikke
fanebladet 'Tjenester' og sætte flueben i 'Skjul alle
Microsoft-tjenester.

Det der bliver tilbage er programmer du selv har installeret. Og så
kan du jo overveje om det virkelig er noget du bruger.

>MSCONFIG.EXE

>Jeg fjernede følgende, dog uden den store forskel.
> en uden noget navn
>adobe reader hurtigstart
>adobe gamma loader
>qttask
>Microsoft office
>OKI LPR Utility
>In Cd

Det lyder som noget du kan undvære...

Angående INCD må den ligge som tjeneste/service også - Bruger du ikke
funktionen, kan den vel stoppes...

> [...]
>avgcc
>jusched
>rundll32
>NvCpl
>nwiz
>MvMcTray
>Reginformation
>CTDVDDET
>DLLML
>VolPanel
>CTHELPER
>CTXFIHLP
>Nerocheck
>Nerocheck (den er der 2 gange, da jeg har 2 forskellige nero på computeren,

Jeg kan ikke gennemskue dem allesamme - Men du kan jo roligt
deaktivere dem. De kan altid genaktiveres, hvis det viser sig du har
behov for dem...

<mlr>

Fra : Allan Vebel

Dato : 04-03-07 22:39

John Vedsegaard skrev:

> Sygt svar

Nej, det var nu helt reelt ment, du kan ikke sammenligne
to forskellige maskiner og installationer på den måde,
der er virkelig mange andre parametre der spiller ind,
som andre også er inde på.

> De kørte næsten ens i starten

Jeg har mange maskiner på bordet hver dag, og de har
alle forskellige årsager til at de kører langsommere end
i starten. For det meste er det unødige processer der er
startet op i baggrunden, det kan være virus, spyware,
eller enkelte programmer der er så "smarte" at de vil
startes hurtigt, og derfor har en stor del af programmet i
hukommelsen, så brugeren ikke opdager at det er tungt
at starte op - og mange andre ting.

Adskillige maskiner kører i mange år med mange GB i
Temp og Temporary Internet Files - jeg har set en meget
stor hastighedsforøgelse ved at rense ud i sådan noget -
en enkelt kørsel med CCleaner kan virkelig gøre din WV
til en Porche.

> Nu skal jeg altså ødellægge den med overflødige
> opdateringer

Nej, opdateringer er ikke overflødige - det er med til at
sikre brugeren. Tager man en helt nyinstalleret maskine
og måler ydelsen, kan man næppe måle nogen forskel
efter at have installeret alle de opdateringer der er
tilgængelige i gerningsøjeblikket. Det er som regel alle
mulige andre ting der sløver en maskine.

> hvis eneste formål er at vi skal købe vi$ta.

Du behøver jo slet ikke at bruge Microsoft-programmer,
der findes en del alternativer

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk